divendres, 7 de maig del 2010

UNITAT DIDÀCTICA 2: LA INDUSTRIALITZACIÓ I LES SEVES CONSEQÜÈNCIES: L'IMPERIALISME I LA I GUERRA MUNDIAL



CRONOLOGIA DE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

1732 Ús del carbó de coc per a la fosa de ferro (Darby).
1733 Primer teler amb llançadora volant de John Kay.
1738 Primers tempteigs de construcció d'una filosa mecànica (Wyatt).
1748 Màquina de cardar filat (Paul).
1763 Invenció de la jenny (màquina filadora de cotó) per Hargreaves
1764-67 Màquina filadora spinning-jenny (120 fils alhora) de James Hargreaves.
1765-79 Primera gran onada d'enclosures.
1765 Primera màquina de vapor de Watt.
1767 Reynols construeix el primer carril de ferro colat proveït d'una pestanya per al transport del carbó en vagonetes.
1768 Màquina filadora water frame (moguda amb energia hidràulica) de Richard Arkwright.
1769-82 Màquina de vapor de James Watt, patentada el 1769.
1776 Publicació d'Investigació sobre la naturalesa i les causes de la riquesa de les nacions, d'Adam Smith.
1779 Màquina de filar mule-jenny de Samuel Crompton.
1783 Sistema de pudelació i laminatge del ferro (Cort).
1785 Primer teler mogut a vapor d'Edmund Cartwright.
1786 Protestes dels treballadors tèxtils britànics contra les màquines.
1790 Filosa automàtica, de Kelly.
1790-1819 Segona gran onada d'enclosures.
1795 Premsa hidràulica, per a diferents usos (Bramoh).
1796 Descobriment de la vacuna de la verola per Edward Jenner.
1798 Thomas Malthus publica el seu Assaig sobre el principi de la població.
1799 Prohibició de l'associacionisme sindical a la Gran Bretanya.
1801-06 Màquina Jacquard.
1803 Teler de ferro automàtic, de Horroks.
1812 Primeres revoltes ludistes (destrucció de les màquines considerades responsables de la manca de treball).
1825 Primer tren de mercaderies (Stockton-Darlington).
1829 Primera locomotora de Stephenson.
Forn d'injecció d'aire calent per obtenir acer, de Neilson.
1830 Primera línia de ferrocarril de passatgers (Liverpool-Manchester).
1835 Comença l'expansió de la revolució industrial al continent europeu.
1855 Procediment per obtenir acer de Bessemer (Convertidor Bessemer).
1856-66 Procediment de Siemens-Martin per obtenir acer.


Take-off de la industrialització

Gran Bretanya
1783-1802

França
1760-1790 (no seguits)

Bèlgica
1833-1860

Estats Units
1843-1860

Alemanya
1850-1873

Japó
1878-1900

Rússia
1890-1914


UNITAT DIDÀCTICA 2: LA INDUSTRIALITZACIÓ I LES SEVES CONSEQÜÈNCIES: L'IMPERIALISME I LA I GUERRA MUNDIAL.

PRIMERA PART: LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL I LA INDUSTRIALITZACIÓ A ESPANYA I A CATALUNYA EL SEGLE XIX.



ACTIVITAT INICIAL

Activitat 1. Per tenir una noció bàsica sobre la Revolució Industrial, que treballarem aquesta unitat, podeu consultar l'enllaç següent:

https://historiaenpresent.blogspot.com/2011/10/la-revolucio-industrial.html

Després de veure el vídeo, en comentarem els continguts formulant aquestes preguntes:

- Quan va començar la transformació coneguda com a Revolució Industrial? A quin país es va iniciar?
- Quins canvis es van introduir l'agricultura?Existia la propietat privada abans de la Revolució Industrial?
- Quin invent va proporcionar l'aparició de la indústria? Quin tipus d'indústries van millorar?
-  Quines innovacions es van produir en l'àmbit dels transports?
- Quines van ser les condicions que van provocar l'èxode rural?


 Activitat 2
1. Expliqueu què vol dir Revolució industrial.
2. Seleccioneu  les conseqüències socials de la industrialització
divisió  de la societat  entre dues
     classes:  burgesia i proletariat
sorgiment del moviment obrer enriquiment de l'alta burgesia condicions de vida de pobresa per al
       proletariat
augment del proletariat (assalariats)

Activitat 3.
Després de veure el següent vídeo, pots relacionar industrialització, moviment obrer, colonialisme i l'esclat de la I Guerra Mundial?



AUTOAVALUACIÓ de les causes de la Revolució Industrial:



Causes de la Revolució Industrial: Causes de la Revolució Industrial. Ntic.educacion.es

ZonaWeb de Vicens Vives. Ampliació per conèixer més coses sobre la industrializtació de les societats europees durant els s. XVIII i XIX

Dossier de la industrialització. Buxaweb: La Revolució Industrial 

La Revolució Industrial en conceptes. Buxaweb: Conceptes de la Revolució Industrial

Powerpoints de la Revolució Industrial:





Les 3 Revolucions Industrials: Les tres revolucions industrials. El País.

http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306960.jpg



 Cronologia de la Revolució Industrial





 2.1  L'AUGMENT DEMOGRÀFIC I L'EXPANSIÓ AGRÍCOLA

Diapositives Slidshare de la Revolució Industrial I: 

La Revolució Industrials: les transformacions dels sistemes de producció. Eladi Fernández.
 
La Revolució Industrial_profesorfrancisco



Dossier dels canvis socials. El creixement demogràfic: Els canvis socials. El creixement demogràfic. Ntic.educacion.es


 

Activitat 1: LA INDUSTRIALITZACIÓ A GRAN BRETANYA I EUROPA

- Quins invents van ocasionar la industrialització?
- Per què es va iniciar a Gran Bretanya i no a un altre país europeu?





 


Activitat 2: ANÀLISI DE TEXT. LES TRANSFORMACIONS AGRÀRIES DE LES ENCLOSURE ACTS, LLEI DE TANCAMENT DE TERRES.



Les lleis de tancament de les terres (Enclosure Acts) tingueren conseqüències econòmiques i socials.   Si observeu bé la imatge,  ja podreu intuir-ne algunes: els habitants del poble que es beneficiaven de les terres comunals no semblen molt contents amb la seva privatització i es veuen impotents front als poderosos compradors burgesos.   I si vos fixeu en la figura que acompanya el següent text, voreu clarament el canvi en l'estructura de la propietat.   Analitzeu les fonts i contesteu les qüestions:

Qüestions:  
1.Quines dues parts es diferencien en el text?  
2.Subratlla la idea principal del text i les secundàries 
3.De què tracta el text? Fes un breu resum  
4.Atenent la data del document i el tema, concreta i explica:  
- que són les common lands? Concreta els drets que tenien els veïns sobre eixes terres.
 - quines lleis afectaren a les common lands?  
- a quines millores en les terres pot estar referint-se el text?
 - Quines varen ser les conseqüències dels encerclaments?  

“Els demandants sol.liciten exposar a la Cort de Justícia els següents fets: Que amb el pretext de fer millores en les terres de propietat de la parròquia (poble o aldea)es privarà als camperols sense terres i a totes les persones que tenen drets sobre les common lands que es pretenen encerclar de l’ indispensable dret del que actualment gaudeixen, és a dir, de que el seu ramat puga pasturar en eixes terres. Els demandants consideren, a més, que el resultat més desastrós d’aquest encerclament serà el quasi despoblament de la ciutat dels demandants, a l’igual que d’altres. Sota l’empenta de la necessitat de treball es voran obligats a emigrar en massa a les ciutats industrials.”  
Petició dels xicotets propietaris de terres i de persones amb drets sobre les Common Lands, 1797  

Activitat 3.
1. Estudia La revolució Agrícola  i explica les característiques de la Revolució agrícola.
2. Fes un quadre sinòptic de les conseqüències de la Revolució agrícola.
3.Confecciona un gràfic de barres  amb les dades del quadre següent:

                        Percentatge de la gent  treballadora dedicada al camp a França
      Anys          1851                 1861                 1866                 1901
                         64%                50%                 49%                 43%
  1. De quina estructura ens informa el gràfic?
  2. Cronologia?
  3. On el situes?.
  4. A quina època  de la Hª pertany?.    
  5. Explica de què ens informa el gràfic.  
  6. Analitza  les causes d’aquesta evolució.  

 









a) Quina cronologia abasta?.
b) A quina època de la Hª pertany?
c) A quina conclusió arribeu sobre l’evolució general de la població anglesa?.
3. a) Analitzeu  com va evolucionar la taxa de mortalitat.
     b) Quines causes econòmiques varen influir en l’evolució de la taxa de
          mortalitat?
     c) En el segle XIX varen influir també altres causes? Raoneu la
          resposta.
     d) Com eren les taxes de natalitat?
     e) Expliqueu quines conseqüències demogràfiques i econòmiques  va
        comportar aquest augment de la població.


AUTOAVALUACIÓ

Comproba el que has après de la revolució agrària en aquests enllaços:

Test de la Revolució agrària. Ntic.educacion

Relació d'idees de la revolució agrària. Ntic.educacion


ACTIVITATS DE REFORÇ

1. Defineix els conceptes següents: revolució, economia agrària, economia industrial, demanda.

2. Explica en què consisteix el sistema Norfolk i els seus avantatges respecte de l’antiga rotació amb guaret 
3. Organitza un mapa conceptual en el qual es relacionin aquests elements:

increment de la producció – millora dels transports – comerç –

augment de la població – mercaderies per a la venda – augmenten els compradors

4. Marca amb una X les afirmacions certes sobre el Regne Unit a l’inici de la Revolució Industrial.

La població decreixia.
La població creixia.
No tenia recursos minerals.
Tenia jaciments de ferro i abundant carbó mineral.
No tenia un imperi a ultramar.
Tenia moltes colònies a ultramar.
El transport era molt difícil.
Tenia molta facilitat de transport.
El principal sector afectat per la industrialització va ser el tèxtil.
El sector tèxtil no va resultar afectat per la industrialització.

5. Conèixer les conseqüències de la Revolució Industrial.

Assenyala quines de les conseqüències següents són certes i transforma les falses perquè siguin correctes.
❏ Augment del preu dels productes.
❏ Descens del treball artesanal.
❏ Creixement de les ciutats.
❏ Desenvolupament de l’agricultura.
❏ Arribada de nombrosos camperols a les ciutats.
❏ Augment de la producció.
❏ Construcció de fàbriques a les zones rurals.
❏ Augment del nombre de camperols.

6. Causes del creixement demogràfic.

Digues si les afirmacions següents sobre la demografia europea del segle XIX són certes o falses.

❏ Nombre elevat de naixements.
❏ Descens de la mortalitat.
❏ Descens de la natalitat.
❏ Descens de les emigracions.

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

 
  1. Llegeix el text de la web següent i contesta les preguntes plantejades:


- Per quines causes va disminuir la mortalitat?
- Què va permetre el sistema Norfolk?
- Com van créixer les ciutats amb la Revolució Industrial?
- On vivien els més rics? I els més pobres?
- Les ciutats van poder absorbir el creixement demogràfic? Quina va ser la solució?

2. Llegeix el text següent i respon les preguntes.

La invenció de la màquina de pentinar la llana, que té com a efecte reduir la mà d’obra de manera molt inquietant, inspira [als obrers] el temor seriós i justificat d’arribar a ser, ells i les seves famílies, una càrrega greu per a l’Estat. Constaten que una sola màquina atesa per una persona adulta i servida per cinc o sis nens fa tanta feina com trenta homes treballant a mà segons l’antic sistema [...].
La introducció de la màquina esmentada tindrà com a conseqüència, quasi immediatament, privar dels seus mitjans d’existència la massa dels obrers [...]. Les màquines, l’ús de les quals lamenten els peticionaris, es multipliquen ràpidament en tot el regne, i ja se n’experimenten cruelment els efectes: un gran nombre d’obrers es troben sense feina i sense pa.
Petició dels obrers als Comuns

• Quina conseqüència de la Revolució Industrial exposa aquest text?
❏ El creixement de les ciutats.
❏ La baixada dels preus.
❏ L’augment de la producció.
❏ La millora dels transports.
❏ L’emigració de la ciutat al camp.
❏ La mecanització del treball.

• Què temen els obrers? Creus que és un temor raonable? Per què?
• A qui adrecen les seves queixes?

3. Interpretar un gràfic. Observa el gràfic següent, consulta l’apartat 1 i respon

Què va passar amb la població mundial a partir de 1750?
• Quina en va ser la causa principal?
• Quines mesures van afavorir aquest canvi?
• L’augment de població, va tenir alguna repercussió en l’inici de la Revolució Industrial? Quina?

4. Completar un esquema. Completa l’esquema sobre la revolució agrícola



5. Explicar els factors de la Revolució Industrial anglesa.

• Després de consultar la unitat, prepara un esquema per explicar als teus companys i companyes les característiques de la Revolució Industrial a Anglaterra a partir dels punts següents.

a) Data.                                                          d) Conseqüències econòmiques.
b) Causes.                                                      e) Conseqüències socials.
c) Sectors en què es va desenvolupar


2.2 DESENVOLUPAMENT DE LA INDÚSTRIA I AUGMENT DEL COMERÇ.

Dossier dels sectors de la indústria: Sectors de la indústria. Ntic.educacion.es




 Llençadora tèxtil
 

El telar mecànic
 


Activitat 1. Podeu obtenir més informació sobre la llançadora volant de Kay a l'enllaç següent:

L'obrador tèxtil  

Un cop que heu llegit el text i de mirar el vídeo podeu contestar, de manera individual, les preguntes següents:

- Quines aventatges tenia la llançadora volant sobre la manera de teixir tradicional?
- Quines diferències marca el text entre filar i teixir?
- Després de mirar el vídeo, buscareu informació sobre les màquines que es fan servir actualment a la indústria tèxtil i fareu una exposició a classe. 

Activitat 2. Enumera les diferents fases d'expansió de la industrialització a Europa amb l'ajuda del mapa:


 

AUTOAVALUACIÓ

Comproba el que has après de la indústria tèxtil i de siderurgia:

Test de la indústria tèxtil i de la siderurgia. Ntic.educacion

Relació d'idees de la indústria tèxtil i de la siderurgia. Ntic.educacion



ACTIVITATS DE REFORÇ

1. Quina va ser la primera màquina mecànica?. Quan es va inventar?.
2. Dels següents textos, subratlleu les idees que expressen les causes amb una sola línea. Les idees que es refereixen a les conseqüències subratlleu-les amb dues:

  • Els teixits de cotó es començaren a fabricar a Europa. El motiu d’això és fàcil d’esbrinar: eren molt buscats, és a dir, hi havia molta demanda.
  • Per què, però, hi havia tanta demanda?. Doncs perquè la nova fibra tenia avantatges higièniques sobre la llana. D’altra banda, el cotó s’adaptava millor a les màquines.
  • La forta demanda de teles de cotó estimulà la introducció de maquinària a la filatura.
  • La indústria cotonera fou la primera a adoptar maquinaria moguda per energies no humanes, la qual cosa va permetre produir més amb un major estalvi de força humana.
  ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Localitzar les zones industrialitzades. Localitza els països que es van industrialitzar entre 1800 i 1870.


•  Quins països d’Europa es van industrialitzar en el període assenyalat?
❏ França. ❏ Alemanya. ❏ Portugal. ❏ Rússia. ❏ Itàlia. ❏ Espanya. ❏ Bèlgica. ❏ Països Baixos.

• Quins d’aquests països estaven dèbilment industrialitzats al final del segle XIX?



2.3  LA MÀQUINA DE VAPOR DE JAMES WATT. LA REVOLUCIÓ DELS TRANSPORTS. EL FERROCARRIL A ESPANYA I CATALUNYA.

Dossier sobre els transports:  Revista Sapiens. La revolució dels transports. 

Mapa de l'expansió del ferrocarril a Europa el s. XIX



 Activitat 1. La máquina de vapor, quin gran invent !!







Responeu a les següents qüestions:
  • Simular el procès de convertir energía tèrmica (calor) a energía mecànica (treball).
  • Identificar la funció de cadascuna de les parts de la màquina de Watt.
També us pot ajudar de com funciona la màquina de vapor el següent vídeo:


Activitat 2. Locomotora de vapor.
 
Clic per veure el funcionament de la locomotora Rocket



Feu el mateix amb la locomotora de vapor:

  • Representar la famosa aplicació de la màquina de vapor.
  • Explicar la forma en que operen les locomotores de vapor. 
Activitat 3.  Mireu el següent vídeo de National Geographic sobre la història del ferrocarril:


 Una vegada que heu visionat el vídeo, responeu a les següents preguntes:

- Quins creus que eres els principals mitjans de transport de mercaderies i de persones abans de la Revolució Industrial?
- Quina va ser la primera línia de ferrocarril de la Gran Bretanya?
- Quina nova aplicació de la màquina de vapor es va descobrir al principi del segle XIX? A quin nou mitjà de transport va donar lloc?
- Quins factors van permetre el desenvolupament del ferrocarril? Per què diu el vídeo que va ajudar a forjar la Gran Bretanya moderna?
- Quina planta va fer arribar el ferrocarril fins al centre neuràlgic de la Gran Bretanya industrial? Per què?
- Per què creus que el ferrocarril va ser un estímul per a l'economia britànica?

Expansió del ferrocarril a Europa el segle XIX 

Activitat 4. La primera línea de ferrocarril de la Península Ibèrica: Barcelona-Mataró 1848.

Podeu obtenir més informació sobre la primera línea de ferrocarril que es va construir a la Península Ibèrica consultant l'enllanç del vídeo següent:



Després de visionar el vídeos responeu les preguntes següents proposades:

- Per que la línia es va fer arran de mar?
- Quines dues ciutats comunicava?
- Què pensava sobre le tren la majoria de la gent de l'època?
- Què es va fer el 1948, en el seu primer centenari?
- Quina duració tenia el trajecte? Investiga quan es triga avui i per què d'aquest fet?

ACTIVITAT DE REFORÇ

 1. Comenta la imatge a partir de les preguntes següents:



 - Què hi veig?
- Què hi interpetro?
- Quina interpetració en trec?ç
- Quines condicions eren necessàries per desenvolupar la xarxa ferroviària? Quins efectes va tenir el ferrocarril?

2.
Explica com funcionava una màquina de vapor. Quina font d’energia utilitzava?

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Busca alguna dada sobre la figura de James Watt.

a) D’on era?                                                        d) Qui el va ajudar a donar-lo a conèixer?
b) Quina era la seva professió?                           e) Quines aplicacions pràctiques va tenir?
c) En què consistia el seu invent?

2. Extreure informació d’un text. Llegeix el document anterior i respon

•  De quins mitjans de transport es parla en aquest article?
• Esmenta tres avantatges del ferrocarril segons el text.
• Observa la imatge i descriu el ferrocarril. Com es propulsava? Qui va construir la primera locomotora d’aquest tipus?
• Creus que el ferrocarril va ser un mitjà de transport popular en l’època? Per què?
• Quines conseqüències va tenir per al transport la millora del ferrocarril?

3. Conèixer les conseqüències de la revolució dels transports. Completa el quadre següent.

4. Valorar i argumentar. En grups de 2 o 3, escriviu un text sobre els mitjans de transport en l’actualitat.

• Quin és el mitjà de transport més modern?
• I el més segur?
• I el més utilitzat?
• Quina importància té el transport en el desenvolupament econòmic? I en la qualitat de vida?
• Quins mitjans de transport utilitzeu amb més freqüència?
• Quins mitjans de transport creats durant la Revolució Industrial continuen en funcionament actualment?
• Quins altres mitjans de transport s’han creat amb posterioritat?



AUTOAVALUACIÓ

Comproba el que has après dels transport en aquest enllaç:


Test dels transports. Ntic.educacion




2.4  LA VICTÒRIA DEL CAPITALISME




Com es foma una societat anónima , S.A.



Activitat 1. El capitalisme industrial.
1. Explica les característiques del sistema capitalista.
2. Marca els productes i els processos industrials característics del s. XIX:
-manufactures tèxtils
-televisors
-locomotores
-ordinadors
-frigorífics                                                                             
-màquina d'afaitar elèctrica
-producció siderúrgica i metal·lúrgica
-materials plàstics                                                            
-mineria de ferro i de carbó
-pel.lícules de cinema               
-màquines de vapor
-medicaments
-teixits de fibra sintètica
-automòbils     

  

Activitat 2. L'expansió de la Revolució Industrial a Europa i fora del continent.

La Revolució Industrial es va estendre ràpidament per Europa i fora del vell continent. Heu de consultar l'enllaç següent per entendre l'abast de l'extensió:

Expansió de la Revolució Industrial 

Un cop que heu consultat la pàgina web, contesteu de manera individual les preguntes següents:

- Identifica les característiques fonamentals de la industrialització a Bélgica, França i Alemanya.
- En quins països i quines regions es va desenvolupar tardament la industrialització? A què es dedicaven majoritàriament les zones industrials a Rússia?
- Quan es va produir l'arrencada industrial dels Estats Units?
- A quina activitat va associada fonamentalment la industrialització nipona?

 




ACTIVITATS DE REFORÇ

1. Defineix: Societat Anònima, banc d’ inversió , la Borsa


2. Relaciona. Indica quin concepte dels següents correspon a cada definició:

 LLIURE INICIATIVA / LLEI DE L’OFERTA I LA DEMANDA / LLEI DE LA COMPETÈNCIA / MÀXIM BENEFICI / PROPIETAT PRIVADA 

- La competència entre els diferents empresaris incita a produir més barat, estimula la mecanització i la renovació tecnològica.  

- Drets de les persones d'obtenir, posseir, gestionar... béns, terres o mitjans de producció (com les fàbriques).  

- Un excés de producció fa que els preus baixin, mentre que la disminució de l'oferta o un augment de la demanda fa que els preus pugin.

- L'objectiu de qualsevol empresa és obtenir el rendiment més gran possible dels capitals invertits en la producció. 

L'interès individual és el promotor de totes les activitats econòmiques. 

3. Completa aquestes frases amb les paraules i les dates del quadre:

Europa- 1760-   Primera Revolució Industrial - tres fases-  Gran Bretanya- Tercera Revolució Industrial
   Segona Revolució Industrial-  Alemanya- 1870- segle XX- França- Bèlgica

El procés d’industrialització té característiques i conseqüències diferents segons el país i l’època en la qual es va donar. Es distingeixen :-_________________
• La  _________________        , que va començar cap el a_____________ .
• La __________________, que va començar cap el __________________ .
• La ____________________, que s’està produint en l’actualitat. Entre el 1820 i el 1840 les innovacions de la primera revolució industrial es van estendre per ______________. Els països més propers a la Gran Bretanya, com __________________, i , van ser els primers a seguir les seves petjades. A la resta de països europeus la industrialització es va donar en realitat en el ________________.


ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Consulta el següent recurs i escriu el concepte relacionat amb el sistema capitalista al lloc on correspon:  

La Revolució Industrial. Buxaweb. 


      ......................................................: teoria econòmica segons la qual el nivell del salari

no pot ultrapassar el nivell de subsistència necessari per a la manutenció del treballador.

    ...................................................: mercat d’ampli abast, normalment estatal, on es realitzen

intercanvis regulars i on els preus de les mercaderies tendeixen a equiparar-se.

    ................................................: desajust en el circuit econòmic a causa de la insuficiència

de la demanda per a absorbir tots els productes que s’ofereixen en el mercat.

    ...................................................: grup d’economistes que constitueixen l’eix del pensament

     clàssic, format a partir de la publicació de l’obra d’Adam Smith, La riquesa de les nacions.
 
2. Llegeix el textos següents :


"La competència i el lliure comerç animen els emprenedors, exciten l’enginy i estimulen nous descobriments, els quals impedeixen el monopoli i protegeixen els consumidors d’uns preus desorbitats. La llibertat d’indústria i de comerç estimula l’augment de la producció i no és una font d’abusos i desordres, com se sosté de vegades. Les duanes només protegeixen els interessos d’uns quants i perjudiquen la gran majoria dels consumidors..."
   Reflexions del Consell General de Manufactures, París, 1819 

"Nosaltres no volem que s'obrin les portes a productes estrangers similars al que fabriquem o als que podríem fabricar en quantitats suficients per cobrir les nostres necessitats. En definitiva ,el lliure canvi només beneficia dos tipus de nacions: les que encara estanen la barbàrie, que no tenen indústria, que gràcies a Déu no som nosaltres, i les que tenen la indústria més avançada del món, que desgraciadament tampoc no som nosaltres, sinó Anglaterra. Per això ,ens volen convèncer dels avantatges del lliure canvi perarruïnar la nostra indústria."
    F. Fournet, industrial francès, 1860

Contesta les seguents preguntes:
 
a.-Quin tipus de fonts són?
b.-A quines teories econòmiques fan referència? Amb quins arguments les defensen?
c.-Quin és l’objectiu de cada una d’elle

3. Consulta el següent recurs i escriu el concepte relacionat amb el sistema capitalista al lloc on correspon:


-                         : teoria econòmica segons la qual el nivell del salari no pot ultrapassar el nivell de subsistència necessari per a la manutenció del treballador.
-                          : mercat d'ampli abast, normalment estatal, on es realitzen intercanvis regulars i on els preus de les mercaderies tendeixen a equiparar-se.
-                           :desajust en el circuit econòmic a causa de la insuficiència de la demanda per a absorbir tots els productes que s'ofereixen en el mercat.
-                         : grup d'economistes que constitueixen l'eix del pensament clàssic, format a partir de la publicació de l'obra d'Adam Smith, La riquesa de les nacions.

4. Entendre un problema. Llegeix aquest text i posa-hi un títol.

Prenem com a exemple una manufactura de poca importància, però a la divisió del treball de la qual s’ha fet referència molt sovint, la de fabricar agulles de cap. Un obrer que no hagi estat ensinistrat en aquesta classe de feina (convertida, per virtut de la divisió del treball, en un ofici nou) i que no estigui acostumat a manejar la maquinària que s’hi utilitza (la invenció de la qual ha derivat, probablement, de la divisió del treball), per més que treballi, quasi no podria fer una agulla de cap al dia, i per descomptat, no podria confeccionar-ne més de vint. Però donada la manera com es practica avui
en dia la fabricació d’agulles de cap, no només la fabricació mateixa constitueix un ofici a part, sinó que està dividida en diverses branques, la major part de les quals també constitueixen altres tants oficis diferents. Un obrer estira el filferro, un altre el redreça, un tercer el va tallant en trossos iguals, un quart en fa la punta, un cinquè obrer s’ocupa a llimar l’extrem on s’ha de col·locar el cap [...]. En fi, l’important treball de fer una agulla de cap queda dividit d’aquesta manera en unes divuit operacions diferents..
.A. SMITH, La riquesa de les nacions.

Els nous sistemes de producció . Respona les següents preguntes:

a) Quin sistema de producció descriu el text? En què consistia? Qui el va inventar?
b) Quins efectes va produir en el procés de treball?
c) Quins altres sistemes de treball es van desenvolupar en la Segona Revolució Industrial?




ACTIVITAT D'AUTOAVALUACIÓ


 
2.5 ELS NOUS MOVIMENTS SOCIALS

Diapositives Slideshare:

La formació de la classe obrera i del moviment obrer: La formació de la classe obrera i del moviment obrer. Empar Gallego.



Dossier dels canvis socials.: Els canvis socials. Ntic.educacion.es


 





 
 
 
 
 
 
 

MARXISTES (Karl Marx, Engels)

ANARQUISTES (Mihail Bakunin, Proudhon, Kropotkin)
-          Eliminació de la societat de classes (explotadors/explotats)
-          Eliminació de la societat de classes (explotadors/explotats)
-          Eliminació del capitalisme
-          Eliminació del capitalisme
-          Eliminació de la propietat privada
-          Eliminació de la propietat privada
-          Propietat col·lectiva dels mitjans de producció
-          Propietat col·lectiva dels mitjans de producció
-          Religió: Ateisme (Marx: “la religió és l’opi del poble”
-          Religió: Ateisme (Bakunin: “Ni Déu, ni Pàtria, ni Patró”)
-          Participació en la vida política mitjançant la formació de partits obrers.
-          No participació en la vida política. No als partits polítics. Creació de Sindicats anarquistes.
-          Els obrers organitzats agafaran el poder mitjançant una revolució. Hi haurà una fase de transició: La Dictadura del proletariat (per acabar amb el capitalisme i amb la burgesia)
-          No es tracta de substituir a la burgesia pels obrers en el poder, sinó d’eliminar el poder, l’Estat i l’autoritat. La seva proposta és la d’una societat dividida en comunes (petites col·lectivitats autosuficients) que espontàneament es federarien per a coordinarse en alguns assumptes d’interés general però sense l’existència de l’Estat, exèrcits ni fronteres.
-          La propietat serà col·lectiva però en mans de l’Estat en la fase de la Dictadura del proletariat.
-          La propietat serà col·lectiva però són els membres de les diferents comunes els propietaris, no l’Estat.
-          Anteposen els drets col·lectius als individuals.
-          Es centren en els drets individuals dels integrants de la nova societat


Activitat 1. Les condicions de vida i de treball dels obrers el segle XIX.
Visioneu aquest vídeo:
  
 Responeu a les següents preguntes:

- Quines eren les condicions de treball dels obrers en general el segle XIX?
- Quina era la situació del treball infantil a les fàbriques?
- I quina era la situació de la dona obrera respecte a l'home obrer? Quines diferències hi havia?
- Quines diferències hi havia entre una dona obrera i una de burgesa?

Et pot ajudar també el següent vídeo de la pel.lícula de Charles Chaplin de " Temps moderns":


i la següent escena de la pel.lícula "Daens":


També teniu un recull de fotografies que mostren el treball infantil de principis del segle XX a Nord-Amèrica al següent enllaç:
Fotografies del treball infantil als EUA principis s. XX 

 
Activitat 2. Llegeix el text i respon el qüestionari :




-  Quines ideologies defensen Marx i Bakunin?

 - Quins són els punts en comú i les diferències que Bakunin  explica en la carta?            

-  Quines conseqüències tindrà aquest enfrontament  ideològic per l’ internacionalisme obrer?


Activitat 3. El moviment obrer.
Visioneu el següent vídeo: 

 

Responeu a les següents preguntes:

- Perquè els obrers estavan en contra de la introducció de les màquines en les indústries tèxtils?
- Com es deia el moviment en contra del maquinisme?
- Quines dues classes socials sorgeixen amb la industrialització?
- Quines condicions tenien els obrers en la primera etapa de la industrialització.
-  Quines dues corrents van influenciar al moviment obrer espanyol i català? Quines van ser les seves accions?
- Que era el sometent?


Activitat 4. El moviment obrer a Espanya.
Per conéixer més detalls sobre el moviment obrer a Espanya durant el segle XIX, consulteu el següent enllaç:

El moviment obrer a Espanya 

Una vegada que heu llegit el text, heu de contestar les preguntes següents:

- Quan es va originar el moviment obrer a Espanya?
- Quines organitzacions hi havia?
- Per què es va originar el moviment obrer a Espanya?
- Quines diferències hi ha entre el marxisme i l'anarquisme?

http://www.buxaweb.cat/images/marxisme-anarquisme.gif

Cronologia del moviment obrer a Catalunya i a Espanya

 

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

Activitat 1. Comparació entre marxisme i anarquisme. 
Punts a incloure:


1. Pares intel·lectuals de cada ideologia. Citar nom, lloc d'origen i títol de la seva obra més significativa.

2. Cronologia: dates més significatives: origen i desenvolupament.

3. Països on sorgeixen i tenen un major arrelament.

4. Model d'Estat que proposen.

5. Tipus d'accions. En el cas de l'anarquisme és important la "Propaganda pel fet". Explica el concepte i busca una breu informació sobre: ​​Atemptat del Liceu, atemptat casament Alfons XIII, atemptat Sissi emperadriu.

6. Com arriben a Espanya? Qui els introdueix? Zones de major arrelament.

7. Partits polítics i sindicats de tals ideologies.

8. Les Internacionals. I i II internacional. Què van ser? Dates, Integrants, mides, per què fracassen.


Material complementari:

En aquest enllaç trobareu una comparativa de les dues ideologies interessant. És breu i clar.

L'atemptat del casament del rei Alfons XIII. Article sobre com es va descobrir al seu autor.  Enllaç

Atemptat de Sissi emperadriu. Un personatge fascinant que us convido a investigar per la seva personalitat i el seu paper històric. Enllaç

Atemptat al Liceu de Barcelona. Enllaç

Assassinat de Cánovas. Enllaç

Assassinat de Canalejas.Enllaç


 
Activitat 2.

Llegeix els següents fragments i contesta:

 “ Tota la història de la societat humana, fins avui, és una història de lluita de classes. Lliures i esclaus, patricis i plebeus, barons i servents de la gleva, mestres i oficials, en una paraula,
opressors i oprimits, sempre enfrontats, obstinats en una lluita ininterrompuda, de vegades oculta i d’altres franca i oberta, en una lluita que condueix en cada etapa a la transformació revolucionària de tot el règim social o a l'extermini de les dues classes bel·ligerants.”  

      Marx, K i Engel, F: Manifest comunista 


"Jo no sóc comunista, perquè el comunisme concentra i fa que l’estat absorbeixi tots els poders de lasocietat, perquè acaba necessàriament en la centralització de la propietat en mans de l’estat, mentre que jo vull l’abolició de l’estat...Jo vull l’organització de la societat i de la propietat col·lectiva o social de baix cap a dalt, mitjançant l’associació lliure, i no de dalt cap a baix, mitjançant una autoritat, sigui la que sigui..."

    Mikhail Bakunin,1869 


a.-Tipus de fonts. Context històric 

b.-Idea principal de cada un d’ells

c.-Omple el quadre següent:



Activitat 3. El primer moviment obrer a Elx
Per aprendre més coses sobre els nous moviments socials, i en concret sobre el primer moviment obrer a Elx, consulteu el vídeo:




 Un cop que heu mirat el vídeo, contesteu individualment aquestes preguntes:

- Quines eren les condicions laborals dels treballadors de la segona meitat del segle XIX a Elx? Eren iguals per als homes i per a les dones? Per què?
- Quan es produeix la primera vaga de la història d'Elx? De quins sectors són els treballadors que la secunden?
- Quina va ser la primera societat d'auxili mutu que es va crear a Elx? Quins aventatges tenien els obrers que en formaven part?
- Quan es va fundar una organització per a les dones treballadores? Com es deia?
- Quina vaga important es va produir a Elx el 1903? Quin sector la va organitzar?


Activitat 4. Treballar en grup. El Primer de Maig se celebra la festa del treball a molts països. Esbrineu per què es va triar aquesta data i com se celebra a la vostra localitat i expliqueu-ho a classe.



 ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Indica si aquests trets caracteritzen el marxisme o l'anarquisme:

S'oposa a la participació dels obrers en política i a la creació de partits obrers.  

- Defensa que cal organitzar partits obrers que facin la revolució i conquereixin el poder.  

- Després de la conquesta del poder polític, considera que els obrers han d'imposar la Dictadura del Proletariat. 

L'objectiu de la seva acció revolucionària és la destrucció de l'Estat i de tota forma d'autoritat. 

Creu que la revolució social s'ha de fer mitjançant l'organització sindical o a través de l'acció directa individual.  

- Defensa que s'ha de crear un estat obrer que socialitzi la propietat.

2. El moviment obrer sorgeix a inicis del S.XIX a Catalunya i no tant de forma pronunciada a la resta de l’estat espanyol. Per què creus que va ser així?

3. Indica si aquests trets caracteritzen el marxisme (M) o l'anarquisme (A):

- Rebutjaven l'autoritat de l'Estat.
- Exaltaven la llibertat individual i la solidaritat social.
- Volien arribar a formar la dictadura del proletariat.
- Normalment eren partidaris de l'acció violenta i dels sindicats revolucionaris.
- Defensaven la participació en política per forçar millores en la situació dels obrers.

  4. Relaciona cada concepte amb el socialisme (S) o l'anarquisme (A):

- UGT:
- CNT:
- Marxisme:
- PSOE:
- Atemptats:
- Pablo Iglesias:

5.  Amb l’ajut del llibre completa la piràmide amb les classes socials del segle XIX.
• Quines d’aquestes classes socials existien abans de la Revolució Industrial?
• Quines apareixen ara?


6.  Completa amb el nom del representant de la doctrina obrera que hi correspongui.
a) Filòsof alemany que va crear la principal teoria socialista:
b) Col·laborador de Karl Marx:
c) Principals anarquistes:


AUTOAVALUACIÓ

Poseu-vos a prova amb aquests enllaços dels moviments socials:

Test dels moviments socials. Ntic.educacion


Diferents tipus de marxisme i d'anarquisme

 

 ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

Activitat 1. Un quadre del moviment obrer


proletariado

Investiga i respon a les següents preguntes del quadre:

- Quin és el títol d'aquest quadre?
- Quin és el seu autor?
- Què representa? 

Activitat 2. La comuna de Paris.
 Fes un visionat d'aquest vídeo, Marx narra els fets de La Comuna de Paris:

La Comuna de Paris segons Marx 

Respon les següents preguntes:

- A quins fets es refereix Marx?
- Quines causes van tenir?
- Com es van desenvolupar els fets?
- Quines conseqüències va tenir? Quin símbol va esdevenir?

Per saber més sobre Marx i el seu pensament podeu veure aquest vídeo:


Activitat 3.


Llegeix el text i descriu com era el dia a dia de la classe obrera al segle XIX:


Al taller feia calfreds veure, amagades sobre les negres rajoles (...) moltes dones, velles la major part, enfonsades fins a la cintura en munts de fulles de tabac, que regiraven amb les seves mans tremoloses, separant el nervi de la fulla. Altres empenyien enormes pans de premsat, de la mida i forma d'una roda de molí, acostant-los a la paret perquè esperessin el torn de ser escollits per treure’ls els nervis de les fulles.

Emilia Pardo Bazán: La Tribuna. Ed. Cátedra, Madrid, 1988.
 
 


  CINEMA I HISTÒRIA: GERMINAL. ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

Fes un resum de les condicions de la vida dels obrers i del moviment obrer al s. XIX segons els fragment de la pel.lícula Germinal tenint en compte:

-Condicions de vida. Contrast entre la classe obrera i la burgesia 
-Condicions de treball en la mina-
-Treball femení i infantil
l-Diferents ideologies que apareixen en el film. Personatges que les representen
 -La vaga i els seus efectes 
-La violència, està present en la pel·lícula?
 -El títol, creus que té algun significat?

Fragments de la Pel.lícula Germinal 

 Trailer de la pel.lícula:


Sinopsis:
Durant el II Imperi francès (1852-1870), Étienne Lantier, jove maquinista a l’atur arriba al pou de Voreaux, a la frontera franco-belga, demanant feina. Gràcies a l’ajut del miner Toissaint Maheu, pot afegir-se a una de les colles de treballadors. De seguida descobrirà la miseria i la sordidesa en què viuen els treballadors i treballadores de les mines de carbó del nord de França; a més, les relacions personals i professionals amb els Maheu l’introduiran en un univers nou i temible.
El guió del film s’inspira en l’obra del mateix  títol de l’escriptor francés Émile Zola publicada el 1883 y referent del naturalisme, on se’ns retrata amb total cruesa la contraposició existent entre el món de la classe obrera i el de burgesia en plena revolució industrial. La pel·lícula és una adaptació extremadamente fidel i literal de la novel·la original. Zola va abocar a la novel·la les dades d’una investigació periodística que coneixia de primera man: Xifres sobre les jornades de treball, els salaris, les condicions de vida dels obrers i obreres…

ESCENES DE LA PEL.LÍCULA: Novecento de Bertolucci., 1976. Itàlia, principi de segle XX. Les escenes ens mostren la relació d'explotació propietaris-jornalers i la protesta dels homes i dones treballadores de la finca del terratinent.






ACTIVITAT DE REFORÇ 


1) Indica la resposta correcta referent a les condicions de vida i de treball dels obrers al s. XIX:

Sovint els sindicats són prohibits i perseguits        
Els obrers tenen jubilació i cobertura sanitària
El treball dels nens i les dones està reglamentat
Les jornades de treball duren més de 12 hores
Els sous els permeten cobrir les necessitats bàsiques

2) Fes un esquema de les fases del moviment obrer.

3) Defineix: proletariat, sindicat, vaga, anarquisme, socialisme, ludisme, Internacionals, anarcocomunisme.


4) Relaciona amb fletxes el llistat d'idees situat a l'esquerra  i una altra llistat situat a la dreta:

llargues jornades laborals                                                           vaga
intransigència dels patrons en les negociacions                         organització d'ateneus i cases del poble
analfabetisme generalitzat                                                          creació de sindicats
salaris insuficients                                                                      creació de cooperatives
dures condicions de vida i de treball                                          reivindicació de la jornada de 8 hores

5) Indica si aquests trets caracteritzen el marxisme (M) o l’anarquisme (A):

 

Rebutjaven l’autoritat de l’estat.

 Defensaven la participació en política per forçar millores en la situació dels obrers.
 

 Exaltaven la llibertat individual i la solidaritat social.
   

 Volien arribar a formar la dictadura del proletariat.


 
 Normalment eren partidaris de l’acció violenta i dels sindicats revolucionaris.


 


6) Relaciona  els següents elements amb el socialisme o amb l'anarquisme:

- UGT:
- CNT:
- marxisme:
- PSOE:
- atemptats:
- Pablo Iglesias:


2.6 LA INDUSTRIALITZACIÓ A CATALUNYA

 
  



 Cronologia de la Revolució Industrial a Catalunya i Espanya




Activitat 1. Catalunya, fàbrica d'Espanya
Heu de visionar el següent vídeo " Catalunya, fàbrica d'Espanya":


Respon a les següents preguntes:


1.-Quan s’ inicià la Revolució Industrial a Catalunya?

Quins canvis econòmics la van preparar per a la industrialització?


2.- El comerç colonial afavorí el desenvolupament d’ algunes indústries tradicionals,

enumera-les


3.- Quina indústria es modernitzà i experimentà un creixement més elevat? Per què?


4.- Què eren les indianes?


5.- Catalunya fou deficitària en fonts energètiques? De quina manera va influir aquest

fet en la localització industrial? ( observa el mapa de la localització de la indústria

tèxtil al segle XIX)


6.- Quines diferències hi havia entre un vapor i una colònia industrial ?On se situaven

cadascuna d’ aquestes fàbriques?


7.- Indica el nom de la primera empresa catalana que funcionà amb vapor.


8.- Per què la sidero-metal·lúrgia no es va desenvolupar plenament ?

Esmenta l’ empresa catalana més important d’ aquest sector.


9.- A principis del segle XX, una nova font d’ energia potenciarà la diversificació i el

creixement industrial català , digues quina: ............................................

Enumera els nous mitjans de transport i productes industrials:


10.Per què es diu que Catalunya es converteix en la fàbrica d’ Espanya?


11.Quins factors van provocar el retard del procés d’ industrialització en el conjunt

d'Espanya?

Mapa del tèxtil a Catalunya a finals del s. XIX

  
 Activitat 2. Podeu ampliar els coneixements sobre les colònies industrials consultant el següent enllaç, que és un breu vídeo:




Es tracta d'un breu audiovisual en anglès sobre la colònia Vidal de Puig-Reig, que apareix a la il.lustració que obre el tema 5 del llibre. Després de visionar-lo, heu de respondre les següents preguntes:

- Quins elements i edificis de la il.lustració inicial també apareixen en el vídeo?
- Quin era el centre neuràlgic d'una colònia? I el seu element identificador?
- Quines dependències bàsiques tenia una colònia? Quines d'elles apareixen en el vídeo?
- Quina funció té avui en dia la colònia Vidal?



 Podeu accedir a aquest enllaç de la Diputació de Barcelona sobre com era la vida a cinc colònies tèxtils de les comarques de Barcelona a llarg del riu Llobregat i del Ter:

La vida a les colònies industrials. Barcelona molt més. Diputació de Barcelona.

ACTIVITATS D'AUTOAVALUACIÓ DE LES CLASSES SOCIALS I EL MOVIMENT OBRER










ACTIVITAT DE REFORÇ I DE SINTESI DE LA UNITAT DIDÀCTICA: LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

Defineix :  

- Revolució demogràfica
- Sistema fabril
- Liberalisme econòmic
- capitalisme
- societat de classes
- burgesia 
- proletariat
- proteccionisme
- mitjans de producció.

CINEMA HISTÒRIA.

 Trailer d' Olor a colònia. Lluís Maria Güell. Olor de colònia, basada en la novel·la de Sílvia Alcàntara, mostra la vida d’una colònia tèxtil del Llobregat des del 1953.






DOSSIER DE LA SORTIDA A LA COLÒNIA GÜELL I A LA CRIPTA DE GAUDÍ

 Sortida a la Colònia Güell i a la Cripta de Gaudí durant tot un matí. L'alumnat farà una gincana en grups de 4 o 5 membres pels edificis més singulars de la Colònia incloent els edificis industrial amb una visita final al Museu de la Colònia i a la Cripta d'Antoni Gaudí, on s'estudiarà també el Modernisme. S'haurà d'omplir el següent dossier individual durant la sortida:


Quadern de treball Sortida Colònia Güell


2.7 EL CANVI DE SEGLE, CAP A UNA REVOLUCIÓ ARTÍSTICA

Activitat 1. Vicent Van Gogh i el postimpressionisme

 Nomena les principals característiques de l'Impressionisme i alguns dels quadres més importants de Van Gogh que apareixen en el vídeo.

 

 Activitat 2. " La càrrega" de Ramon Casas

Podeu aprendre més coses sobre l'art català del segle XIX consultant vídeo següent:


Es tracta d'un vídeo del programa del Canal 33 Pinzellades de l'Art que analitza el cèlebre quadre La càrrega, de Ramon Casas, sobre el qual heu de respondre les següents preguntes:

- Quins elements neoclàssics pots distingir en aquest quadre?
- Quins elements moderns de les noves tendències pots destacar del quadre? Per quines raons pots dir que es tracta d'elements moderns?
- Quina és la temàtica de l'obra? Investiga quins esdeveniments histórics es representa a La Càrrega.
- A quin moviment pictòric, típicament català, pots encabir l'obra de Ramon Casas?

ACTIVITAT DE REFORÇ




Claude Monet, Impression, soleil levant.jpg
Albada, sol naixent , obra de C. Monet.


El grito - Wikipedia, la enciclopedia libre

El crit , obra de E. Munch

 • Observa aquestes dues obres i completa la fitxa següent



ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ: Impressionisme, Realisme, Expressionisme

1. Fes un resum de les característiques de l'Impressionisme després de veure aquest vídeo:


2. Fes un resum amb les característiques del Realisme llegint aquest powerpoint:


3. Fes un resum de les característiques de l'Expressionisme visonant aquest vídeo:




ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ: CONSEQÜÈNCIES DE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

- Quines conseqüències va tenir la Revolució Industrial?
- Quines positives i quines negatives?

VÍDEOS DE SÍNTESI DE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

La Primera Revolució Industrial 

La Cuna de Halicarnaso

Academia Play



Moviment obrer
La Cuna de Halicarnaso

Internacionals Obreres
Profesor de Historia


Segona Revolució Industrial
La cuna de Halicarnaso


ZonaWeb de Vicens Vives. Ampliació per conèixer més coses sobre la industrializtació de les societats europees durant els s. XVIII i XIX


Ampliació del temari Zona Web Vicens Vives: la industrialització a Catalunya: les colònies tèxtils del Llobregat.

Mapes de la Revolució Industrial 


VÍDEO D'AMPLIACIÓ

Estem en plena Quarta Revolució Industrial i tenim por que els robots ens acabin prenent tots els llocs de treball. Serà així? Ho intentem respondre en un magatzem d'Amazon. I a partir de l'evolució del transport, des dels cavalls, passant pel SEAT 600 i acabant amb el cotxe elèctric, fem un recorregut fins a la Costa Brava per entendre què ha passat en les anteriors revolucions industrials.


ACTIVITAT D'AVALUACIÓ FINAL I DE SÍNTESI

TREBALL EN GRUP D’ELABORACIÓ D’UN INFOGRAMA D’UN TEMA DE LA INDUSTRIALITZACIÓ
 
1.OBJECTIUS
L' activitat pretén: 
1. Desenvolupar el treball en equip: realitzar un treball col.laboratiu en grup. 
2. Conceptual: aprendre els continguts del tema. 
3. Procedimental: aprendre a elaborar un infograma.

 2. DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT. 

1. Cada grup elaborarà un infograma per transmetre de manera dinàmica la informació del tema
 2. Per fer l’infograma s’ha de tindre coneixements del tema. Per tant, prèviament 
els membres del grup haureu d'estudiar el tema per tal de dominar-lo i tindre criteri per sel.leccionar i organitzar la informació important i la seua distribució. 
3. Les fonts d’informació seran del llibre de text i les pàgines d’internet que s’indiquen: 

http://www.claseshistoria.com/http://iris.cnice.mec.es/kairos/ensenanzas/bachillerato/mundo/mundo.html
http://www.buxaweb.com/historia/temes/
http://www.lahistoriaconmapas.com/

I els vídeos que previàment he penjat a l'anterior apartat.

 4. S’elaborarà en word i una vegada acabat, s’haurà de guardar en format PDF. Cada grup haurà d'obrir un compte en http://issuu.com(és gratuit) amb un nom d'usuari i contrasenya que han de conéixer tots els seus membres. En aquest compte és on s’haurà de pujar l’infograma del grup en format PDF per evitar que es modifique els elements del document.També es pot elaborar on line en la web http://www.easel.ly/


4.CÓM S’ELABORA L’INFOGRAMA
 Al blog de l’assignatura http://historiaenpresent.blogspot.com/2011/10/activitat-fer-un-infograma.html trobareu exemples iinformació sobre sobre què és i els elements d’un infograma. 

 3. PRODUCTE FINAL

 El grup publicarà una entrada en el blog del grup amb: 
1. Titol de l’entrada adequat, etiquetes (assignatura, tema)
2. Una presentació dels membres. 
3. Un breu resum per situar el tema en general i el contingut concret treballat acompanyat d’una imatge il.lustrativa. 
4. L’infograma incrustrant el codi htlm que proporciona issuu. (caldrà elegir l’ample i alt per a una visualització correcta).
5. Una valoració del treball realitzat (utilitat, avantatges, dificultat...).

 4. AVALUACIÓ

 

JOC INTERACTIUS DE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL


PREGUNTES AMB HISTÒRIA: 


ACTIVITATS D'AUTOAVALUACIÓ FINALS DE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL




ACTIVITAT FINAL

1. Valorar les conseqüències de la Revolució Industrial.
Imagina com van viure aquest procés un artesà, un obrer i un empresari, i escriu un paràgraf amb les impressions i les opinions de cada un.