dimarts, 4 de maig del 2010

UNITAT DIDÀCTICA 1. DEL SEGLE XVIII: LA CRISI DE L'ANTIC RÈGIM A LES REVOLUCIONS LIBERALS I LES UNIFICACIONS NACIONALISTES DEL SEGLE XIX.


UNITAT DIDÀCTICA 1. DEL SEGLE XVIII AMB LA CRISI DE L'ANTIC RÈGIM A LES REVOLUCIONS LIBERALS I NACIONALS DEL SEGLE XIX.

1a PART: EL SEGLE XVIII: LA CRISI DE L'ANTIC RÈGIM

ACTIVITAT INICIAL

Activitat 1: Defineix : privilegi, Parlament, ideologia, colonialisme,  Antic Règim, conquerir, colonitzar.

Actvitat 2:  Tria els elements més importants de la Línia del temps del segle XVIII:

 https://www.timetoast.com/timelines/acontecimientos-historicos-del-siglo-xviii



Diapositives Slideshare: La Crisi d'Antic Règim del segle XVIII:



1.1 LA CRISI D'ANTIC RÈGIM: PER QUÈ L'ANTIC RÈGIM VA ENTRAR EN CRISI AL SEGLE XVIII?


Activitat 1. Visiona el següent vídeo de dos talls de pel.lícules sobre la societat de l'Antic Règim i respon a les preguntes següents:

 

Segons els dos talls de pel.lícules. Quines diferències socials hi havien entre els grups de privilegiats i no privilegiats?



Activitat 2. Esquema general de l'estructura econòmica, social i política de l'Antic Règim. Elabora una redacció per explicar el contingut de l'esquema. L'escrit ha de contenir una introducció al tema i organitzat en els paràgrafs adequats.



ACTIVITAT DE REFORÇ

1. A l'Edat Moderna les estructures fonamentals corresponen a l'esquema següent. Copia'l a la llibreta i posa'l títol. 


2. Estudia les característiques de l'estructura demogràfica, econòmica i social . 

3. Després d'observar l'esquema, redacta un text explicant les característiques de la demografia de l'Edat Moderna europea.

4. Clica la casella de les idees correctes:
El rei  absolut té tot el poder polític.
La monarquia absoluta era un sistema polític democràtic.
En una monarquia absoluta el rei  fa les lleis
A l'edat Moderna la majoria de la població tenia els mateixos drets.
La burgesia pertanyia a l'estament privilegiat
La majoria de la població no entenia ni es preocupava de la política.


ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Llegeix aquest comentari de text de la monarquia absoluta:


"És només en la meva persona on resideix el poder sobirà, el caràcter propi és l'esperit de consell, de justícia i de raó; és a mi a qui han meus cortesans seva existència i la seva autoritat, la plenitud de la seva autoritat que ells no exerceixen més que en el meu nom resideix sempre en mi i no pot tornar-se mai contra mi; només a mi pertany el poder legislatiu sense dependència i sense divisió, és per la meva autoritat que els oficials de la meva Cort procedeixen no a la formació, sinó a el registre, a la publicació ia l'execució de la llei; l'ordre públic emana de mi, i els drets i els interessos de la Nació, dels quals se sol fer un cos separat de l'Monarca, estan units necessàriament a el meu i no descansen més que en les meves mans. "

    Discurs de Lluís XV a Parlament de París el 3 de març de 1766.

- Qui podria ser l'autor del text?
- Quin tipus de sistema polític defensa? Justifica la resposta. 

VÍDEO D'AMPLIACIÓ : La monarquia de Lluís XIV


2. Fes un resum de la monarquia absoluta de Lluís XIV:

3. Tria un estament social del segle XVIII i escriu un relat. Hi pots reflectir:

- Com devia ser la vida quotidiana.
- Com devien ser els costums dels que hi pertanyien, i on i com devien viure.



SINTESI DE L'ANTIC RÈGIM



Mapa polític d'Europa del s. XVIII
http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306582.jpg
 

ACTIVITATS D'AUTOEVALUACIÓ ON-LINE DE L'ANTIC RÈGIM
 Aquests exercicis et serviran per fer un repàs de l'Antic Règim:



 


1.2 ELS PRIMERS SISTEMES PARLAMENTARIS : LA GRAN BRETANYA I ELS ESTATS UNITS

Powerpoints Slideshare de la independència dels EUA: 

La independència dels EUA. Manel Villar.

 
La revolució americana. Nemracal

Dossier de la Revolució americana i la independència dels EUA:  La revolució americana (1775-1785). Buxaweb. 

Esquema del parlamentarisme anglès:

 

 Activitat 1. Visioneu aquest vídeo sobre la revolució anglesa de la pel.lícula Matar a un rey:


 Carlos I en el patíbulo  Pel.lícula: Matar a un rey (2003)

- Quines dues cambres existien a Anglaterra des de l'Edat Mitjana?
-  A quina classe corresponia cadascuna?  
- Quina Dinastia i quin rei es va enfrontar al Parlament anglès i per què? 
- Quin sistema polític es va proclamar després de l'execució del rei i qui la va governar?
- Analitzeu cinc detalls rellevants que es pugui associar amb el temari explicat a classe. -8 min-. 150-200 paraules.
 - Escolliu una de les dues temàtiques disponibles i elaboreu un article d’opinió a partir
dels apunts i la consulta de material extra. 150-200 paraules.
a. Era necessari decapitar a Carles Stuart?
b. Oliver Cromwell, heroi o villà?



Activitat 2. Preàmbul de la Declaració d'Independència dels Estats Units (1776)

"Sostenim com evidents per si mateixes aquestes veritats: que tots els homes són creats iguals; que són dotats pel seu Creador de certs drets inalienables; que entre aquests estan la Vida, la Llibertat i la recerca de la Felicitat. Que per garantir aquests drets s'institueixen entre els homes, els governs deriven els seus poders legítims el consentiment dels governats; Que sempre que una forma de govern es faci destructora d'aquests principis, el poble té el dret a reformar-la, o abolir-la, i instituir un nou govern que es fonamenti en els esmentats principis, ia organitzar els seus poders en la forma que al seu parer oferirà les majors probabilitats d'aconseguir la seva seguretat i felicitat. La prudència, és clar, aconsellarà que no es canviï per motius lleus i transitoris governs d'antic establerts; i, en efecte, tota l'experiència ha demostrat que la humanitat està més disposada a patir, mentre els mals siguin tolerables, que a fer-se justícia abolint les formes a que està acostumada. Però quan una llarga sèrie d'abusos i usurpacions, dirigida invariablement a el mateix objectiu, evidencia el designi de sotmetre a el poble a un despotisme absolut, és el seu dret, és el seu deure, derrocar aquest govern i proveir de noves salvaguardes per la seva futura seguretat i la seva felicitat.

 Feu en grup de Treball Cooperatiu el següent comentari de text. Per a això s'ha de consultar al seu següent enllaç:Com fer un comentari de text històric


El Treball Cooperatiu s'ha de realitzar amb l'estructura  ( grup de quatre). El treball realitzat haurà d'estar consensuat i cada membre de l'Equip tindrà un de personal.


Trieu Coordinador/a, Portaveu, Controlador/a i Secretari/a.
Secretari/a: anota els acords de l’equip, Coordinador/a: gestiona la participació de tots els membres de l’equip, Controlador/a: supervisor del temps i del to de veu, Portaveu: exposa davant la classe.
 
a) Quins motius conduïren a la independència dels EUA?
b) Quins són eyls drets inalienables dels homes?
c) Quins són, segons el text, els objectius d’un bon govern?
d) On són les dones en el text? Cerca informació a la xarxa sobre la
consideració de la dona en aquesta època. 



 http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306609.jpg









 http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306610.jpg




Activitat 3. Visualitzeu el següent audiovisual -12 min- i intenteu representar amb imatges – en
format Power Point- cinc motius que van propiciar l’origen d’aquesta revolució. 5-10
diapositives.

La independencia de los EEUU en 11 minutos 

ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ

Realitzeu els exercicis corresponents de la Revolució Anglesa :

1. Elaboreu un assaig a partir del següent article: Oliver Cromwell (I): el Darth Vader del
siglo XVII, https://www.jotdown.es/2017/02/oliver-cromwell-i-darth-vader-del-siglo-xvii/ .Recordeu les indicacions sobre com fer un bon assaig. 150-200 paraules.


2. Expliqueu en forma de auca els principals esdeveniments de la revolució anglesa fins la
firma de la declaració de Drets
(“Bill of rights”) de 1869 elaborada per Guillem
d’Orange 8-10 vinyetes 



3. Realitzeu un assaig sobre la Declaració d'Independència dels EUA . 150-200 paraules:

https://ca.wikipedia.org/wiki/Declaració_d'Independència_dels_Estats_Units_d'Amèrica 

La independència dels EUA. Revista Sapiens. 

4. Consulta aquesta web i descriu el paper que els següents successos o personatges van desenvolupar durant el procés d'independència dels Estats Units:


- Tractat de Versalles:

- Frederick North:

- George Washington:

5. Obtenir informació sobre un mapa històric.
• Consulta el mapa de l'activitat 2 de l'apartat, esbrina el nom de cada una de les tretze colònies americanes i escriu-lo on correspongui.


a) Nigirvai .................                                      h) Koryvaenu ................
b) Nipesilanav ..................                               i) Yesjervaenu .................
c) Aigroge .............                                          j) Landisdehor ................
d) Samascuhstset  ..................                         k) Evonumarhipesh ..............
e) Tucnenocitec .................                             l) Nalirocateron ................
f) Dylanmar .................                                  m) Rocalinarus ..............
g) Leradawe ..............

• Escriu en el mapa el nom d’aquestes colònies.
• Quan es van establir els anglesos en aquests territoris?

❏ Segle XVI. ❏ Segle XVII. ❏ Segle XVIII.

• Respon per escrit.
a) Per què creus que els anglesos es van establir a la costa est?
b) Quins grups socials hi havia a les Tretze Colònies?


ACTIVITATS DE REFORÇ

1. Explica què significa "poder polític"                           
2. Nomena i comenta els poders polítics que hi ha.
3. Fes un esquema sobre els diferents sistemes polítics que hi ha.
4. Són correctes les definicions següents?:
  • poder legislatiu: és un poder   polític.   
  • comerç: és quan es compra i es ven. 

  • democràcia : sistema polític caracteritzat
    perquè els ciutadans tenen el poder polític.

  • Corts  o Parlament: Assemblea on es fan
    les lleis en un Estat democràtic.            
5. Defineix:
  • Estat
  • Corts
  • oligarquia
  • absolutisme
  • Antic Règim.
6. Descriu la limitació del poder del rei Carles II fins la monarquia parlamentària de Guillem d’Orange.
7. Llegeix la declaració de Drets  de 1776 i contesta les preguntes:

 

VÍDEO DEL MOTÍ DEL TÉ DE BOSTON: el desencadenament de la Guerra d'Independència dels EUA


HISTÒRIA I HUMOR

La verdadera història dels EUA



JOCS D'AUTOAVALUACIÓ:




1.3 LA IL.LUSTRACIÓ CONTRA L'ANTIC RÈGIM

Dossier de la Il.lustració. Buxaweb. Apartat 3: Apartat 3. La Il.lustració.

Powerpoint, diapositives del 20 a la 26 de la Il.lustració: Powerpoint Àntic Règim. Jestiarte. 

Powerpoint de la Il.lustració: Drive de la Il.lustració

Liberalisme polític: Liberalisme polític


 


EL PENSAMENT DEL S.XVIII: IL.LUSTRACIÓ I DESPOTISME IL.LUSTRAT 
Activitat 1. Visioneu aquest vídeo del pensament de la Il.lustració i del Despotisme Il.lustrat:



Una vegada heu acabat de veure el vídeo, contestarem conjuntament les preguntes següents:

-Quin era el propòsit principal del moviment cultural de la Il.lustració?
-Quins van ser els seus antecedents inmediats? Com defineix el Despotisme Il.lustrat?
-Qui van ser els lliurepensadors més importants? Pots esmentar les seves obres?
-Quina relació hi ha entre la Enciclopèdia i la Il.lustració?
-Quines va ser les conseqüències de la Il.lustració?



Activitat 2. Després de treballar l'Antic Règim hem introduït les crítiques ideològiques que la Il·lustració planteja. En aquest context hem d'introduir un nou tipus de govern que rep la denominació de Despotisme Il·lustrat.

Anem a analitzar-:
    1.Com definiries aquest sistema? Quin és el seu lema? Per què diries que és paternalista? (Si no coneixes aquest terme informa't sobre ell i reflexiona).
    2. Quines són les seves característiques i reformes principals?
    3. Els seus representants més significatius són: Frederic de Prússia, Catalina de Rússia, Mª Teresa d'Àustria i Carles III d'Espanya. Investiga: breus dades biogràfiques i aspectes que reflecteixen que són Dèspotes il·lustrats. Cada membre de l'equip investiga un i comparteix a informació amb la resta analitzant els punts en comú. Entre tots heu analitzar i concloure quins aspectes de la seva vida i regnat són paradigmàtics d’el Depotisme Il.lustrat.
   4. Quines són les principals contradiccions d'aquest sistema? Per què no té èxit?

https://i0.wp.com/www.biografiasyvidas.com/biografia/c/fotos/catalina_ii.jpghttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Maria_Theresia11.jpg/220px-Maria_Theresia11.jpg 

Activitat 3. Descobreix qui és la dona científica il.lustrada

En els llibres d'Història i articles sovint ens trobem escasses referències a personatges femenins; però, hem de saber que hi va haver dones que van sobresortir en diverses disciplines i que van desenvolupar la seva feina en un context poc procliu a valorar-les. Aquesta dona que has de descobrir és una d'elles. Et enviament pistes que t'ajudaran a donar amb la seva identitat:


  1. Va ser una important científica. Va destacar com física.
     2.  Va traduir l'obra d'un eminent científic anglès que segons es diu va elaborar una famosa teoria després de ser colpejat per una poma. De qui parlem?

     3. Va tenir amors amb un dels il·lustrats més significatius amb un home contorvertit
 que va estar presoner un temps en la més cèlebre presó política de l'A.R. a París. Va ser molt crític amb la religió de l'època. De qui es tracta?

    4. Després vostres indagacions contesteu: Qui és l'enigmàtica dama? Què t'ha cridat més l'atenció o sorprès d'aquesta rellevant figura de la Il·lustració?


Ella1
 

ACTIVITAT DE REFORÇ 

Activitat 1 . Llegiu el text següent i responeu el qüestionari:
EL ESPIRITU DE LA ILUSTRACION 
   
           " Las ideas filosóficas, políticas, morales, estéticas, económicas y religiosas que constituían el patrimonio cultural del Antiguo Régimen, fueron sustituidas por una nueva concepción del mundo; la burguesía progresista, decidida a obtener su hegemonía en una nueva sociedad, acogió e hizo suyas las ideas fundamentales que caracterizan la Ilustración; el desarrollo capitalista-burgués encontró una respuesta a sus objetivos.
            A partir de 1748 las bases generales del movimiento ilustrado se han definido claramente.
            El modelo de los ilustrados se inspira en la ciencia y concretamente en Newton, descubridor de la ley de la gravitación y pionero de la ciencia moderna, y éste es uno de los elementos comunes y principio fundamental de todas las diversas tendencias que aparecen en la Ilustración.
            Otro punto común es el de la confianza en la "razón", entendida no como un conjunto de vagas nociones, sino como la fuerza del espíritu a través de la cual deben cribarse todas las ideas e instituciones. Ni la autoridad, ni la tradición, ni la revelación, pueden sustituir a la razón y todo aquello que la razón no puede aceptar debe ser rechazado como engaño y superstición.
            El mayor error de los hombres, según los ilustrados, no es el de realizar actos derivados de la incapacidad de comprensión o del saber, sino defender aquello que no pueda ser demostrado como verdad a través de la razón y la "experiencia".
            Otro punto en común es la idea del "progreso" entendida como un enriquecimientos del saber y a su vez una progresiva mejora de las condiciones de vida de los seres humanos.
            El predominio de la razón en la vida social permite poder llegar a la "felicidad" base de la "libertad" de los hombres; pero todo ello presupone un enfrentamiento y una abolición del sistema sobre el que se asienta el Antiguo Régimen.
            El pensamiento ilustrado someterá la estructura estamental a una sistemática crítica dada la imposibilidad de la transmisión  hereditaria de las virtudes personales. Lo que llevará a una crisis de la sociedad estamental y finalmente a una crisis económica y financiera, puesto que la riqueza se acumula en manos de los estamentos privilegiados y éstos eran incapaces de utilizarlos para aumentar su productividad siendo, por lo tanto, un obstáculo para el desarrollo capitalista."
                                                                     Reel.laborat a partir de Artola, M. Textos fundamentales para la Historia.

1. Definiu:  Antic Règim, Il.lustració.
2.Què significaven la "raó" i  el "progrès" per a un il.lustrat?.
3.La ideologia il.lustrada estava en contra de la cultura tradicional?. Raoneu la resposta.
4.Criticaven els il.lustrats les estructures de la seva època?.
5.Penseu que la ideologia il.lustrada era revolucionaria?. Raoneu la resposta.
6. Quines conseqüències polítiques va tenir aquesta
    ideologia?.
7.De què dependrà que la burgesia estigui disposada a acabar amb l'Antic Règim?. Quan ho farà?


Activitat 2.
Respon aquestes preguntes sobre la Il.lustració:
Què va ser la Il·lustració? Quins són els seus principis bàsics?



Pensament econòmic:



Per què es coneixen els il·lustrats com filòsofs de les llums?
Pensament polític:




Activitat 3.  Enllaça les diferents frases sobre la Il.lustració:



ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ


Activitat 1. Rousseau i Voltaire han passat a la història per contribuir, al costat d'altres pensadors com Montesquieu o Adam Smith, a la fallida de l'Antic Règim. No obstant això, van passar a la història com a grans "enemics intel·lectuals". Bona mostra d'això la tens en aquests fragments de sengles cartes que es van dirigir l'un a l'altre.

Llegeix les cartes i escolta i tracta de fer una petita redacció en la qual, amb ajuda de el llibre de text, comentis els següents punts:



- Per què "l'enemistat" entre els dos pensadors?
- Quines idees de Rousseau van influir en la fallida de l'Antic Règim ?, I de Voltaire?
- Quina relació tenen les seves idees amb les de Montesquieu o Adam Smith?
 
 No se pueden pintar con 
colores más fuertes los horrores de la sociedad humana, donde nuestra 
ignorancia y nuestra debilidad se permiten tantas consolaciones. Nunca 
se ha empleado tanto espíritu para querer convertirnos en bestias. 
Cuando se lee su obra, se sienten deseos de andar a cuatro patas. Pero 
tengo ya sesenta años y he perdido el hábito. Siento que por desgracia 
me es imposible practicarlo. Dejo esta manera natural de ir a aquellos 
que son más dignos que usted y que yo". [...]

 
Carta de Rousseau a Voltaire (No 1755)
 
Sabed que yo no aspiro a 
restableceros en vuestra bestialidad, aunque por mi parte lamento lo 
poco que he perdido de ella. En cuanto a usted se refiere, señor, este 
retorno sería un milagro tan grande a la vez y tan nocivo que 
correspondería a Dios hacerlo y al Diablo desearlo. (...) No se sienta 
tentado a recaer en cuatro patas. Nadie en el mundo lo logrará menos que
 usted". [...]  

Resposta de Voltaire a Rousseau
 
 
Activitat 2: Preguntes per a reflexionar de l'Antic Règim.
 
1. Definir breument el concepte i les característiques del "règim antic".

2. Quines similituds o diferències hi ha entre l'economia de l'antic règim 
i la del món actual?

3. Què és una societat de l'estat de la nit? Diferenciar-la de l'actual dels
 països capitalistes.

 4. Analitza el grau d'homogeneïtat dels col·lectius que constitueixen l'estat-de-llei 
de la societat de l'A. Règim.

 5. Quines diferències hi ha entre la monarquia absoluta del A.R., les monarquies 
actuals i les repúbliques? 

Activitat 3. Comentar un text. Ja hem vist les diferències entre el despostisme il.lustrat i els règims
parlamentaris. En el text que hi ha a continuacio veurem altres aspectes del despotisme.

VÍDEO SÍNTESI DE LA IL.LUSTRACIÓ

 

AUTOEVALUACIÓ: JOC INTERACTIU DELS PENSADORS IL.LUSTRATS

Els pensadors il.lustrats en Filòpolis







MÚSICA I HISTÒRIA
Projecte interdisciplinari del institut Florida Secundària del País Valencià que enllaça l'esperit de la Il.lustració amb la crítica política i social actual:


Rock ill.lustrat. No satisfaction


1.4 LA MONARQUIA BORBÒNICA A ESPANYA I A CATALUNYA

 Powerpoints- La Guerra de Successió :

Els pretendents a la Corona hispànica
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Arbol-genealogico-Felipe5.png/800px-Arbol-genealogico-Felipe5.png


Mapa de la Guerra de Successió.
http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306648.jpg



Pintura que respresenta Rafael de Casanova ferit el 11 setembre de 1714 durant el setge de la ciutat de Barcelona i la seva caiguda per les tropes borbòniques.
http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306647.jpg 

Cronologia  de la Guerra de Succesió i vídeo de la Barcelona de 1714

CRONOLOGIA DE LA GUERRA DE SUCCESIÓ

1700: mort de Carles II, últim Àustria hispànic. Al seu testament traspassa els regnes hispànics al net de Louis XIV, Philippe d’Anjou. L’emperador Leopold I, juntament amb Anglaterra i Holanda, defensa els drets del seu fill, l’arxiduc Carles.
1701: els catalans accepten Felip de Castella com a rei (Felip IV de Catalunya i Aragó) quan jura a Barcelona les constitucions davant de les corts catalanes.
Tanmateix l’oposició al Borbó és forta per la francofòbia fruit del tractat dels Pirineus, per la temença de l’absolutisme borbònic i per l’actuació arbitrària del lloctinent Fernández de Velasco. Les noves internacionals i l’actuació des de la plana de Vic reforcen el sentiment a favor de l’arxiduc.
1704: Els britànics ocupen Gibraltar que encara avui conserven. A Baviera hi ha la batalla de Blenheim, gran victòria dels aliats.
1705: juliol: es signa el pacte de Gènova entre cavallers vigatans i Anglaterra: aquesta desembarcarà 8.000 soldats i donarà suport a la causa.
Octubre/novembre: una esquadra anglesa que porta l’arxiduc arriba a Barcelona. Després del bombardeig la població es subleva i liquida a Fernández de Velasco. Les tropes angleses alliberen Tarragona i les catalanes Girona.
1706: les corts catalanes reconeixen l’arxiduc com a rei Carles III. El País Valencià i l’Aragó també s’alcen en favor de l’arxiduc. Al maig Felip V assetja Barcelona però fou rebutjat i a de tornar a Castella via França. Al juliol Carles III entra a Madrid, però ha de marxar per l’avanç castellano-francès.
Gran victòria aliada de Ramillies.
1707: derrota el 25 d’abril a la batalla d’Almansa que desorganitza l’exèrcit aliat (britànics, holandesos i portuguesos) i fa perdre els furs al País Valencià i a l’Aragó.
1708: Els aliats ocupen Menorca i a Flandes victòria aliada d'Oudenarde.
1710: ofensiva aliada en que es derrota a Almenar i a Saragossa a l’exèrcit felipista i Carles III torna a entrar a Madrid el 21 de setembre, però ha de marxar ràpidament per l’oposició que hi troba. La subsegüent ofensiva castellano-francesa amb les derrotes aliades de Brihuega i Villaviciosa al desembre fan retrocedir Carles III a Catalunya.
1711: parts importants de Catalunya cauen en mans de Felip V. El germà de Carles III, Josep I, esdevingut emperador, mor. Carles III esdevé emperador. Això comporta un gir en la política britànica que no vol reforçar l’Imperi i pot treure molts avantatges econòmics de la pau.
1712: Victòria francesa de Denain que evita la invasió de França.
1713: Es signa el tractat d’Utrecht: Castella perd Gibraltar (ocupat al 1704), Menorca, Sicília, Sardenya, Nàpols, Milà i Flandes. S’ha de respectar als catalans. L'Imperi austríac es nega a signar.
Els darrers aliats, amb l’emperadriu Elisabet Cristina de Brunswick, marxen de Barcelona. Al juliol comença el setge de Barcelona.
1714: Finalment es signa la pau de Rastadt i ja no es pot esperar cap suport exterior. El setge s’endureix amb l’arribada del duc de Berwick i Barcelona cau l’11 de setembre després d’una resistència heroica. No es respecten els acords assolits.

Activitat 1. Tria els principals esdeveniments de la Guerra de Successió segons la cronologia anterior.


Activitat 2. Respon a les qüestions del següent vídeo de la Barcelona de 1714:

La Barcelona de 1714

- Quin era el barri més poblat de la Barcelona de 1714 i va rebre més l'impacte dels canons de les tropes castellanes i franceses?
- Quina era la funció del Rec Comtal?
- Què és va construir ja al s.XIX en el lloc on van patir més bombardejos les cases al setge de Barcelona de 1714?

Activitat 3. Respon a les qüestions del següent vídeo del setge de 1714 al barri de la Ribera:

El setge de 1714 al barri de la Ribera



- Com van resistir els barcelonins i quan de temps el setge de les tropes castellanes i franceses?
- Aquesta pregunta no surt al vídeo, però si que ho hem donat a classe: perquè les tropes catalanes van restar soles ja sense l'ajut dels aliats austríacs, britànics i holandesos i des de quan a la última fase de la Guerra de Successió?

Activitat 4. A Barcelona encara existeix un fragment de la muralla del segle XVIII que podem localitzar en el mapa de la pàgina 13 del llibre. Podem veure aquesta muralla en el següent enllaç de Google Maps:

https://www.google.es/maps/@41.3747219,2.1748999,3a,75y,355.77h,92.75t/data=!3m6!1e1!3m4!1skQL_dFd4kFxtOp4p7UtZSg!2e0!7i13312!8i6656

-A quina part de Barcelona hem d'anar per veure les restes de la muralla del segle XVIII? Hi heu estat mai? Per què creieu que servia?
-Quines parts podeu identificar a la muralla moderna de Barcelona? 
 http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_307891.jpg

 La Guerra de Succesió espanyola
Activitat 5. Activitat a desenvolupar a classe en Equips de Treball. Alumnat amb grups de  4.
Respon a les següents questions a partir de les teves investigacions.  És important que contrastis la informació. Et pot ajudar el següent enllaç amb un vídeo:

 https://ciahistoria.wordpress.com/2018/11/14/la-guerra-de-sucesion-espanola-2/


1. Explica el problema succesori que se va generar a l'Espanya monàrquica la mort de l 'últim Àustria. Indica quins pretendents aspiraven a ocupar el tron i les raons que argumentaven per defensar la seva candidatura.
2. Quines causes van provocar un enfrontament de les potències europees?
3. Per què la Corona de Castella va recolzar a un candidat i la Corona d'Aragó un altre?
4. Què va suposar el Tractat d' Utrecht? Desenvolupa els canvis polítics i territorials.
5. Quines conseqüències polítiques i socials es va donar a  Espanya i a Catalunya després del conflicte? (sistema polític, mesures legislatives…)


ACTIVITATS DE REFORÇ

1. Encercleu els números que corresponen a les idees correctes sobre la Guerra de Successió:

La mentalitat il.lustrada és una mentalitat científica.
En  la societat espanyola no hi ha mobilitat social perquè era estamental.
La nova dinastia dels Borbons va implantar l 'absolutisme
La burgesia  estava  en contra de la política reial il.lustrada.
La Generalitat es va crear a l'Edat Mitjana però va deixar d'existir al 1714.
Catalunya pertenyia a la Corona d'Aragó del segle XII al XVIII.



Apunts per estudiar:
    La Guerra de Successió, tras la mort de Carles II, va suposar a nivell exterior la pèrdua definitiva de la categoria de potència europea per a Espanya, i, a nivell interior, la unificació de l’Estat espanyol  (amb la desaparició de la Corona d'Aragó) i la implantació de l’absolutisme i d'una nova dinastia: Els Borbons. A partir del triomf militar caldrà consolidar la dinastia i la unificació, i per aconseguir-lo serà necessari un ampli programa reformista que permeti garantir el suport de la població a la nova monarquia absolutista i unificadora.
                 El programa reformista s’inicia amb Felip V però s’accentua fonamentalment amb Carles III, el Dèspota Il.lustrat espanyol més representatitu. Des del govern s’afavorirà l’evolució econòmica, es promociona la mobilitat social i s’introdueixen noves Ciències en les Universitats. L’equip il.lustrat de Carles III recolçat per una minoria de nobles i d’eclesiàstics i per  la burgesia,  tracta d’assegurar la monarquia absoluta practicant una política reformista en un difícil equilibri de defensa dels interessos dels privilegiats i dels de la dèbil burgesia, d’acceptació de les noves idees racionalistes sense atacar els principis religiosos de la mentalitat tradicional predominant, reformant però sense moure els principis socials i polítics de l’Antic Règim. Però quan esclata la Revolució Francesa (1789), el nou monarca, Carles IV, s’enfronta a una situació molt difícil, i això precipitarà l'aturada del programa reformista i, amb el seu fracàs, la crisi defintiva de l’Antic Règim a Espanya.

2. Qüestions dels apunts: 
.
  1. Busca informació sobre la Guerra de Successió i fes un breu resum.
  2. Quina dinastia governarà Espanya a partir del segle XVIII?
  3. Quan i per què sorgeix Espanya?
  4. Què és el Despotisme Il.lustrat?.
  5. Explica alguna de les característiques del govern de Carles III.

3. Llegiu el tex següent i responeu les qüestions:

 Edicto de D. José Patiño: Habiendo cesado por la entrada de las armas del rey nuestro señor (que Dios guarde) en esta ciudad y plaza, la representación de la Diputación y Generalidad de Cataluña, el excelentísimo Sr. mariscal Duque de Berwick y liria, General del Ejército felipista, me ha encargado que ordene y mande a los diputados y oidores de cuentas del General de Cataluña que arrimen todas las insignias, cesen totalmente así ellos como sus subalternos en el ejercicio de sus cargos, empleos empleos y oficios y entreguen las llaves, libros y todo lo demás concerniente a dicha casa de la diputación y sus dependencias, a los señores administradores de la ciudad D. Francisco de Junyent y de Vergós y doctor José Graells, en cuyo cumplimiento lo ejecutaron así prontamente y sin réplica alguna, por convenir así al real servicio.
                                                                           Barcelona, 16 de septiembre de 1714   
  1. Tipus de font
  2. De què tracta.
  3. On i quan el situeu
  4. Època històrica.
  5. Seleccioneu la idea fonamental.
  6. Indiqueu les causes dels fets que s'expliquen.
  7. Indiqueu les conseqüències que se'n deriven.
  8. Relacioneu el document amb la situació que es vivia aquell any.
4. Completa aquestes frases sobre la Monarquia borbònica a Espanya amb el terme que correspongui.

 

5. Visiona el fragment del següent video sobre els exiliats austriacistes després de la Guerra de Successió (16:55-25:30) i respon a les preguntes:


- Qui fou Francesc Castellví? Per què va escriure una crònica sobre la Guerra de Successió?
- Quin tracte van rebre els exiliats austracistes de classe alta instal.lats a Viena?
- Quin va ser el periple dels exiliats austriacistes de classes més baixes?



ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ

Activitat 1. Respon a les següents preguntes després de visionar el següent vídeo sobre la Guerra de Successió i les seves conseqüències a Catalunya:

L'11 de setembre a Twitter 

- Quina actitud va tenir Felip V i els seus ministres amb Catalunya al principi de regnar abans de la Guerra de Successió? Per què Catalunya es va posar al costat del bàndol austracista?
- Quines conseqüències va tenir per a Catalunya la desfeta de la Guerra? Per a respondre aquesta pregunta et pot servir el següent vídeo de Històries de Catalunya entre els minuts 9 i 22.


- Què va ser el Decret de Nova Planta?
- Que va suposar el Cadastre?

Activitat 2. Anàlisi d'un mapa: El Tractat d'Utrech

COMENTARI D’UN MAPA HISTÒRIC


A) Presentació del mapa

– Quin moment històric s’hi representa? A quin any se situa? Quins territoris figuren al mapa?

– Què ens indiquen els colors? I la línia de la llegenda?


B) Descripció i anàlisi

– Quins territoris va perdre la monarquia hispànica després del Tractat d’Utrecht?

– A quina guerra va posar fi aquest tractat? Quines causes la van provocar?

– Indica quins interessos estaven en joc en aquell conflicte.


c) Interpretació i context històric

– En quina posició va quedar la monarquia espanyola en el context internacional, si la comparem amb la que tenia els dos segles anteriors?

– Quina potència europea va ser l’únic suport d’Espanya a Europa? Per què?

– Explica què significa el concepte geopolític “equilibri de poders” o “equilibri continental”.

– Quins països van ser els grans beneficiaris territorials del Tractat Utrecht?

– Què va suposar aquest tractat per a l’Imperi Espanyol? Quina nova potència va imposar-se en la política europea?

21 | gener | 2015 | HERODOT

  Activitat 3.
Observar i relacionar un quadre.

http://content.vicensvivesdigital.com/images/img_306647.jpg

El quadre d’Antoni Estruch representa l’assalt de la ciutat de Barcelona per les tropes de Felip V l’11 de setembre de 1714. Analitza l’escena i marca l’opció correcta.

• A quina guerra correspon l’escena representada?

a) La guerra dels Trenta Anys.
b) La guerra de Successió.
c) La guerra del Francès.

• Quins dos exèrcits s’enfrontaven en aquell conflicte?
a) El napoleònic i el britànic.
b) El dels partidaris de Felip V i el dels partidaris de l’Arxiduc Carles d’Àustria.
c) El rus i el prussià.

• Pots identificar algun personatge històric? Quin?

a) Felip V.
b) Rafael Casanova.
c) Napoleó I.

• Quin dels bàndols va guanyar la guerra?

a) L’austriacista.
b) El borbònic.
c) L’italià.

• Quines van ser les conseqüències per al bàndol perdedor?

a) La pèrdua de les lleis i de les institucions d’autogovern.
b) L’autonomia.
c) La independència.

• Quina relació hi ha entre el fets representats per Antoni Estruch i la Diada Nacional de Catalunya?

a) No n’hi ha cap.
b) La Diada Nacional de Catalunya commemora els fets de l’11 de setembre de 1714.
c) Antoni Estruch va rebre l’encàrrec de pintar el quadre per part del govern de la Generalitat de Catalunya.


 VÍDEOS D'AMPLIACIÓ DE LA GUERRA DE SUCCESSIÓ:

El cas dels catalans. 1714. TVC






La Guerra de Successió i els  nous Borbons: Felip V.

 

1.5 DEL REFINAMENT ROCOCÓ AL RACIONALISME NEOCLÀSSIC.

 
 L´ART DEL S.XVIII A ESPANYA

Activitat 1. Mireu aquest vídeo sobre l'art del segle XVIII a Espanya i respon les preguntes següents:



- Quines influències internacionals van tenir l'art i els il·lustrats espanyols al s.XIX?
- Els quadres, a quin estil dirieu que pertanyen?


ACTIVITAT DE SINTESI I D'AUTOAVALUACIÓ DE LA 1a. PART DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1

Activitat de conceptes enllaçats de l'Antic Règim. Claseshistoria.com


Activitats d'autoavaluació de la unitat didàctica 1. Ntic.educacion.es
 
ACTIVITAT FINAL D'AVALUACIÓ

1.Treball en grup.  Completa el diagrama de l’esquerra sobre el despotisme. Un cop fet, amb ajuda del que has après fins ara, fes un esquema al costat explicant el règim parlamentari, les relacions entre el rei, els súbdits, el parlament, l’administració, etc.



2. Treballar en grup. Prepareu un debat sobre la importància històrica i política de la Revolució Americana i desenvolupeu-lo a classe amb la dinàmica d’una sessió parlamentària (torn de paraula, rèplica...). Podeu prendre com a punt de partida les qüestions següents.

• Creus que els colons tenien prou motius per voler independitzar-se?
• Quin grup social es va beneficiar més amb els canvis?