UNITAT DIDÀCTICA 6: LA DICTADURA FRANQUISTA A CATALUNYA I A ESPANYA (1939-1975).
UNITAT DIDÀCTICA 6: LA DICTADURA FRANQUISTA A CATALUNYA I A ESPANYA (1939-1975)
ACTIVITAT INICIAL
1. Per obtenir una visió general sobre les característiques del règim franquista i la seva evolució històrica fins a la dècada de 1950, podeu consultar aquest enllaç:
Una vegada heu visionat el document audiovisual, podeu respondre les preguntes següents:
- Per què el règim de Franco es qualifica de règim personal en el documental?
- Quins tres pilars sostenien el règim? Quina funció desenvolupava cadascun?
- Què era el Movimiento Nacional?
- Com es va organitzar l'oposició durant la postguerra? Explica qui eren els maquis.
-
En quina situació va quedar l'economia espanyola després de la guerra?
Quina política econòmica va adoptar el règim durant els primers anys?
- Com es va posicionar el franquisme respecte a la Segona Guerra Mundial.
- Descriu l'oci i la cultura durant la postguerra.
-
Quina transformació en les relacions internacionals va tenir lloc
durant la dècada de 1950? Quines conseqüències va tenir en l'àmbit
econòmic i polític?
Cronologia del franquisme
1. QUINES VA SER LES BASES DEL RÈGIM FRANQUISTA?
La concentració de poders
Cartell que recorda l'afusellament de Lluís Companys.
Entrevista de Franco
amb Hitler a Hendaia (França), 1940.
Visita del president nord-americà Eisenhower a Espanya, 1959.
Fosses comunes de la repressió franquista a la Guerra Civil.
WEB D'AMPLIACIÓ : LA REPRESSIÓ CONTRA ELS MESTRES I PROFESSORS REPUBLICANS
2. Llegiu aquest article sobre la repressió contra els mestres i professors republicans per part de la dictadura franquista i desprès responeu les preguntes següents:
- Quants mestres republicans van ser repressaliats per la repressió franquista?
- Què els passava a molts mestres republicans? I als que van sobreviure?
- A alguns quina doble condemna van rebre?
- Què es va organitzar per part del règim amb aquests mestres o professors? Quines acusacions es feien als mestres?
- Quin era el motiu d'aquestes persecucions?
- Què es va convocar per suplir aquestes vacants? En quines condicions?
- Eren realment mestres o professors els que van aconseguir aquestes places? Quines professions tenien?
- Quins canvis van haver-hi d'una escola republicana a una franquista?
- Quines matèries s'impartien en consonància a la dictadura? Quins càstigs rebien els alumnes?
MÚSICA I HISTÒRIA
Barricada. Los maestros.
Cançó dedicada a tots els mestres de la II republica, assassinats o represaliats pels franquistes.Mestres, fervorosos defensors de la cultura i la llibertat, que van ser tota una lliçó de dignitat i d'amor als més humils. Perquè el seu record no s'oblidi amb el temps.
WEB D'AMPLIACIÓ: L'holocaust espanyol silenciat.
L'historiador i hispanista britànic Paul Preston ha manifestat que, a diferència de la resta de guerres, durant la Guerra Civil espanyola es va produir un holocaust "silenciat" dins i fora del nostre país. Per Preston el "silenci" de l'holocaust es va deure a el "rentat de cervell de tota una nació" durant els anys de la dictadura, així com a la col·laboració tàcita de les grans potències que necessitaven a Franco com aliat.
3.Visioneu el vídeo següent titulat 27-G, Bandera blanca, l'entrada dels nacionals a Mataró sobre l'arribada de les tropes franquistes a Mataró i responeu les següents preguntes:
- Com va ser la retirada dels soldats i de la gent republicanes? - D'on venien i a on anaven? - Com s'assabentaven la gent de les notícies? - Què van fer les regidors de l'Ajuntament dels documents? Cap a on van anar la majoria? Hi van quedar autoritats civils? - Qui va ocupar l'edifici de l'Ajuntament? - Què va fer la gent amb els aliments? Per què? - Com funcionava la cartella de racionament? - Què van fer els falangistes?
4.Visioneu aquest vídeo sobre la repressió a Manresa i en part a Catalunya per part de la dictadura franquista:
- El franquisme què va abolir a Catalunya? Què es va prohibir? - Com imposava la dictadura la seva ideologia? Què passava amb els mitjans de comunicació? - En què es fonamentava la dictadura? - Quines professions van exiliar-se? Quina aportació van fer a altres països? Què va suposar per a Catalunya? - Què feien alguns militars i les seves famílies? - Quina repressió va fer la dictadura amb els republicans?
5. Comenteu aquest text:
Por infracción de las disposiciones dictadas por el Gobierno Civil respecto a la redacción de rótulos en el idioma nacional,han sido impuestas diversas sanciones pecuniarias a varios establecimientos de esta ciudad. Esta disposición afecta igualmente a todo tipo de documentos mercantiles. LA VANGUARDIA, 7 de octubre de 1939
De què tracta?. Poseu títol al text.
Feu un resum de la informació que proporciona.
Qui havia dictat les ordres que feia complir el governador civil?
a) Quin era l'idioma nacional?.
b) Quin idioma utilitzaven aquests establiments sancionats?
Per què creus que es prohibia utilitzar altres idiomes?.
Comenta les característiques polítiques d'aquest període.
6. Fes un cop d'ull a aquesta vinyeta i respon a les preguntes:
- Descriu el que representa la vinyeta. - Creus que s'ha de donar una sepultura digne a les víctimes del franquisme? - Per què no ha passat encara? A altres països passa el mateix? - Investiga el número de víctimes que encara estan per classificar i quin és el lloc on està l'Estat espanyol en el món de víctimes en fosses sense desenterrar.
MÚSICA I HISTÒRIA: Les fosses del silenci. Pau Alabajos.
VÍDEOS D'AMPLIACIÓ
DOCUMENTAL. “Barcelona, any 39: arriba Franco“, TV3, 2014, 44 minuts,enllaç
DOCUMENTAL. “Desenterrant el silenci, Antoni Benaiges, un mestre català a una fossa de Burgos”.
Any 1944, cinquè any del règim franquista. Una nena de 13 anys, Ofelia,
es trasllada amb la seva mare embarassada, Carmen, a un petit poble, a
prop dels Pirineus, on es troba destinat Vidal, cruel capità franquista,
el nou marit d’Ofelia i gens agradable als ulls d’Ofelia. La missió del
capità Vidal és liquidar el maquis, és a dir, els darrers vestigis de
la resistència republicana, que s’amaga en els boscos de la zona. Allí
hi ha un molí que és el centre d’operacions de Vidal. Allí viu, també,
Mercedes, una jove que dirigeix els altres membres del servei; i el
metge, que tindrà cura de l’embarassada.
La primera nit, Ofelia descobreix les ruïnes d’un laberint on troba un
faune, una estranya criatura que li revela un fet extraordinari: Ofelia
en realitat és una princesa, la princesa Moana, última de la seva
estirp, a qui els seus súbdits porten molt de temps esperant. Per poder
tornar al seu regne màgic, la nena haurà de passar tres proves abans de
la lluna plena…
La voz dormida.
Basada en la novel·la del mateix títol de Dulce
Chacón, la pel·lícula ens explica la historia de la Pepita, una jove
cordovesa d’origen rural, que viatja al Madrid de la postguerra per
estar a prop de la seva germana Hortensia, militant comunista, que està
embarassada i a la presó.
Pepita coneix Paulino, un guerriller antifeixista
que lluita a la serra de Madrid, al costat de Felipe, el company
d’Hortènsia. Tot i la dificultat de la sevanrelació, s’enamoren apassionadament. Hortensia és jutjada i condemnada a
mort. L’execució no es durà a terme fins després del part. Pepita
intenta per tots els mitjans i en totes les instàncies evitar
l’execució. Va sempre que pot a la presó amb l’objectiu que li lliurin
el fill d’Hortensia, suplicant que no el donin en adopció o l’internin
en un orfenat…
3.- La cojuntura internacional. (10:22 - 22:08)
4.- La autarquia econòmica. (22:08 - 31:35)
Activitat 1. Aquest enllaç presenta vídeo sobre el període de racionament a Espanya després de la Guerra Civil , il.lustrat amb el testimoni de diverses persones:
Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:
- Durant quins anys la poblacio espanyola va passar més gana?
- Com funcionava una cartilla de racionament? Què era l'estraperlo? Quin exemple apareix al vídeo?
- El racionament va afectar a tothom de la mateixa manera? Qui se'n va beneficiar?
- Què mostren les imatges? Sabeu com van passar la postguerra els vostres avis o besavis?
Finalment, podem fer un col.loqui sobre el racionament i el fenomen del mercat nere a partir dels testimonis del vídeo.
Activitat 2. Visioneu aquest vídeo sobre l'autarquia de postguerra i respon a les següents preguntes:
-
- Quin era l'objectiu econòmic del franquisme? Què era l'autarquia?
- Quina institució va crear el franquisme a principis dels anys quaranta?
- Quina producció es considerada prioritària?
- Quina va ser la conseqüència del bloqueig internacional?
Activitat 3. Comenteu aquesta imatge:
Situació aproximada en el temps i l'espai.
De què tracta?. Poseu títol al document.
Feu un resum de la informació que proporciona.
Expliqueu què és aquest document.
Analitzeu les causes (polítiques i econòmiques) de l'existència d'aquest document.
Comenteu les conseqüències.
ACTIVITATS DE REFORÇ
1. Defineix
breument els conceptes següents:
- Autarquia:
- Estraperlo:
2. Llegiu aquest text i responeu les preguntes:
Hoy día 30 de noviembre de 1944 se repartiran en los
mercados de Horta, Sagrera, San Andrés y Pueblo Nuevo patatas y
boniatos. Patatas a razón de 2 kg por ración, a 1,25 pts. Kg, y
boniatos a razón de 1 Kg. por ración, a 1 pesetas el Kg., contra
entrega de la tira V semana 73.
Citado en LA VANGUARDIA, domingo 10 de diciembre de 1999
On i quan situeu el document? De què informa aquesta font?.
Amb quin tema dels estudiats el relacioneu?. Amb quina fase?. Raoneu la resposta.
Què significa "contra entrega de la tira V semana 73". Com es diu aquest fenòmen?
Quines eren les causes dels fets que descriu el text?
Què reflecteix sobre les condicions de vida generals?
Comenteu altres conseqüències d'aquests fets.
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Comentari de text. Llegiu aquest text i responeu les preguntes següents:
Los agentes de la Brigada Móvil han realizado un
importante servicio con la detención de cuatro sujetos que acaparaban
huevos, aceite y azúcar para vender estos artículos a precios
superiores a los fijados por la autoridad. Después de comprobarse que
los detenidos vendían los huevos a 12 pesetas la docena, el aceite a 11
pesetas el litro y el azúcar a 10 pesetas el kilo, la policía los puso
a disposición de la autoridad. LA VANGUARDIA, 3 de agosto de 1939
De què tracta?. Poseu títol al text.
Feu un resum de la informació que proporciona.
Per què creus que s'acaparaven ous, oli i sucre?.
Qui fixava els preus dels productes?.
Hi havia liberalisme econòmic?. Raona la resposta.
Quin sistema econòmic que hi havia?
Quina situació econòmica vivia Espanya en aquesta època?.
WEB D'AMPLIACIÓ: Joan March, els negocis de la guerra
Un personatge misteriós i secret conegut popularment com el "banquer de
Franco".
va arribar a ser un dels homes més rics i poderosos del món (The New
Yorker va dir que era la setena fortuna del món) gràcies a les seves
activitats legals i il·legals: contrabandista, traficant d'armes, espia,
aventurer, empresari de premsa, industrial, especulador, terratinent,
financer, diputat, mecenes. Va financiar el cop d'Estat que va iniciar la Guerra Civil.
Pa Negre, Agustí Vilallonga. La postguerra a Catalunya i la repressió franquista.
Evoca
la dura i difícil postguerra espanyola en el món rural de la plana de
Vic. El protagonista accepta i s’apunta a una victòria que sap que no és
la seva.
Trailer:
Los santos inocentes (Mario Camus, 1984), vida rural, tràiler
Adaptació
de la novel·la homònima de Miguel Delibes que narra la història d’una
família de pagesos que viu subordinada a la classe que és propietària de
la terra, domina els recursos i controla les seves vides. La vida
d’aquests pagesos consisteix a renunciar i a obeir, en aquest cas en un
mas extremeny. El seu destí està marcat i tan sols un fet violent, fora
del món quotidià, trenca la seva condemna.
La colmena (Mario Camus, 1982), postguerra a Madrid
Bienvenido Míster Marshall (Luis García Berlanga, 1952), genial
L’alcalde
del poble castellà de Villar del Río (Sòria), un home bondadós i una
mica sord, en saber que pel poble passaran les autoritats americanes que
faciliten ajuda econòmica al país, decideix disfressar la població a
l’estil andalús per sorprendre els visitants i d’aquesta manera rebre
més diners.
Calle Mayor(Juan Antonio Bardem, 1956), la situació de la dona
ACTIVITATS DE REFORÇ
1. Completa aquesta taula amb els rols
de l’home i la dona en el franquisme:
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Llegiu el text i responeu les qüestions:
No podrán ser testigos en los testamentos:
1º Las mujeres.
2º Los varones menores de edad (...)
5º Los que no entienden el idioma del testador
6º Los que no estén en su sano juicio
Article 681 del Codi Civil vigent en l'època de Franco
Qüestions:
Què és aquest document? De què tracta?
Què t'ha cridat l'atenció?. Comenta'l.
Quin tipus de societat reflexa el text?.
Quina relació té aquest document amb el sistema polític que hi havia?.
Expliqueu el paper de la dona en la societat franquista.
2. Comparar situacions. Llegeix el text següent.
La
mujer de España, por española, es ya católica y hoy, cuando el mundo se
estremece en un torbellino guerrero en el que se diluyen
insensiblemente la moral y la prudencia, es un consuelo tener a la vista
la imagen, antigua y siempre nueva, de esas mujeres españolas
comedidas, hacendosas y discretas. No hay que dejarse engañar por ese
otro tipo de mujer que florece en el clima propicio de nuestra
polifacética sociedad, esa fémina ansiosa de «snobismo» que adora lo
extravagante y se perece por lo extranjero.
AGUSTÍN ISREN, setembre de 1943
• Segons aquest text, com et sembla que era la vida de les dones en l’època de postguerra.
• Creus que hi havia igualtat de gèneres?
•
Pregunta a casa teva com es va viure aquella època a la teva família:
potser hi va haver exiliats, van haver d’emigrar, potser no se n’ha
volgut parlar, o només recorden la manca de llibertats...
• Posa per escrit les teves reflexions.
4. "DESARROLLISMO" I LA CRISI DEL RÈGIM (1959-1975)
1- Les Institucions i la consolidació del Règim. (00:00 - 01:47)
2- El Desarrollismo: creixement econòmic i transformacions socials. (01:47 - 07:55)
4- La crisi final del Règim Autoritari. (23:30 - 33:48)
- El 1973 Franco a què va renunciar? A qui nomena cap de govern?
- En quina situació es troba el règim? Quines dues tendències hi ha dins del règim? Què passa fora del règim?
- El 20 de desembre de 1973 quin fet marca el final del franquisme? Qui el va assassinar? Per què va ser tant important aquest fet?
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Comentari de text. Observeu la font i responeu les preguntes.
“El Pla de Desarrollo [...] instrumenta una acció extensa i intensa de l’Estat a favor de les zones menys desenvolupades amb la finalitat d’aconseguir una aproximació més gran entre els nivells de renda de les diferents regions espanyoles. Aquesta actuació es feia principalment per mitjà d’un doble ordre d’actuacions: les orientades a la millora de l’agricultura i les dedicades a fomentar la industrialització.
L’esforç econòmic més important s’utilitza a favor de la millor agrària [...]a les obres [...], a les obres de transformació en regadiu i colonització, concentració parcel·lària, conservació dels sòls, repoblament foral, millora ramadera [...].
Per accelerar la industrialització, el pla preveu establir pols i polígons. Per mitjà dels primers s’han de crear nuclis industrials importants [...]. Per mitjà dels polígons l’acció de l’Estat arribarà a aquelles poblacions que, sense reunir les condicions per poder ser pols de desenvolupament, permeten que s’hi estableixin indústries. “
Primer Plan de Desarrollo, 1964. Traduït del castellà.
a) Digueu el tipus de font i de què tracta.
b) Explica el context històric de la font.
c) Comenteu DUES de les idees que conté la font.
2. Analitzeu aquest quadre sobre la balança de pagamens espanyola durant el franquisme i responeu les preguntes següents.
La balança de pagaments espanyola
Expliqueu amb les vostres paraules: balança de pagaments, superàvit, dèficit.
Descriviu la informació que es desprèn d'aquest quadre sinòptic.
Amb quin tema dels estudiats el relacioneu?. Amb quina fase?. Raoneu la resposta.
Si només s'hagués disposat de les exportacions per finançar
la industrialització espanyola, aquesta s'hauria pogut dur a terme?.
Raona la resposta.
Segons aquesta font, quins van ser els factors econòmics
decisius que expliquen el desenvolupament econòmic de la dècada dels
anys seixanta a Espanya?. Comenteu-los.
Expliqueu les raons de la inversió estrangera a Espanya i per qué l'atur interior era baix.
Quines conseqüències socials va tenir l'evolució econòmica d'aquest període?.
Feu un esquema en claus de l'etapa franquista des del Pla d'Estabilització fins a la mort del dictador.
Quants anys va durar la dictadura?. Doneu algunes raons que expliquin perquè va durar tant de temps.
3. Analitzar un text històric. Llegeix el text i respon:
[...]
Per tot plegat, crec arribat el moment de proposar a les Corts
Espanyoles com a persona designada en el seu dia a succeir-me, a títol
de rei, el príncep Joan Carles de Borbó i Borbó, que, després
d’haver rebut la formació adient per a la seva alta missió i d’haver
format part dels tres exèrcits, ha donat proves fefaents del seu
accentuat patriotisme i de la seva identificació total amb els Principis
del Moviment i les Lleis fonamentals del Regne, i en el qual concorren
les altres condicions establertes a l’article novè de la Llei de
successió. En virtut seva, i d’acord amb la llei aprovada per les Corts
Espanyoles, sanciono: Article primer. En produir-se la vacant en la
Direcció de l’Estat, s’instaurarà la Corona en la persona del príncep
Joan Carles de Borbó i Borbó, que la transmetrà segons l’ordre regular
de successió establert a l’article onze de la Llei fonamental de
vinti-sis de juliol de mil nou-cents quaranta-set, modificada per la
Llei orgànica de l’Estat de deu de gener de mil nou-cents seixanta-set.
FRANCISCO FRANCO, BOE , 23 de juliol de 1969
• Quina decisió va prendre Franco per a la seva successió?
• Qui era l’elegit? Quines virtuts en destaca?
• Quin any es va decidir la successió i quin any va morir Franco?
4. Analitzar un text. Llegeix aquest acord i contesta.
A
Madrid, el 14 de novembre de 1975 i reunides les delegacions que
legítimament representen els governs d’Espanya, el Marroc i Mauritània,
es manifesten d’acord segons aquests principis: 1 . Espanya ratifica la seva resolució reiteradament manifestada davant de l’ONU de descolonitzar el territori del Sàhara Occidental , posant fi a responsabilitats i poders que té sobre aquest territori com a potència administradora. 2.
D’acord amb l’anterior determinació i d’acord amb les negociacions
propugnades per les Nacions Unides amb les parts afectades, Espanya procedirà de seguida a instituir una Administració temporal en el territori
, en la qual participaran el Marroc i Mauritània, en col·laboració amb
la Yemaa, i a la qual seran transmeses les responsabilitats i els poders
a què es refereix el paràgraf anterior. En conseqüència, s’acorda
designar dos governadors adjunts, a proposta del Marroc i Mauritània, a
fi que ajudin en les seves funcions el governador general del territori. L’acabament de la presència espanyola en el territori es durà a efecte definitivament abans del 28 de febrer de 1976.
3. Serà respectada l’opinió de la població sahariana, expressada a
través de la Yemaa . 4. Els tres països informaran el secretari general
de les Nacions Unides del que s’estableix en aquest document, com a
resultat de les negociacions celebrades d’acord amb l’article 33 de la
Carta de les Nacions Unides . 5. Els tres països intervinents
declaren haver arribat a les conclusions anteriors amb el millor esperit
de comprensió, germanor i respecte als principis de la Carta de les
Nacions Unides, i com la millor contribució al manteniment de la pau i
la seguretat internacionals.
Declaració de principis entre Espanya, el Marroc i Mauritània sobre el Sàhara Occidental, 14 de novembre de 1975. Adaptat
• Quins països van participar en l’acord?
• A què es compromet Espanya respecte de la zona del Sàhara?
• Busca en un mapa d’Àfrica els països que signen l’acord i on es troba el Sàhara.
• Saps quina és la situació actual dels saharians? Es va respectar la seva opinió?
4. Completa l’esquema següent sobre les conseqüències de la crisi del petroli de 1973 al final del franquisme.
CINEMA I HISTÒRIA
Operación Ogro(Gillo Pontecorvo, 1979), l’atemptat a Carrero Blanco
Un
home i la seva dona es troben en una casa del País Basc i recorden el
passat. Quan era jove, aquest home i tres companys més havien integrat
un comando que tenia com a missió assassinar l’almirall Carrero Blanco.
Però quan es disposaven a complir els objectius, la víctima va ser
nomenada president del Govern i van canviar els plans. Ara, ell es mor i
és l’únic que encara continua sent partidari de la lluita armada,
mentre que els antics companys pensen que ara, en democràcia, hi ha
altres sistemes de lluita.
5. COM VA SER EL CREIXEMENT ECONÒMIC I DEMOGRÀFIC DE CATALUNYA A LA DÈCADA DE 1960?
La fàbrica SEAT
Els sectors industrials a Catalunya
Les migracions els anys seixanta.
L'evolució de la població
Activitat 1. Podeu visualitzar el següent vídeo dedicat a les migracions interiors i exteriors d'Espanya entre els anys 1961 i 1975:
Després
de la visualització del vídeo, elaboreu una taula amb les comunitats
emissores d'emigrants i les seves destinacions principals.
Després d'elaborar la taula, complementeu-la amb algunes preguntes referides a la migració exterior dels espanyols:
- Quina quantitat d'emigrants espanyols van sotir rumb a altres països europeus?
- I en direcció a altres països de la resta del món? Quins eren aquests països?
ACTIVITATS DE REFORÇ
1. Contesta
aquestes preguntes sobre el fenomen migratori a Catalunya dels anys 60:
. Quines
eren les procedències dels immigrants instal·lats a la zones industrials
catalanes?
. Quines
conseqüències va tenir la immigració des del punt de vista demogràfic?
2. Analitzar el canvi demogràfic.
• Observa el quadre sobre la població espanyola i respon.
a) Com va ser l’evolució de la població: creixent o decreixent?
b) Quins et semblen que poden ser els motius?
c) Quins anys són els que tenen més natalitat? i mortalitat?
ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ
1.Qüestions sobre el gràfic següent:
Com es diu el fenòmen contrari a l'emigració i què significa?
Digueu de què tracta el gràfic i amb quina fase del franquisme es pot relacionar raonant la resposta.
Descriviu la informació que dóna.
Analitzeu les causes de l'emigració catalana.
Analitzeu les conseqüències de l'emigració catalana a Europa
El saldo migratori de Catalunya en aquest període era
deficitàri?. Raoneu la resposta i comenteu les conseqüències va
comportar
Amb les dades següents fes-ne un gràfic lineal:
2. Sintetitzar textos historiogràfics. Llegeix el text següent i completa el quadre per comprendre els problemes que va generar el creixement econòmic.
Espanya
va canviar en la dècada de 1960. [...] Els anys del desarrollismo
(1961-1973) van significar una verdadera revolució que va fer d’Espanya
un país industrial i urbà. Però aquest desenvolupament va tenir [...]
forts costos socials, com l’augment de les diferències econòmiques e n t
r e r e gio n s . P el q u e f a a la d e m o g r a fia , m é s d e d o
s milions d’espanyols van haver d’emigrar a Alemanya, França, Bèlgica i
altres països europeus. El creixement de les ciutats va ser desordenat i
improvitzat, i es van cometre autèntics horrors urbanístics. També
es va produir la concentració d’obrers industrials a barriades pobres i
amb mals serveis. Per finalitzar, a nivell social, el desenvolupament va
exigir un extraordinari esforç de les classes mitjanes i populars: el
sistema d’impostos del franquisme [...] era enormement injust. J. P. FUSI i J. PALAFOX, España: 1808-1986, el desafío de la modernidad , Espasa Calpe, 1998. Adaptat
3. Analitzar mapes.
4. Estudiar les migracions. A causa del desenvolupament econòmic hi va haver un desplaçament de població a les ciutats i a diferents països europeus.
• Observa el mapa següent sobre els fluxos d’emigració interns i contesta
a) Assenyala quins van ser els principals fluxos de migracions.
b) Des de quins llocs d’Espanya van sortir principalment els emigrants? Per què?
c) On es van dirigir els emigrants? Per què?
d) Què va passar a la teva província?
Observa els gràfics sobre les migracions a Europa i contesta.
a) Cap a quin països anaven preferentment els emigrants?
b) Per què creus que anaven sobre tot a Alemanya i Suïssa?
c) Entre quines edats hi havia més emigrants? Et sembla que eren més homes o dones?
d) Com creus que seria la seva vida a aquests països?
CINEMA I HISTÒRIA
La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967), emigració a Catalunya
La
pel·lícula aborda el tema de l’expansió econòmica i la immigració
andalusa a Catalunya durant els anys cinquanta i seixanta del segle
passat.
Surcos (José Antonio Nieves Conde, 1951), sobre l’emigració rural
6. QUIN IMPACTE VA TENIR EL CREIXEMENT ECONÒMIC EN LA SOCIETAT CATALANA?
L'Estartit a finals dels anys seixanta.
A moltes ciutats com Sabadell, els veïns van lluitar constantment per millorar-ne les condicions en les dècades de 1960 i 1970.
Revistes Cavall Fort i Serra d'Or.
Activitat 1. Podeu visitar el següent enllaç dedicat a la Nova Cançó:
La pàgina web presenta diferents videos relacionats amb el tema i un seguit de preguntes per treballar-lo.
Preneu especial atenció alhora de veure l'últim vídeo per poder respondre les següents preguntes:
- Per què a mitjans dels anys 1950 va néixer la necessitat de cantar en català?
- Com defineix la Nova Cançó Joan Manuel Serrat? I Raimon?
- Quins altres artistes formaven part d'aquest moviment? Coneixeu algunes cançons d'aquest fenomen?
- Quan es comença a tolerar la llengua catalana dins l'època franquista? Com va afectar això a la Nova Cançó?
MÚSICA I HISTÒRIA
Recull de vídeos de cantants de la Nova Cançó:
Raimon. Al vent. Cançó antifranquista del cantautor valencià:
Joan Manel Serrat. Paraules d'amor. Cantautor català:
Maria del Mar Bonet. Què volen aquesta gent?. Cançó antifranquista de la cantautora mallorquina.
Lluís Llach. L'estaca. Himne antifranquista del cantautor català:
ACTIVITATS DE REFORÇ
1. Investigar. Observa les fotografies i busca altres exemples fotogràfics que demostrin el canvi de la societat en els anys seixanta.
2. Les condicions de vida i els canvis dels anys seixanta . Assenyala si les afirmacions següents són certes (C) o falses (F) i transforma les falses en certes.
❏ Les condicions de vida de la població de Catalunya va ser molt bona durant la postguerra.
❏ La cartilla de racionament es va utilitzar fins al 1956.
❏ Els salaris durant la postguerra eren molt baixos.
❏ L’any 1951 es va produir un boicot general als taxis de la població de Girona per l’augment de les seves tarifes.
❏ El fort impuls econòmic que es va produir a partir de 1960 a Catalunya es coneix amb el nom de desarrollismo .
❏ Una de les conseqüències del desarrollismo va ser la massiva emigració de catalans cap al sud i el centre de la Península.
ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ
1.Visiona el fragment del següent vídeo
sobre la situació de Catalunya sota el règim franquista a la dècada de 1960 (20:18-27:10)
i respon les preguntes:
- Com
va ser el procés d’incorporació a la societat catalana de les persones
nouvingudes? Per què?
- Què
comportà la liberalització de l’economia a partir de 1958 pel paisatge urbà de
Catalunya?
- Quin paper
jugà l’art en el procés d’obertura de la societat? Quins tres grans artistes es
citen en el vídeo?
2. Visioneu els 5 primers minuts d' aquest vídeo del Canal de Terrassa sobre la riuada de 1962 al Vallès, les seves causes i conseqüències, després responeu les preguntes posteriors:
- Quan va ser la riuada? A quines localitats va afectar? Quants litres va descarregar? En quantes hores?
- Quants morts va haver-hi al Vallès? Quants ferits? Quants aturats va haver-hi pler la destrossa de fàbriques?
- El 1962 quants habitants tenia Terrassa? D'on venien els emigrants? Quants emigrants arribaven?Què els atreia per emigrar?
- Com creixia Terrassa? On es construia?
- Quina va ser una de les causes de tantes morts de la riuada? Com eren les cases construides?
- Estaven canalitzades les rieres?
- Quines infraestructures es van destruir? Com va quedar la ciutat?
3. Analitzar notícies de premsa. Llegeix la notícia i respon.
Les
divises ingressades per turisme a Espanya en els set primers mesos de
l’any pugen a la xifra de 1.648,3 milions de dòlars segons dades
oficials. Aquesta quantitat suposa un descens en dòlars de cada any del
12,7% respecte dels mateixos mesos del mes anterior. En el mateix
període el nombre de visitants va baixar en un 2,3%. [...] Dades
oficials també ens assenyalen que al juliol l’ingrés mitjà per turista
va ser de 63,5 dòlars (4.400 pessetes), mentre que l’any anterior [...]
era de 78,8 dòlars –5.450 pessetes–. [...] L’espectacular descens, en
termes constants, dels ingressos de divises per turisme en bona mesura
es pot imputar a l’evasió de capitals. A més d’altres factors, com la
possible major penetració de «tour operators» estrangers i el probable,
tot i que mínim, descens de la despesa per turista [...]. És lògic que
la despesa per turista es mantingui a nivells similars, sobretot tenint
en compte que el turisme espanyol pertany a la categoria dels barats.
[...] «S’estima en tres-cents milions de dòlars la pèrdua de divises per
turisme»,
a El País , 2 de novembre de 1976. Adaptat
• Quina és la situació del sector turístic el 1976? Quines xifres s’assenyalen per demostrar-ho?
• Per què creus que es donaven els resultats en dòlars?
• Quina importància econòmica tenia el sector turístic en els últims anys del franquisme? El continua tenint ara com ara?
• Què vol dir evasió de capital?
7. L'EXILI I L'OPOSICIÓ AL FRANQUISME
Exiliats espanyols al camp de refugiats d'Argelers, 1939.
L'intent d'ocupar la Vall d'Aran
Joan Genovés: Gent corrent (1975).
Manifestació Proamnistia reprimida pels grisos, la policia franquista el 1975 a Barcelona.
Manifestació Proamnistia reprimida pels grisos, la policia franquista el 1975 a Barcelona.
- Quines
van ser les conseqüències de la derrota republicana per a Catalunya?
- Per
quèla resistència inicial contra el
règim es va acabar enfonsant en la dècada de 1950?
- En
què va consistir la Reunió de Munic de 1962?
- Qui
formava part de l’Assemblea de Catalunya i quins objectius perseguia?
3. Llegiu el text següent i responeu les qüestions:
ASAMBLEA OBRERA
nº 35 10 de noviembre de
1971 Organo de los trabajadores de la SEAT 5
ptas
ANTONIO RUIZ VILLALBA ASESINADO!
Antonio Ruiz Villalba, nuestro compañero, 33 años, 6 años
trabajando en SEAT, soldador de segunda de la sección 33 del taller 4,
casado, murió el 1 de noviembre a las 9,30 de la noche. MURIÓ ASESINADO
como consecuencia de las 8 perforaciones en los intestinos por heridas
de bala, recibidas en el criminal y brutal ataque que contra nosotros,
los trabajadores de SEAT, lanzaron las fuerzas represivas del
franquismo el 18 de octubre, cuando OCUPAMOS PACIFICAMENTE la factoría
para demostrar, dignamente, con firmeza, sin retroceder ante la PROVOCACION POLICIACA, que estamos dispuestos a conquistar nuestras reivindicaciones.
Lo enterraron el día 2 a las 2 del mediodía, en secreto, con gran
despliegue de policía al paso de la comitiva fúnebre, con coches del
091, de la brigada social, como únicos acompañantes hasta el cementerio
de las Corts, donde está enterrado.
LAMAMOS a todos, i en primer lugar nos corresponde a nosotros,
los trabajadores de SEAT, a DENUNCIAR ESTE CRIMEN!. A la clase
obrera, a todo el pueblo, a la jerarquía de la iglesia, a los sectores
profesionales e intelectuales ¡TODOS!. Hay que ayudar a la familia de
Antº Ruiz Villalba, hay que expresar públicamente la protesta por el
asesinato. Brazaletes negros, recogida de dinero, minutos de silencio,
paros, sanciones...QUE NADIE CALLE ANTE EL CRIMEN. Quien permanezca en
silencio se hace cómplice. SALUDAMOS las acciones que se han
desarrollado ya y que se suman a las acciones ya señaladas de las
anteriores ASAMBLEA OBRERA; esta última semana ha habido PARO Y MINUTOS
DE SILENCIO en Siemens, Hispano Olivetti, Soler Almirall, Tornillería
Mata y otras,... este es el camino!.
Qüestions:
a) De què tracta el document anterior?. b) A quina fase del franquisme pertany?
Explica la informació que dóna sobre Antonio Ruiz.
a) Qui és l'autor del text?. b) A qui es dirigeix? c) Què es vol aconseguir ?
Té relació aquest document amb el sistema polític que hi havia?. Raoneu la resposta.
Comenta l'oposició al franquisme durant el període 1960-1973.
5. Treballar un text. Llegeix el text i respon les preguntes següents.
Els
mesos següents, fins a l’ocupació total de Catalunya, són segurament
les pàgines més tràgiques de la història de Catalunya. L’exèrcit
republicà, desfet i desmoralitzat, amb prou feines pot oposar cap mena
de resistència a l’ocupació que fan de Catalunya les tropes de Franco. A
tot arreu, aquestes tropes maten i empresonen, d’una banda, i proclamen
que Catalunya ha perdut els seus drets nacionals, de l’altra. Amb
consells de guerra sumaríssims eren decretades penes de mort a ciutadans
destacats pel seu catalanisme. Com a máxima expressió d’aquesta
voluntat de destrucció física, inherent al franquisme, el 15 d’octubre
de 1940 era afusellat a Montjuïc el president Lluís Companys, que la
policia política alemanya havia lliurat al general Franco, en contra
de tots els tractats internacionals. Catalunya és terra de frontera amb
França. Això vol dir que molts catalans van poder fugir, quan les
tropes de Franco ocupaven Catalunya: els que tenien raons fonamentades
per creure que la seva vida perillava, se’n van anar cap a l’exili,
realitat que empobria Catalunya i que obligava molts catalans a viure de
cop l’aventura no desitjada de ser estrangers, sense recursos, lluny de
la petita pàtria. Malgrat tot això, ciutadans honorables van ser
executats, com ara l’escriptor Carles Rahola o el metge Rafael
Battestini.
IGNASI RIERA, Opressió i resistència. El franquisme (1939-1975) , 1991
• Per què una part de la població catalana i espanyola va haver de marxar a l’exili?
• Quines van ser les conseqüències immediates de l’ocupació de Catalunya per les tropes franquistes?
• Qui era Lluís Companys?
• Qui era Carles Rahola?
• Per què creus que van ser executats?
WEBS D'AMPLIACIÓ:
Històries de la Model
Programa emès el juny de 2012 sobre la presó Model de Barcelona. Hi apareixen Jordi Pujol, Enric Pubill, Manuel Delgado.
DOCUMENTAL. “Septiembre del 75“,
25 de setembre de 2010, Documentos TV, Xosé Humberto Baena tenia 24
anys quan el van executar. Va ser l’últim afusellat del franquisme,
acusat de l’assassinat del policia Lucio Rodríguez,enllaç
EXILI
DOCUMENTAL. “Encontres d’exili“, 2018, 30 minuts, explicació i enllaç al blog El rebost de Clio.
DOCUMENTAL. “La diáspora cultural”, 27 novembre 1989, Documentos TV, sobre l’exili espanyol després de la Guerra Civil a terres americanes,enllaç
EMIGRACIÓ
DOCUMENTAL. “El tren de la memoria”, 2005, emigracions d’espanyols a Europa, enllaç
ALTRES
DOCUMENTAL. “Franco: detrás del mito”, 1992, BBC, 58 minuts, enllaç
DOCUMENTAL. “Hijos de las nubes”, sobre el Sahara Occidental, enllaç
CINEMA I HISTÒRIA
FilmSalvador (2006) de Manuel Huerga sobre l’execució de Salvador Puig Antich.
Barcelona, a principis dels anys setanta. Un grup de joves
anarquistes catalans i francesos es revolten contra la repressió
franquista i inicien un reguitzell d’accions armades per aconseguir
diners amb la intenció de donar suport a sectors d’obrers en lluita. En
un primer moment, aconsegueixen força èxit i una sensació
d’invulnerabilitat, però la seva inexperiència i la persecució de la
Brigada político-social de la policia franquista, els portarà a ser
detinguts: el setembre de 1973 la policia els para una trampa, en el
curs de la qual es produeix un tiroteig, en què morirà un policia. Un
dels activistes, Salvador Puig Antich és greument ferit i després de
passar per l’hospital, ingressa a la presó Model a l’espera del consell
de guerra. Les seves germanes i el seu advocat, Oriol Arau, començaran
una difícil cursa per salvar-li la vida, davant la indiferència general.
Per altra banda, a final del mateix any, el president del govern i
factòtum de Franco, l’almirall Carrero Blanco, mor en un atemptat d’ETA a
Madrid. Els sectors més cavernaris del feixisme espanyol demanaran
l’execució del català Puig Antich com a venjança. Com tots els judicis
dels franquisme, el consell de guerra es converteix en una farsa on no
es dóna cap marge per la defensa del pres i se’l condemna a mort. El dia
2 de març de 1974 Salvador Puig Antich és executat mitjançant el garrot
vil, una forma d’aplicar la pena de mort procedent de l’Espanya negra i
feudal. La mort del jove encara avui truca la porta de les consciències
dels qui van viure els fets, per interrogar-los si van poder fer alguna
cosa més per evitar una mort tan terrible com inútil.
CINEMA I HISTÒRIA: Las trece rosas( Emilio Martínez-Lázaro, 2007), repressió política
El dia 1 d’abril de 1939, amb l’entrada a Madrid de les tropes del
general Franco, s’acaba la Guerra Civil. Franco diu que només seran
castigats els qui hagin comès delictes de sang. La Carmen, 16 anys, mai
va disposar d’una arma; ni la Virtudes, que ajudava els avis en el Socorro Rojo; o
la Julia, que feia esport a les instal·lacions de les Joventuts
Socialistes Unificades; o la Blanca Brisac, catòlica, que va protegir un
músic comunista. Les van detenir un mes després d’haver acabat la
guerra perquè pretenien seguir exercint els drets de reunió i expressió,
just en els dies en què es produí un atemptat contra un comandant de
la Guàrdia Civil. Aquestes i altres dones, sense tenir res a veure,
seran detingudes i condemnades a mort.
Trailer de la pel.lícula:
El judici
que es fa a les tretze joves es pot considerar un judici just i imparcial?
Per què
son condemnades a mort, si els vencedors havien dit que la gent que "no
estigués tacada de sang" no havia de tenir por?
Quin era
el paper dels capellans i de l'Església en els judicis sumaríssims
i les execucions?
Altres
reflexions que es poden tenir en compte:
El mateix
dia que es van afusellar les 13 dones joves, es van afusellar també
43 homes. I els dies anteriors i posteriors, centenars de persones més,
la majoria homes. Per què es recorda tant l'afusellament d'aquestes
dones? La condemna a mort d'una dona impacte més que la d'un home?
Les tretze
joves són acusades de militar en les Joventuts Socialistes Unificades
i de repartir propaganda de l'organització. Pot estar justificada
per algun motiu la limitació de la llibertat d'associació
i d'expressió en temps de conflictes armats? Hi ha situacions que
permetin als estats derogar alguns drets? Hi ha drets que no es poden derogar
en cap cas?
¿La
sentència que se'ls va dictar era coherent amb el que llavors deia
en els seus discursos Franco: "Juro esclafar y enfonsar tothom que s'interposi
en el nostre camí"?
Les tretze
dones són jutjades mitjançant un "judici o procediment sumaríssim",
un procés judicial en el qual les diferents parts o fases s'acumulen
en un sol acte, de manera que s'instrueix, s'aporten i valoren les proves,
es jutja, es condemna i s'executa la sentència gairebé alhora.
Per què aquests procediments proliferen en temps de conflictes armats?
Un procediment
sumaríssim es pot considerar un judici imparcial i just? Quines
són les característiques d'un judici just?
Els procediments
sumaríssims també els utilitzen de vegades els règims
totalitaris com a recurs per a l'eliminació d'opositors o per a
justificar cops d'estat. Hi ha algun país del món en el que
hagi passat recentment?
Les tretze
dones són afusellades com a represàlia i escarment per un
atemptat que es comet mentre estan empresonades. Són habituals aquest
tipus d'actuacions intimidatòries o de revenja en temps de guerra?
¿Durant la Guerra Civil Espanyola actes d'aquest tipus van passar
als dos bàndols, tant en el nacional com en el republicà?
Comentar
el següent text d'Antonio Montero Moreno ("Historia de la persecución
religiosa en España, 1936-1939", Biblioteca de Autores Cristianos.
Madrid, 1961):
"Tenint
en compte la data tardana i la desmesura de la xifra, les execucions ocorregudes
durant el mes de novembre als voltants de Paracuellos del Jarama constitueixen
tema apart tant pel que fa a la història del Madrid roig com en
la de la resta de les províncies afectades per la persecució
religiosa. (...) Correspon sense discussió el primer lloc als pares
agustins, que només al novembre van perdre 69 membres (...) Però
a les rases de Paracuellos hi van contribuir, i molt notablement, gairebé
tots els instituts religiosos amb residència estable a la capital,
i, per descomptat, encara que en aventures individuals i disperses, el
clergat secular. Segueix en nombre als agustins la benemèrita i
maltractada Ordre de San Joan de Déu, amb 23 baixes, i després,
per ordre numèric també, els Oblats de Maria Immaculada (14
membres assassinats), els Germans de les Escoles Cristianes (dotze), els
dominics (vuit) i els escolapis (sis)."
En aquells
temps, a Espanya la majoria d'edat s'assolia als 21 anys: set de les noies
eren menors d'edat quan les van executar. En l'actualitat en algun país
es segueixen condemnant a mort menors d'edat? En quins?
Una de
les reivindicacions de familiars de persones represaliades pel franquisme
és l'anul·lació dels judicis sumaríssims als
quals van ser sotmeses, amb el propòsit de netejar la seva memòria
i fer-los justícia. Fins al moment, la petició d'anul·lació
d'aquests judicis no ha estat acceptada: comentar aquest fet.
Comentar
les condicions en les que estan empresonades les protagonistes de la pel.lícula.
La confessió
sota tortura d'un detingut és la que desencadena una onada de detencions,
incloses les de les 13 noies. La tortura pot ser en algun cas un recurs
legítim, per tal d'aconseguir la confessió de persones detingudes
acusades d'algun delicte?
Textos
per a comentar:
"En l'ambient
d'aquest estiu de postguerra -tristíssim per a uns i gloriós
per a uns altres-, es barrejaven les ruïnes dels edificis i la pobresa
dels seus pobladors amb les doloroses seqüeles físiques i psicològiques
de la guerra. I, sobretot, abundaven ja la propaganda i la repressió.
El dia a dia de la capital estava marcat per les denúncies constants
de veïns, amics i familiars; per la delació, els processos
de depuració a l'Administració, a la Universitat i a les
empreses; per les batudes, els espies infiltrats a tot arreu, les detencions
i les execucions sumàries." (Lola Huete. "La corta vida de trece
rosas", El País, 11-12-2005)
"Madrid
era una ciutat inhòspita i perillosa per als enemics del règim,
en la qual les delacions estaven a l'ordre del dia. Denunciar era una obligació
patriòtica, una forma d'extirpar el càncer del comunisme
i, sobretot, la manera més clara i directa de demostrar l'adhesió
al nou Estat. La capital era escombrada carrer per carrer a la recerca
d'enemics de la pàtria amb un odi sense precedents. (...) I així
va ser com la Policia franquista va arribar fins a José Pena Brea,
un noi de 21 anys que havia assumit la secretaria general de la JSU per
decisió dels seus companys. Va ser conduït a la comissaria
del Puente de Vallecas, i allí torturat durant dies fins que va
dir tot el que sabia per tal d'escurçar el seu sofriment a un preu
enorme. En dies successius van anar caient tots els seus companys que van
ser, al seu torn, font de noves revelacions. Les Tretze Roses estaven entre
els nombrosos detinguts. (...) Els corrents elèctrics als pits,
canells i als dits dels peus i mans va ser una pràctica normal amb
els detinguts polítics, copiada dels membres de la Gestapo alemanya
que es van desplaçar a Espanya. Tortures físiques que en
el cas de les dones es complementaven amb vexacions que buscaven la seva
ensulsiada psicològica. ("13 roses 'vermelles' afusellades pel franquisme".
El Mundo, 18-4-2004)
"El nombre
de detencions diàries a la capital era molt variable el 1939, encara
que molts dies la informació titulada 'Detenció d'autors
d'assassinat' estava formada per més de cent noms. (...) Els pitjors
mesos van ser juny, amb 227 afusellats; juliol, amb 193; setembre, amb
106; octubre, amb 123, i novembre, amb 201. Per dies, els més sagnants
van ser el 14 de juny: 80 afusellats; 24 de juny, 102; 24 de juliol, 48;
el 5 d'agost, 56. (…) Aquest dia, i 48 hores després de dictar sentència,
van ser afusellades les 'tretze roses', d'entre 18 i 23 anys, que havien
intentat reconstruir la JSU en la clandestinitat". (Pedro Montoliú.
"Madrid en la posguerra, 1939-1946. Los años de la represión".
Editorial Sílex)