dilluns, 6 de juny del 2011

UNITAT DIDÀCTICA 4: Del segle XIX a la Guerra Civil.Temps de confrontació a Catalunya i Espanya


 UNITAT DIDÀCTICA 4: DEL SEGLE XIX A LA GUERRA CIVIL A CATALUNYA I ESPANYA: TEMPS DE CONFRONTACIÓ

1a. PART: EL SEGLE XIX A CATALUNYA I A ESPANYA

AVALUACIÓ INICIAL

Materials de Història de Catalunya i d'Espanya al segle XIX. Xtec:

 Història de Catalunya i d'Espanya al Segle XIX. Xtec.cat

Material de l'Espanya del segle XIX: Espanya al segle XIX. Kairos

Powerpoints de l'Espanya del segle XIX:





1. Fes un resum del període entre el regnat de Carles IV (1788) i el final de la I República (1874) visionant el següent vídeo:

 2. Activitat 2. 

Indiqueu si són veritat aquestes afirmacions sobre l'Espanya del segle XIX:
  1.  L’augment de  la població espanyola al s.XIX és possible gràcies a què ja no es produeixen males collites.
  2. A l'Espanya del s. XIX l’economia és agrària de subsistència perquè l’agricultura és l’activitat  econòmica
           fonamental i la terra la principal font de riquesa.
  3. El comerç interior està poc desenvolupat perquè no hi ha excedents de producció.
  4. Els terratinents espanyols  no volien obtenir els màxims beneficis.
  5. La societat espanyola és jerarquitzada.   
  6. A finals del segle XIX el proletariat industrial constitueix la majoria de la població espanyola.
  7. A finals del segle XIX el liberalisme triomfa en Espanya i això suposa que triomfa la revolució burgesa.  

Cronología política del s.XIX a Espanya i a Catalunya

 



4.1 LA GUERRA DEL FRANCÈS I LA REVOLUCIÓ LIBERAL (1808-1814)



Dossier de les Corts de Cadis i de la Constitució de 1812: Les Corts de Cadis i la Constitució de 1812. Historiasiglo20.

Resum dels articles de la Constitució de 1812: La Constitució de Cadis de 1812. Articles. HistoriasigloXX

Origen de l'expressió: Viva la Pepa!: Origen de l'expressió: Viva la Pepa!. Muy interesante.

Mapa de la Guerra del Francès





Activitat 1. Llegiu el següent comentari de text de les Abdicacions de Baiona:



“De Ferran VII a Carles IV.

El meu venerat pare i senyor: Per donar a vostra Majestat una prova del meu amor, del meu obediència i de la meva submissió, i per accedir als desitjos que vostra Majestat m'ha manifestat reiterades vegades, renuncio meva corona en favor de La vostra Majestat, desitjant que vostra Majestat pugui gaudir-la per molts anys. Recomano a vostra Majestat les persones que m'han servit des del 19 de març.

De Carles IV a Napoleó Bonaparte.

Sa Majestat el rei Carles, que no ha tingut en tota la seva vida una altra mira que la felicitat dels seus vassalls, constant en la idea que tots els actes d'un sobirà deuen únicament dirigir-se a aquest cap [...] ha resolt cedir, com cedeix pel present, tots els seus drets a el tron ​​d'Espanya i de les Índies a la seva Majestat l'emperador Napoleó, com l'únic que, en l'estat a què han arribat les coses, pot restablir l'ordre; entenent-se que aquesta cessió només ha de tenir efecte per fer gaudir als seus vassalls de les condicions següents:

1r. La integritat de el regne serà mantinguda: el príncep que l'emperador Napoleó jutgi de col·locar en el tron ​​d'Espanya serà independent i els límits de l'Espanya no patiran cap alteració.

2n. La religió catòlica, apostòlica i romana serà l'única a Espanya. No es tolerarà en el seu territori cap religió reformada i molt menys infidel, segons l'ús establert actualment.”

  

   Abdicacions de Baiona

    (5 maig 1808)




Analitza el text a partir d'aquestes pautes de comentari de text històric.



I. Classificació de el text

Títol (precisar si forma part d'una obra més àmplia ...)

Autor (breu biografia)
Data
Tipus de text: classificació (econòmic, legislatiu, discurs, diari personal,
epistolar, narratiu ...). Directe o indirecte.

II. Idees principals i secundàries. Llegir el text, subratllar ... (redactar amb
 paraules pròpies)

III. Significat i rellevància de el text en el seu context. Context històric 
(descriure en quin moment històric va ser escrit, quines circumstàncies l'
envoltaven, quins successos rellevants s'estaven donant ...)

IV. Valoració personal (Per què et sembla que resulta significatiu, pots 
comparar-lo amb altres textos de l'època, què aporta de nou, continua vigent en l'
actualitat?)
 
(Els punts III i IV pots unir-los si et sembla convenient)



Activitat 2. Per reforçar els coneixements que heu adquirit sobre la Guerra del Francès, consulteu l'enllaç següent:

El Timbaler del Bruc 

Després d'observar el quadre, que representa el Timbaler del Bruc, contesteu de manera individual, les preguntes següents:

- Coneixes aquest quadre? En saps l'autor? Investiga'n el nom, la data i l'autor.
- Què en saps, del timbaler del Bruc i la seva història? I de la batalla del Bruc?
- Què creus que hi ha de llegenda i de real en la història sobre el Timbaler del Bruc?
- Fixa't en com van vestits els personatges del quadre.  Hi reconeixes alguna peça de roba?
- Fixa't en l'armament. Quin tipus d'armes feien servir?

Activitat 3.  Constitució de Cadis de 1812


L'activitat a realitzar és la composició d'una Infografia en equip en què es 
reflecteixin les següents qüestions:

    -Origen de la Constitució (Context històric, motius, antecedents, "pares de la 
    Constitució", raó de l'àlies ...)
    -Idees més significatives (relacioneu amb l'Il·lustració)
    -Repercussions, influències ...

Per ampliar els vostres coneixements podeu consulta aquests interessants enllaços:
 
Enllaç 1  , Enllaç 2 , Constitució 1812. Sapiens,Constitució de Cadis .Historiata
 , Vídeo Viva la Pepa. TVE
 
Et pot ajudar també aquest vídeo de Les Corts de Cadis:
 
 
 
 
 
 
 ACTIVITAT DE REFORÇ
 
1. Fes un resum de la Guerra del Francès.

2.Llegiu el text següent sobre les Corts i la Constitució de Cadis de 1812 i responeu les qüestions:
               Els que formen aquest Congrés i que representen la nació espanyola es declaren legítimament constituïts com a Corts generals i extraordinaries i declaren que en aquestes Corts resideix la sobirania nacional.
                Les Corts generals i extraordinaries de la nació espanyola (...), conformes en tot amb la voluntat general, pronunciada de la manera més energica i palesa reconeixen, proclamen i juren de nou pel seu únic i legitim rei, el senyor Ferran VII de Borbó.
                Com que no convé que quedin units el poder legislatiu, l'executiu i el judicial, les Corts generals i extraordinaries declaren que es reserva l'exercici del poder legislatiu en tota la seva extensió.
                                                                                                                                               Cadis, 1812
  1. a)Situeu el text en el context històric (espai, temps, època històrica)
    .b) Què és aquest document?
    c) Qui són els autors?
                 d) On es troben reunits?
  1. Quin sistema politic defensa el text? Indica les idees en què et bases.
  2. Definiu: Antic Règim, Constitució, Diputat.
  3.Completa el text següent amb les paraules del requadre:

Guerra de la Independència- 2 de maig de 1808- Constitució de 1812- Corts de Cadis

L’ocupació francesa d’algunes ciutats i les abdicacions de Baiona van provocar la sublevació popular del____________ a Madrid, que va ser l’inici de la___________ , un conflicte llarg i dur que va acabar el 1814 i durant el qual els sublevats reunits en les_____________ , van elaborar la _____________, la primera constitució espanyola.

4. Conèixer les causes de la guerra de la Independència. Completa el quadre següent amb la informació que apareix en el llibre de text.
 


Explica el significat dels termes següents.

a) Juntes. c) Setges. b) Afrancesats. d) Guerrilla.

• Amb quina etapa de la guerra relacionaries els conceptes següents?

a) Revolta. b) Govern de Josep Bonaparte. c) Intervenció anglesa.

• Per què creus que el 2 de maig se celebra la festa de la Comunitat Autònoma de Madrid? Raona la resposta.

5. Sintetitzar la informació del text. Completa la fitxa següent sobre les Corts de Cadis.


• Consulta l’apartat Les corts de Cadis i la Constitució de 1812
i respon les preguntes.
a) Per què es van convocar Corts el 1810?

❏ Per acabar amb la guerra. ❏ Per recaptar impostos. ❏ Per evitar el buit de poder.

b) Qui va assistir a les Corts?


ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1.Visiona aquest vídeo de Els catalans contra Napoléo de TV3:


- Quina va ser l'actitud dels diferents catalans durant la invasió napoleònica?
- Quina va ser l'actitud dels francesos en diferents etapes de la guerra amb Catalunya?

 2. Descriure la situació d’Espanya abans de la guerra. Llegeix el document següent.



• Quin monarca va cedir la corona? • Per quin motiu va renunciar a la corona? Va ser una renúncia voluntària?
 Per què?
• On és la ciutat de Baiona? Per què creus que es va produir allí l’abdicació?
• Què va provocar aquesta situació?
 
3. Ampliar la informació del text

Espanyols: reuniu-vos tots; cenyiu-vos al meu tron; feu que les dissensions intestines no em robin el temps
 ni distreguin els mitjans que únicament voldria emprar en la vostra felicitat.
Josep I BONAPARTE

• Comenta aquesta frase que el rei adreça als espanyols.
a) Quines intencions tenia el nou monarca?
b) Va ser ben rebut pels espanyols?
 • Quines van ser les principals actuacions del seu regnat?


VÍDEO DE SÍNTESI DE LA GUERRA DEL FRANCÈS I DE LES CORTS DE CADIS:
 
La cuna de Halicarnaso
 
 
VÍDEO SINTESI DE LA GUERRA DEL FRANCÈS:
Memoria de España, TVE

La Guerra del Francès. Memoria de España. TVE


Causes de la Guerra del Francès





 VÍDEO SINTESI DE LES CORTS I LA CONSTITUCIÓ DE CADIS DE 1812

 
 
 CURIOSITATS DE LA HISTÒRIA: La batalla del Bruc. El timbaler del Bruc mite 
o realitat?

La batalla del Bruc. Contes a la voreta del foc.



4.2 GOYA I EL NAIXEMENT DE L'ART CONTEMPORANI

GOYA : LA FAMÍLIA DE CARLES IV 

Activitat 1 . Visioneu aquest video. Després contesteu les següents preguntes:

En quina etapa del pintor situaries aquesta pintura? A quin estil correspon?





GOYA: EL 2 DE MAIG DE 1808 O LA CÀRREGA DELS MAMELUCS

 Activitat 2. Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:


- Què representa l'escena? Quan va passar aquests fets? Creus que Goya els va veure? 
- Quins tipus de personatge apareixen? 
- Què vol denunciar Goya en aquesta pintura? Situa l'obra en el seu moment històric i relaciona-la amb la invasió napoleònica de la Península. Amb quina altra pintura famosa de Goya la podies relacionar amb la invasió napoleònica?




 


 ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Tria un quadre del pintor Francisco de Goya i completa la fitxa següent:

    Títol: ................................................................................................................................................................

    Tècnica pictòrica i estil: .................................................................................................................................

    Cronologia: .....................................................................................................................................................

    Descripció temàtica: .......................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................................

    Context històric: .............................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................

ACTIVITAT DE REFORÇ


Afusellaments del 3 de maig , de Goya

1. Analitzar un quadre.

Observa el quadre següent i respon:
• Assenyala a quin moment històric fa referència el quadre.
• Quin moment cultural es vivia a Espanya?
• Busca informació sobre l’obra de Goya: hi ha altres quadres que mostrin escenes d’aquest període?



4.3 ELS CARLINS, DEFENSORS DE L'ANTIC RÈGIM

Enllaç dels diferents períodes del regnat de Ferran VII:

El regnat de Ferran VII (1814-1833). Sé Historia.

Diapositives Slideshare de la Primera Guerra Carlina:

Primera Guerra Carlista. Profesor Francisco

Powerpoint de la construcció i la consolidació de l'Estat liberal:




Videos: La consolidació del liberalisme. Regnat d'Isabel II





 



Símbols dels carlins.




Activitat 1.  En l' enllaç següent trobareu un audiovisual en el qual s'explica el desenvolupament de la Primera Guerra Carlina:


Després del visionat del document, contesteu aquestes preguntes:

- Què va succeir després de la mort de Ferran VII? Quins dos bàndols es van enfrontar en la Primera Guerra Carlina?
- On es van produir els primers aixecaments carlins? Quines altres àrees i ciutats hi havia a Espanya de predomini carlí?
- Quins fets van destacar durant la primera fase de la Primera Guerra Carlina?
- Com es va desenvolupar la segona fase de la Primera Guerra Carlina? 
- Què és el Conveni de Bergara? Per què no va posar fi de forma efectiva el conflicte?
- Quan i com es va acabarla Primera Guerra Carlina?

 També pot ajudar a respondre les preguntes el següent vídeo de TVE Memoria de España sobre la 1a. Guerra Carlina:




Mapes de la Primera Carlina





 [1833-39-primera-guerra-carlista.JPG]

  Activitat 2. Valorar i argumentar.
Respon aquestes preguntes:
• Què opines de la llei que impedia a les dones la successió al tron? Com es deia?
• Quins problemes va originar?
• Escriu una redacció breu sobre aquesta qüestió, i dóna’n la teva opinió.



ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

Pots saber més sobre les Guerres Carlines consultant el següent enllaç :

Les guerres carlines. Valentín Corpus 

- Fes un esquema de quins suports socials tenien els carlistes i quines zones van triomfar.

- Respona a les següents preguntes:

a) Per què va esclatar el conflicte?
b) El lema dels carlistes era: «Déu, Pàtria, Rei». Aquest lema et fa pensar en una ideologia liberal o tradicional?
c) Qui va donar suport al carlisme?
d) A quines regions va tenir força el carlisme?
e) Et sembla que aquesta guerra només era per la successió del tron? Quin altre conflicte hi havia al darrere?



ACTIVITAT DE REFORÇ

Activitat 1. Respon les següents preguntes:
- Qui eren els carlins? Què defensaven? Quins suports socials tenien? Quins territoris dominaven?
- Qui eren els isabelins o liberals? Què defensaven? Quins suports socials tenien? Quins territoris dominaven?


Et poden ajudar per respondre les preguntes les següents diapositives :


Primera Guerra Carlista. Profesor Francisco

Primera Guerra Carlina. Javier Hidalgo
 
Activitat 2. Assenyala en quines d’aquestes zones van tenir un nombre més alt de seguidors els carlins:

Andalusia.
Galícia.
Maestrat.
País Basc.
Castella.
Navarra.


4.4 EL SEXENNI DEMOCRÀTIC (1868-1872)

 

Vídeo el període previ. Regnat de Isabel II (1843-1868). Creació de l'Estat liberal espanyol:



i també en aquest enllaç del Congreso de Diputats que explica les regències entre el regnat de Ferran VII i el d'Isabel II i el mateix regnat d'Isabel II:

Regències de Maria Cristina, del General Espartero i regnat d'Isabel II 

i el següent vídeo de les Regències de Maria Cristina (1833-1840)  i del General Espartero (1840-1843) de Memoria de España de TVE:


Vídeo de la descomposició del regnat d'Isabel II:






http://image.slidesharecdn.com/presentacinhistoriadeespaas-xix-130108102619-phpapp01/95/slide-2-638.jpg?cb=1357662498


Dossier del Sexenni Democràtic: 

 El Sexenni Democràtic (1868-72). Buxaweb.

Diapositives Slideshare: 

El Sexenni Democràtic. Carmen Pagán. 

El Sexenni Revolucionari. Oscar León

La construcció de l'Estat liberal. El Sexenni Revolucionari. Rafael Urías. 

 




 Activitat 1. Consulteu el següent video sobre la Revolució de 1868 i el govern provisional:




Després de visionar l'audiovisual, contesteu individualment les següents preguntes:

- Com i a on va esclatar la Revolució de 1868? Com es va expandir a tot el territori de l'Estat?
- Com va reaccionar Isabel II davant el triomf de la Revolució?
- Quin nou liberalisme es va imposar a partir de 1868? A què aspirava?
- Quina novetat es va donar a les eleccions constituents celebrades el 1869?

Activitat 2. Comentari de text.

Responeu el qüestionari sobre el document següent:
      La Nació espanyola, i en el seu nom les Corts Generals (...) decreten i sancionen la Constitució següent:
Article 16. Cap espanyol que gaudeixi dels seus drets civils no podrà ser privat del dret a votar a les eleccions de Senadors, Diputats a Corts, Diputats provincials i Regidors.
Article 17. Tampoc no podrà ser privat cap espanyol:
Del dret a expressar lliurement les seves idees i opinions, tant de paraula com per escrit, utilitzant la impremta o qualsevol altre procediment similar.
Del dret a reunir-se pacíficament.
Del dret a associar-se per a totes les finalitats de la vida humana que no siguin contràries a la moral pública, i per acabar
Del dret a dirigir peticions individualment i col·lectiva a les Corts, al rei i a les autoritats.
Article 21. La Nació s’obliga a mantenir el culte i els ministres de la religió catòlica. L’exercici públic o privat de qualsevol altre culte queda garantit a tots els residents estrangers a Espanya, sense més limitacions que les regles universals de la moral i del dret. Si alguns espanyols professessin una altra religió que la catòlica, se’ls aplicaria tot el que s’ha disposat al paràgraf anterior.
Article 32. La sobirania resideix especialment en la Nació, de la qual emanen tots els poders.
Article 33. La forma de govern de la nació espanyola és la Monarquia.
Article 34. La potestat de fer les lleis resideix en les Corts.
Article 35. El poder executiu resideix en el rei, que l’exerceix mitjançant els seus ministres.
Article 36. Els tribunals exerceixen el poder judicial.

                                                                              Constitució de 1869  (traduït del castellà)

  1. Situeu el text en el seu context històric
  2. Comenteu  els articles 21 i 32 .   
  3. Quin sistema electoral estableix aquesta constitució?. Digues en quin article et bases.
  4. Expliqueu quin tipus d’Estat estableix aquesta Constitució analitzant les seves característiques. 
  5. Quina ideologia correspon als autors del text?.
Activitat 3. Comentari de text.

Responeu el qüestionari sobre el document següent:
“Esta Junta Soberana acuerda:
Se procederá desde luego, y con la celeridad posible por los poderes revolucionarios, a la delimitación absoluta de la propiedad legítima y de la propiedad ilegítima.
1º Quedan confiscados y declarados propiedad colectiva del Cantón todos los bienes que radiquen en su término y que disfruten sus actuales dueños por herencia y con origen de gracia o donación real, tales como vinculaciones, mayorazgos,  etc...
2º Quedan confiscados y declarados propiedad colectiva del Cantón los bienes adquiridos por venta del Estado desde la primera desamortización eclesiástica y que hayan sido pagados menos de la tercera parte de su valor real....”             
                                                                                  Cartagena, 1º de octubre de 1873

1  Què regulava aquest decret?

2 Qui van ser els seus autors?.
3.Amb quin fet històric relaciones aquest text?.

 
  ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ DEL SEXENNI DEMOCRÀTIC

1. Per ampliar coneixements del Sexenni Democràtic i fer un bon esquema consulteu el següent vídeo de 32 minuts:


2. Podeu veure el següent vídeo sobre la figura de Laureà Figuerola, un català cridat pel general Prim per portar el Ministeri d'Economia després de la revolució liberal del 1868. Emès al programa de TVC, Valor Afegit.


Després de veure el vídeo respon a les preguntes següents:

- Quina moneda va instaurar Laureà Figuerola en el Sexenni Democràtic?
- Quines mesures va aplicar com a ministre d'Economia? Anava en contra de quines corrents econòmiques tradicionals a Espanya i a Catalunya?
- Se'n va sortir?  


2. Analitzar i comentar una caricatura

 

 Quins personatges apareixen en aquesta caricatura?
• Quins elements els distingeixen?
• Què estan fent?
• Consulta el final del regnat d’Isabel II i escriu la raó per la qual es va produir aquesta situació.
• Quins d’aquests esdeveniments van tenir lloc a Espanya el 1868?

❏ La proclamació de la I República. ❏ Una revolució. ❏ La restauració borbònica. ❏ L’exili d’Isabel II.

3. Identificar una etapa històrica en textos de l’època. Llegeix els documents següents.

Dos anys llargs fa que porto la Corona d’Espanya, i Espanya viu en lluita constant, veient cada dia més llunyana l'era de pau i de ventura que tan ardentment anhelo. Si els enemics de la seva felicitat fossin estrangers, aleshores, al capdavant d’aquests soldats tan valents com soferts seria el primer a combatre’ls, però tots els que amb l’espasa, amb la ploma, amb la paraula, agreugen i perpetuen els mals de la Nació són espanyols, tots invoquen el dolç nom de la pàtria, tots lluiten i s’agiten pel seu bé, i entre la fragor del combat, entre el confús, eixordador i contradictori clamor dels partits, entre tantes i tan oposades manifestacions de l’opinió pública, és impossible encertar-ne la vertadera.
AMADEU, Palau de Madrid, 11 de febrer de 1873

Demanem al Congrés que aprovi la proposició següent: L’Assemblea Nacional resumeix tots els poders i declara com a forma de govern de la nació la República, deixant a les Corts Constituents l’organització d’aquesta forma de govern. Per nomenament directe de les Corts s’elegirà un Poder executiu, que serà inamovible i responsable davant les mateixes Corts.
Pi i Margall – Nicolás Salmerón – Francisco Salmerón – Lagunero – Figueras – Moliní – Fernández de las Cuevas.

A quina etapa històrica pertany cada text? Raona la resposta.

Text A:

Text B:

• Escriu les dates d’aquestes etapes.

• Quina és la idea principal de cada text?

Text A:

Text B:


 

ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Fes un resum de gran part del segle XIX entre el regnat de Ferran VII i el final del Sexenni Democràtic amb l'ajuda del següent vídeo:


2. Després de veure els diferents vídeos i llegir els diferents powerpoints  d'aquest apartat, fes un resum del Sexenni Democràtic.

3. Descriu els següents personatges o aspectes del Sexenni Democràtic:

- Amadeu de Savoia:
- República Federal: 
 



4.7 LA RESTAURACIÓ BORBÒNICA

Dossier de la Restauració: La Restauració (1874-1898). Buxaweb.

Diapositives Slideshare de la Restauració:

L'època de la Restauració (1875-1898)- jcorbala 

La Restauració borbònica. (1874-1898)- pere45

Funcionament del sistema canovista: El règim de la Restauració. El funcionament del sistema canovista. Rafael Urías.

La Guerra de Cuba i la crisi de 1898: La fi d'un Imperi: 1898- viruzain

L'oposició al sistema canovista: L'oposició al sistema canovista. Rafael Urías.  

Vídeo de Historia de España sobre la Restauració: 


Esquema de la Constitució de 1875




Activitat 1. Comentari de text. 

El Manifest de Sandhurst


·         He rebut d'Espanya un gran nombre de felicitacions amb motiu del meu aniversari; i algunes de compatriotes nostres residents a França. Desitjo que amb tots sigui vostè intèrpret de la meva gratitud i les meves opinions. Quants m'han escrit mostren igual convicció que només el restabliment de la monarquia constitucional pot posar terme a l'opressió; a la incertesa i a les cruels pertorbacions que experimenta Espanya. [...] Per virtut de l'espontània i solemne abdicació de la meva augusta mare; tan generosa com infortunada; sóc únic representant jo de el dret monàrquic a Espanya. Arrenca aquest d'una legislació secular, confirmada per tots els precedents històrics, i està indubtablement unida a totes les institucions representatives, que mai van deixar de funcionar legalment durant els trenta-cinc anys transcorreguts des que va començar el regnat de ma mare fins que, nen encara , vaig trepitjar jo amb tots els meus territori estrangers. Òrfena la nació ara de tot dret públic i indefinidament privada de les seves llibertats, natural és que torni els ulls al seu acostumat dret constitucional i a aquelles lliures institucions que ni en 1812 li van impedir defensar la seva independència ni acabar en 1840 una altra obstinada guerra civil. [...]. Afortunadament la monarquia hereditària i constitucional posseeix en els seus principis la necessària flexibilitat i totes les condicions d'encert calen perquè tots els problemes que porti el seu restabliment amb si siguin resolts de conformitat amb els vots i la convivència de la nació. No cal esperar que decideixi jo res de pla i arbitràriament; sense talls no van resoldre els negocis ardus els prínceps espanyols allà en els antics temps de la monarquia, i aquesta justíssima regla de conducta no he d'oblidar-la jo en la meva condició present, i com tots els espanyols estan ja habituats als procediments parlamentaris. Arribat el cas, fàcil serà que s'entenguin i concertin les qüestions per resoldre un príncep lleial i un poble lliure. [...]. Sigui la que vulgui la meva pròpia sort ni deixaré de ser bon espanyol ni, com tots els meus avantpassats, bon catòlic, ni, com a home de segle, veritablement liberal.

·          

·         Seu, afmo., Alfons de Borbó. "

·        
·         Nork-Town (Sandhurst), 1 de desembre de 1874.





Comentari de text a partir de les directrius aportades.
 
Prèviament heu de buscar la següent informació:
 
- Antecedents de la Restauració.
 
- Característiques polítiques principals del regnat d'Alfons XII. Quin sistema es va 
implantar? Què és el caciquisme i que relació estableixes amb aquest sistema?
 
-Breu biografia de Cánovas i de Sagasta.
 
 
 
 
 
Activitat 2. Comentari d'una caricatura.
 
 
 
- Què hi veig? Quin tipus de font és?
- Que interpetro? Quin és el context històric de la font?
- Quina conclusió hi trec? Explica dues idees que conté la font.

Activitat 3. Guerra de Cuba i Crisi de 1898
Per demostrar els coneixements previs sobre la crisi de 1898, podreu consultar l'enllaç següent:
i també el seguent vídeo:
Després de veure els dos documents, contesteu aquestes preguntes de forma individual:
- Entens el sentit de la caricatura? El pots explicar en poques paraules?
- Qui eren els elements regeneradors després de la crisi de 1898? Qui són, segons la caricatura?
- Què en saps, de la situació de les Filipines després de la seva independència d'Espanya?
- Coneixes algun escriptor o intel.lectual que va impulsar el regeneracionisme després de 1898?
ACTIVITATS DE REFORÇ

 1. Respon a les següents preguntes:

 - En què va consistir la Restauració?
Quins partits polítics existien?
Quins eren els principis ideològics en què coincidien?  
- Com s’alternaven en el poder?

2. Relaciona les característiques de cada moviment nacionalista segons la zona:


Pais Basc                                                                 
                                                                 Es va mantenir com un moviment cultural anomenat Rexurdimento
Catalunya                                           
                                                                Fort impuls de la Renaixença, que reivindicava la llengua i la cultura pròpies
Galícia                                                     Moviment de protesta que va culminar amb la fundació del PNB (1894).  


4. Marca amb una X la resposta correcta
a) La constitució amb la que es va governar durant la Restauració va ser la de:
1874.         1875.          1876.           1877.
b) L’alternança en el govern de conservadors i liberals es coneix com:
Caciquisme.             Sistema de torns.          Topinada.
c) La manipulació dels resultats electorals es coneixia com:
Caciquisme.            Sistema de torns.          Topinada.
d) El sistema polític de la Restauració deixava fora:
Els liberals.             Els conservadors.         Els anarquistes.
e) El 1879 Pablo Iglesias va fundar:
La Confederació Nacional del Treball (CNT).               La Unió General de Treballadors (UGT).           El Partido Socialista Obrero Español (PSOE)
5. L’any 1898 Espanya va perdre els últims territoris del seu antic imperi. Marca quins van ser aquests territoris.

Mèxic.           Cuba.          Filipines.       Puerto Rico.        Veneçuela.        Argentina.


 ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ
1.-Fes un esquema del sistema de la Restauració veient aquests vídeos:
Artehistoria

 2- Fes el mateix amb un esquema de la Guerra de Cuba i la Crisi de 1898 després de veure aquest vídeo:
 Academia Play

3. Conèixer les característiques de la Restauració. Observa l’escena següent:


•  Quina situació representa? Explica-ho amb les teves paraules.
• En quin període històric es donava el sistema de torns?
• Quines conseqüències va tenir aquest règim polític?
• Esmenta les característiques de la Restauració.


WEB D'AMPLIACIÓ

L'incident del Maine al port de L'Havana, causa de la guerra o manipulació dels EUA?: Remember the Maine. En castellà. Chegenetic.


ACTIVITAT DE SÍNTESI DEL SEXENNI DEMOCRÀTIC I DE LA RESTAURACIÓ

1.Establir cronologies.

• Posa la data corresponent en les frases següents.

a) La Gloriosa es va iniciar el amb una sèrie de revoltes militars.
b) El primer text democràtic va ser la Constitució de .
c) Les Corts van triar un nou monarca el .
d) La I República es va proclamar el .
e) El general Pavía va dissoldre les Corts el gener de .
f) Martínez Campos va restaurar la monarquia borbònica amb un pronunciament el .

• Ordena les etapes històriques entre 1868 i 1902.

❏ Regnat d’Alfons XII. ❏ Primera República. ❏ Regnat d’Amadeu de Savoia. ❏ Revolució de 1868.





ACTIVITAT DE REFORÇ/SINTESI: VÍDEO SINTESI DEL S.XIX A ESPANYA: DEL REGNAT DE FERRAN VII AL SEXENNI DEMOCRÀTIC

La cuna de Halicarnaso



  Fes un resum del període del regnat de Ferran VII, guerres carlines, Regències de Maria Cristina, del general Espartero, del regnat d'Isabel II i del Sexenni Democràtic.

ACTIVITAT DE REFORÇ I D'AUTOAVALUACIÓ 

Exercici d'autoavaluació. Resum del segle XIX:

 El segle XIX a Espanya. Jcloze.
 

4.8 ELS ORÍGENS DEL CATALANISME

 

 




Vídeo de La Catalunya de la Renaixença

"Memòria de Catalunya" dedica el capítol a la part final del segle XIX, amb l'esclat de la Renaixença i del catalanisme polític.

La Catalunya de la Reinaxença i el catalanisme polític. Memoria de Catalunya. TVC.

La Renaixença. Memoria de Catalunya. TVC.



Activitat 1.  Comentari de text.

Analitza el text a partir de les preguntes següents:
“No tenim Senyor, la pretensió d’afeblir, ni encara menys d’atacar la gloriosa unitat de la pàtria
espanyola; ans el contrari, desitgem fortificar-la i consolidar-la; però entenem que per
aconseguir-ho no és un bon camí ofegar i destruir la vida regional per substituir-la per la del
centre, sinó [...] donar expansió [...] i vida espontània i lliure a les diverses províncies d’Espanya
Allò que nosaltres desitgem, Senyor, és que a Espanya s’implanti un sistema regional adequat a
les seves condicions actuals [...] Ho desitgem no solament per a Catalunya, sinó per a totes les
províncies d’Espanya [...] i si parlem en nom de Catalunya és perquè som catalans i en aquests
moments sentim com mai els mals que el centralisme ens causa.”

Memorial de Greuges, Centre Català, 1885

- Què hi veig? Quina font és ?

- Què interpreto? Digues el context històric de la font.
- Quina conclusió en trec? 


Activitat 2.  El catalanisme polític

Fes un visionat del següent vídeo del catalanisme polític des del minut 6:40:

Respon a les següents preguntes:

- Què va ser la Reinaxença?
- Quins dos autors comencen la restauració de la llengua catalana en la literatura?
- Qui va ser el difusor de la Reinaxença?
- Quin gran poeta famòs va guanyar els Jocs Florals?
-Qui va ser el pare del catalanisme polític? A quina corrent política pertanyia?
- Què va ser el Memorial de Greuges? Què proposava?
- Què van ser les Bases de Manresa? Quines propostes aportava? Quíns polítics importants van ser els seus redactors?

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1- Llegeix el següent comentari de text

Però nosaltres no dubtavem, no. Nosaltres vèiem l'esperit nacional, el caràcter nacional, el pensament nacional; vèiem la llengua; i de lengua, de pensament i caràcter i esperit nacionals, en trèiem la nació; això és, una societat de gent que parlen una llengua pròpia i tenen un mateix esperit que es manifesta nu i característic per sota de la varietat de tota la vida col.lectiva.
            I vèiem més, vèiem que Catalunya tenia llengua, dret, arts propis; que tenia un esperit nacional, un caràcter nacional, un pensament nacional; Catalunya era, doncs, una nació. I el sentiment de pàtria, viu en tots el catalans, ens feia sentir que pàtria i nació eren una mateixa cosa i que Catalunya era la nostra nació, igual que la nostra pàtria.
            Si ésser pàtria, si ésser nació era tenir una llengua, una concepció jurídica, un sentit de l'art propis, si era tenir esperit, caràcter, pensament nacionals, l'existència de la nació o de la pàtria era un fet natural com l'existència d'un home, independentment del drets que li fossin de fet reconeguts.
Com que la nacionalitat és una unitat de cultura, una ànima colectiva, amb un sentir, un pensar i  un voler propis, cada nacionalitat ha de tenir la facultat d'acomodar la seva conducta col.lectiva; això és, la seva política al seu sentiment de les coses, al seu seny, al seu voler. Cada nacionalitat ha de tenir el seu Estat. (...).

                                                                                     Prat de la Riba. La nacionalitat catalana, 1906 
 

  
  1. Identifica l'ideologia de l'autor. Raona la resposta.
  2. Explica el significat de l'última idea del primer paràgraf.
  3. Què és una nació per Prat de la Riba?.
  4. A quina conclusió política arriba? (explica què significa). 

2- Visiona el fragment del següent vídeo dedicat a l’origen del catalanisme (12:24-18:48) i explica el paper d’aquests personatges o entitats dins el procés del seu naixement:

GES: Estat liberal, moviment obrer i catalanisme. 

- Valentí Almirall:

- Lliga de Catalunya:
 
ACTIVITATS D'AUTOAVALUACIÓ