AVALUACIÓ INICIAL
1. Per introduir-nos en el conflicte de la Segona Guerra Mundial, podeu mirar el vídeo següent del GES:
Una vegada heu mirat el vídeo, podeu respondres a les preguntes següents:
- Quines són les diferents circumstàncies que acaben desencadenant la Segona Guerra Mundial?
- Per quès'enforteixen els països feixistes autoritaris?
- Quin fet aboca França i la Gran Bretanya a declarar la guerra a Alemanya?
- Quins països se sumen al bàndol dels països de l'Eix fins l'any 1942? Quins països formen part del bloc dels aliats?
- Quins acords es prenen un cop acabada la guerra en les diferents conferències de pau?
Powerpoints Slideshare de la II Guerra Mundial:
Dossier de la II Guerra Mundial: La Segona Guerra Mundial. Historiasiglo20.
Bloc de II Guerra Mundial i les seves conseqüències: La II Guerra Mundial i les seves conseqüències. Toni Pitarch.
Vídeo resum en paperets de la II Guerra Mundial:
Berlin bombardejat a final de la II Guerra Mundial
Cronologia de la II Guerra Mundial
5.1 PER QUÈ ES VA ARRIBAR A LA II GUERRA MUNDIAL? LES SEVES CAUSES
Causes de la II Guerra Mundial en Flash: Causes de la II Guerra Mundial. Clasesdehistoria.com
Antecedents de la II Guerra Mundial en Flash: Els camins cap a la guerra Clasesdehistoria.com.
Mapa de la situació dels Imperis després de I Guerra Mundial i com causa de la II.
Activitat 1. Vídeo de les causes de la II Guerra Mundial de Sé Historia. Els primers 5 minuts corresponen a causes que ja hem fet en la unitat 3: El període d'entreguerres. A partir del minut 5 s'afegeixen pactes entre els diferents països contra altres:
Ens centrarem a partir del minut 5 per respondre les següents preguntes:
- Segons el vídeo Per què Itàlia i Japó es van unir a l'Alemanya de Hitler?
A què pacte es va unir Espanya el 1939?
- Quins van signar l'acord Germano soviètic en nom dels seus respectius governs? - Quins fets van precipitar la II Guerra Mundial? Investiga per Internet quina va ser la
reacció de la URSS.
Seguidament, feu un esquema de les causes de la II Guerra Mundial creant mapes mentals.L'eina
utilitzada és Popplet, amb ella es poden realitzar esquemes, mapes mentals,
conceptuals, arbres genealògics, etc. Aquí trobaràs informació més precisa: Popplet
Acords de Munic, 1938.
Caricatura del Pacte Germanosoviètic
Activitat 2 .Podeu obtenir més informació sobre la política d'expansió territorial alemanya i la formació del Tercer Reich visionant a partir del minut 30:30 del vídeo següent del Canal 33:
Una vegada heu mirat la presentació, podeu contestar les preguntes següents:
- Quan es produeix la unificació d'Alemanya i Àustria? Van oposar-hi resistència els austríacs? Per què?
- Quines conseqüències se'n deriven per a la població austríaca?
- On estaven situats els Sudets? Va ser violenta la seva annexió al Tercer Reich? Quin objectiu final tenia?
- Quin pla es coneix com a "Caixa Verda"? Quan es produeix l'atac de Hitler a Txecoslovàquia?
- Quins fets es produeixen la " Nit dels vidres trencats"?
Després consulteu aquest mapa sobre l'expansió alemanya del 1936 al 1939 i que describeu a grans trets la informació que dóna situant-la en el context històric:
Mapa de l'expansió alemanya entre 1936 i 1939.
Si no ho veieu bé també podeu consultar aquest mapa:





ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Resumeix les causes i les tensions internacionals que van desencadenar la II Guerra Mundial a partir dels bel.licismes del règims autoritaris, l'escala d'agressions, la feblesa de les democràcies i la formació d'aliances.
2. Sintetitzar informació. Completa el quadre segúents amb els pactes que es van signar abans de l'inici de la guerra.
3. Situar esdeveniments en el temps. Busca les dates dels esdeveniments següents i situa’ls a la línia del temps.
4. Comprendre les causes de la Segona Guerra Mundial. • El detonant: la invasió de Polònia. Assenyala les afirmacions correctes que expliquen el començament de la guerra.
❏ La guerra va començar per salvar els alemanys de la dictadura nazi.
❏ La guerra es va iniciar per la invasió nazi de Polònia.
❏ La guerra va començar per ederrocar la tirania nazi.
❏ La guerra va començar per evitar que Hitler s’armés.
❏ L’expansionisme nazi va provocar la guerra.
5. Comprendre conceptes. Uneix cada pacte amb la seva definició.
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Visioneu aquest vídeo de les causes de la II Guerra Mundial, titulat "Apocalipsis: la II Guerra Mundial de National Geography, per aprofundir en les causes i fes un esquema o mapa conceptual amb el programa Popplet :
2. Analitzar un mapa. Observa el mapes de la introducció de l'apartat i contesta:
a) Per quins països es va expandir Alemanya?
b) Abans de començar l’expansió, quines mesures va adoptar Hitler?
c) Creus que vulnerava el tractat de Versalles? Per què?
d) Amb les dades del mapa organitza una cronologia sobre l’expansió d’Alemanya.
e) Quines invasions van tenir lloc amb la idea del pangermanisme?
f) Quin significat tenia l’«espai vital»?
• Defineix amb les teves pròpies paraules el concepte de pangermanisme.
3. Analitzar textos de l’època. Llegeix els documents següents i contesta.
Excel·lentíssim senyor, En el comunicat que vaig tenir l’honor de donar a conèixer a VE l’1 de setembre, informava VE, seguint les instruccions del secretari per a Afers Exteriors de Sa Majestat, que el govern de Sa Majestat del Regne Unit complirà sense demora les seves obligacions amb Polònia, si el govern alemany no està disposat a donar al govern de Sa Majestat del Regne Unit seguretats satisfactòries que el govern alemany suspèn tota acció d’atac contra Polònia i està disposat a retirar immediatament les seves tropes de territori polonès. Tot i que aquest comunicat va ser donat a conèixer fa més de vint-i-quatre hores, no ha obtingut cap resposta, i en canvi han continuat i augmentat els atacs alemanys contra Polònia. Per això, tinc l’honor d’informar VE que, en el cas que fins a les 11 hores del matí (hora d’estiu britànica) d’avui, 3 de setembre, no sigui donada una seguretat satisfactòria en el sentit abans esmentat pel govern alemany i arribi a Londres a mans del govern de Sa Majestat, existirà, des d’aquell moment, un estat de guerra entre tots dos països.
NEVILLE HENDERSON, ambaixador del Regne Unit a Berlín, 3 de setembre de 1939
L’Estat de Polònia ha rebutjat l’establiment de relacions pacífiques, tal com Jo he desitjat, i ha apel·lat a les armes. Els alemanys a Polònia són perseguits amb un terror sagnant i són foragitats de les seves cases. Una sèrie de violacions de la frontera, intolerables per a una gran potència, proven que Polònia a la llarga no respectarà les fronteres del Reich. A fi de posar fi a la seva bogeria, no tinc altra alternativa que respondre força contra força des d’ara. L’exèrcit alemany haurà de combatre per l’honor i els drets vitals d’Alemanya amb una àrdua determinació. Jo espero que cada soldat sigui mereixedor de les grans tradicions de l’etern soldat alemany, que sigui conscient que és el representant de la Gran Alemanya Nacionalsocialista. Llarga vida al nostre poble i al nostre Reich.
ADOLF HITLER, 1 de setembre de 1939
• Quina és la postura del Regne Unit respecte de la invasió de Polònia?
• Què li demana Neville Henderson a Hitler?
• Creus que es va intentar fins a l’últim moment no arribar a la guerra?
• Pel que fa al segon text, qui està declarant la guerra a Polònia?
• Quina és la causa que li declari la guerra?
• Creus que era real la situació que planteja Hitler?
• Quines conseqüències va tenir la invasió de Polònia?
4. Marca les afirmacions certes (C) i les falses (F). Després converteix les falses en certes.
❏ Alemanya va decidir abandonar la Societat de Nacions el 1935.
❏ Itàlia va reorientar la seva política vers el Regne Unit després d’envair Etiòpia.
❏ La política d’apaivagament intentava evitar una nova guerra.
❏ Chamberlain no va acceptar l’adhesió de Txecoslovàquia i sí la de Polònia.
❏ El Regne Unit fa signar el 1940 un pacte d’assistència amb Polònia.
❏ Hitler esperava, amb la invasió de Polònia, només una condemna de les potències europees.
5. Investigar. Repassa en les unitats anteriors quins governs tenien les potències que es van enfrontar a la guerra. Després completa aquest quadre.
5.2 EL DESENVOLUPAMENT DE LA GUERRA
FASES DE LA II GUERRA MUNDIAL


Els països implicats a la guerra: Els contendents. Clasesdehistoria.com
Les fases de la guerra: Fases de la guerra. clasesdehistoria.com
Mapes de la guerra: Mapes II Guerra Mundial. Clasesdehistoria.com
Cronologia: Cronologia de la II Guerra Mundial. Clasesdehistoria.com
Activitat 1. Comentari de text.
- Descriviu els tipus de font i digueu de què tracta.
- Digueu quin és el context històric de les dades que proporciona la font.
- Expliqueu el contingut de la font.
Desenvolupa les principals fases de la guerra a partir de les principals victòries de l’Eix (1939-1941),
les ofensives aliades (1942-1945) i el final de la guerra al Pacífic .
Et poden ajudar aquests vídeos de Artehistoria o els powerpoints de principi de l'apartat :
Victòries de l'Eix. Guerra de llampec:
Guerra del Pacífic:
I també els mapes de les fases:
1a. fase: Guerra de moviments a Europa.
Guerra del Pacífic
Màxima expansió de les potències de l'Eix
Màxima expansió de les potències de l'Eix i contraofensives aliades fins el final de la guerra
Mapa mundial de la II Guerra Mundial: aliats, potències de l'Eix i països neutrals
Activitat 3. Investiga a quina fase de la guerra correspon el mapa i comenta-la.

ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Indica si aquestes afirmacions són veritables (V) o falses (F):
- Hiter va envair Polònia mitjançant la guerra llampec.
- El Japó va destruir la flota nord-americana a Pearl Harbour.
- Les tropes nazis no van arribar a aconsegir el poder a cap estat europeu.
- Les democràcies europees es van unir contra Hitler en la Conferència de Munic.
- El curs de la guerra va canviar quan l'URSS i els Estats Units van entrar per reforçar els aliats.
- L'alliberament d'Europa es va iniciar després de la rendició del Japó, atacat amb la bomba atòmica.
2. Defineix:
- Guerra Llampec:
- Batalla de Stalingrad:
- Desembarcament de Normadia o Dia D:
- Bombes atòmiques d'Hiroshima i Nagasaki:
3. Situa els països que van intervenir en la Segona Guerra Munidal en el lloc que els correspongui:
Alemanya – Regne Unit – França – Itàlia – Japó – Estats Units
Països aliats:
Potències de l’Eix:
4. Relaciona els noms d’aquestes batalles amb els llocs on es van produir.
a) El-Alamein. 1) URSS.
b) Midway. 2) França.
c) Stalingrad. 3) Hawaii.
d) Normandia. 4) Pacífic.
e) Pearl Harbour. 5) Nord de l’Àfrica
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
Activitat 1. Visioneu aquest vídeo sobre la Línea Maginot del programa Bloc d'Europa de TVC:
Després de veure el vídeo respon a les següents preguntes:
- Què va ser la línea Maginot? D'on a on anava? Qui la va dissenyar?
- Va tenir èxit?
- Quin va ser l'únic punt no invait pels alemanys?
Visioneu el vídeo i feu un resum de la primera part de la guerra: la guerra llampec.
Vídeo complet:
Activitat 3. Per ampliar els coneixements sobre les innovacions de la indústria militar i els aspectes i els aspectes poc coneguts de la Segona Guerra Mundial, podeu consultar aquest enllaç:
Els 20 avions més rars de la II Guerra Mundial.
Quan hagueu acabat de llegir l'article i veure les imatges, podeu contestar les preguntes següents:
- Quin dels avions que apareixen a l'article t'ha sorprés més? Per què?
- Quin paper creus que van desenvolupar els prototips i les armes que es van provar en aquesta guerra?
A continuació visiteu aquest altre enllaç amb muntatges fotogràfics fets amb antigues fotografies del conflicte i altres del mateix lloc on van ser preses, però en l'actualitat:
Link to the Past. Segona Guerra Mundial. Muntatges fotogràfics.
Activitat 4. Sintetitzar informació. • Completa el quadre següent sobre els fronts a la primera part de la guerra.
Activitat 5. Observar un mapa. Mira el mapa de França després de la derrota enfront d’Alemanya i contesta.
• Com va quedar dividida França?
• En quina part va quedar la capital, París?
• Quin govern es va establir a l’anomenada «zona lliure»?
• Quines zones es va annexionar Itàlia?
• Com creus que devia ser la vida en cada una de les parts?
Activitat 6. Valorar la importància d’un esdeveniment. Llegeix aquest text sobre l’atac a Pearl Harbour i contesta.
Per tant, el Japó ha iniciat una extensa i sorpresiva ofensiva i s’ha estès a tota l’àrea del Pacífic. Els fets d’ahir parlen per si mateixos. El poble dels Estats Units ja s’ha format la seva opinió i entén bé les implicacions per a la mateixa vida i seguretat de la nació. Com a comandant en cap de l’exèrcit i de la marina, he ordenat que siguin preses totes les mesures per a la nostra defensa. Sempre recordarem el caràcter de l’envestida contra
nosaltres. No hi fa res quant de temps farà falta per superar aquesta premeditada invasió, el poble dels Estats Units, en el seu virtuós poder, vencerà i assolirà la victòria absoluta. Crec interpretar el desig del Congrés i del poble quan asseguro que no sols ens defensarem fins a l’impossible, sinó que ens assegurarem que aquesta forma de traïció mai més no ens amenaci de nou. Discurs de Roosevelt al Congrés, 1941
nosaltres. No hi fa res quant de temps farà falta per superar aquesta premeditada invasió, el poble dels Estats Units, en el seu virtuós poder, vencerà i assolirà la victòria absoluta. Crec interpretar el desig del Congrés i del poble quan asseguro que no sols ens defensarem fins a l’impossible, sinó que ens assegurarem que aquesta forma de traïció mai més no ens amenaci de nou. Discurs de Roosevelt al Congrés, 1941
• Qui és el que fa el discurs davant del Congrés?
• Quin tipus de llenguatge fa servir?
• Com és la seva actitud?
• Què va suposar l’atac de Pearl Harbour pels japonesos?
• Amb qui es van aliar els Estats Units a la guerra?
Activitat 7. Analitzar una batalla. Observa el mapa i llegeix el text. Després contesta.
També haig d’anunciar a la Cambra que durant la nit i les primeres hores d’aquest matí ha començat el primer d’una sèrie de forts desembarcaments en el continent europeu. Aquesta vegada l’atac alliberador s’ha llançat contra la costa francesa. Una immensa flota formada per més de 4.000 vaixells, juntament amb molts militars d’unitats menors, ha travessat el Canal. Massius desembarcaments de paracaigudistes han estat efectuats amb èxit darrere de les línies enemigues, mentre que en aquest moment estan en curs desembarcaments per diferents punts de la costa normanda. Les bateries costaneres han estat reduïdes al silenci en la seva major part. Els obstacles que calia afrontar en el mar han resultat menys difícils de superar del que es temia. Les unitats
angloamericanes tenen el suport de gairebé 11.000 avions de primera línia, que es poden fer intervenir segons les necessitats de la batalla. [...] Aquesta gegantina operació és, sens dubte, la més complexa i difícil que mai hagi tingut lloc. Exigeix tenir en compte les marees, els vents, l’estat del mar, la visibilitat a l’aire i a l’aigua, i imposa que l’ús simultani de les forces de terra, mar i aire tingui lloc en el més alt nivell de col·laboració, i en presència de condicions que ni es podien ni es poden preveure del tot. Però hi ha motius per esperar que la victòria tàctica hagi estat efectivament assolida. Esperem també presentar a l’enemic una sèrie de sorpreses en el curs de la campanya.
angloamericanes tenen el suport de gairebé 11.000 avions de primera línia, que es poden fer intervenir segons les necessitats de la batalla. [...] Aquesta gegantina operació és, sens dubte, la més complexa i difícil que mai hagi tingut lloc. Exigeix tenir en compte les marees, els vents, l’estat del mar, la visibilitat a l’aire i a l’aigua, i imposa que l’ús simultani de les forces de terra, mar i aire tingui lloc en el més alt nivell de col·laboració, i en presència de condicions que ni es podien ni es poden preveure del tot. Però hi ha motius per esperar que la victòria tàctica hagi estat efectivament assolida. Esperem també presentar a l’enemic una sèrie de sorpreses en el curs de la campanya.
WINSTON CHURCHILL, Cambra dels Comuns, 6 de juny de 1944
• Per qui va ser organitzat l’atac a França?
• Quins exèrcits hi van participar?
• En quins llocs van desembarcar?
• Amb quins equips comptaven segons Churchill?
• Per què per a Churchill era important la col·laboració? Tenia fe en la victòria?
• Va ser important la batalla de Normandia? Per què?
Activitat 8. Analitzar un text. Llegeix la notícia següent i després escriu sobre quins sentiments et desperta llegir aquests testimonis.
Emiko Karatami va tornar el 5 d’agost de 1945 a Nagasaki després d’haver passat uns quants mesos sense veure el seu pare. Va viure en una petita població a 70 quilòmetres de la ciutat mentre va durar la Segona Guerra Mundial. «Tenia dos anys. Feia temps que no compartia taula amb el meu pare. A les 8.15 hores va caure la bomba nuclear», explica Karatami. Reprèn el fil amb l’enteresa pròpia del qui ja ha explicat aquesta història diverses vegades. Juntament amb Hiroshi Miwa, un altre supervivent dels bombardeigs que van suposar la rendició del Japó a la guerra, aquesta dona de 61 anys recorre el món com a testimoni de la barbàrie a fi que deixi de desenvolupar-se l’armament nuclear. [...] Karatami va poder recompondre els que van ser els moments més tràgics de la seva vida a través de la seva germana gran. «Casa meva era a un quilòmetre del punt on va caure el míssil. La casa ens va caure al damunt. La meva mare em tenia en braços, però no em va poder subjectar. Els meus germans em van treure de la runa i em van dur cap al riu. Tothom corria cap allí. El meu germà va perdre l’oïda, el meu pare va morir al cap d’una setmana i la meva mare, al cap de tres». [...]
La presidenta de Gensuikyo, Yayoi Tsuchida, va assegurar que prop de 7.000 persones continuen morint cada any com a conseqüència dels efectes de les bombes. «El problema no rau sols en les malalties que van patir els qui vivien llavors a les ciutats, sinó que aquestes es transmeten de generació en generació», va assenyalar Tsuchida. A més, també hi ha els efectes psicològics, un llast contra el qual gairebé no ha pogut lluitar Karatami. «Em vaig casar als 19 anys sense haver-ho explicat al meu promès. Va passar força temps fins que no vaig gosar fer-ho, però va resultar que la seva família no ho va acceptar i ens vam separar». «Durant molt de temps no podies dir que eres d’Hiroshima o Nagasaki. La gent tenia por d’encomanar-se», diu Miwa. Tots dos critiquen el govern del seu país, que és ja el segon comprador mundial d’armament. «Hi ha esdeveniments que mai no es poden esborrar de la memòria col·lectiva de la humanitat i, tanmateix, hi ha qui sembla entestat a oblidar», coincideixen.
La presidenta de Gensuikyo, Yayoi Tsuchida, va assegurar que prop de 7.000 persones continuen morint cada any com a conseqüència dels efectes de les bombes. «El problema no rau sols en les malalties que van patir els qui vivien llavors a les ciutats, sinó que aquestes es transmeten de generació en generació», va assenyalar Tsuchida. A més, també hi ha els efectes psicològics, un llast contra el qual gairebé no ha pogut lluitar Karatami. «Em vaig casar als 19 anys sense haver-ho explicat al meu promès. Va passar força temps fins que no vaig gosar fer-ho, però va resultar que la seva família no ho va acceptar i ens vam separar». «Durant molt de temps no podies dir que eres d’Hiroshima o Nagasaki. La gent tenia por d’encomanar-se», diu Miwa. Tots dos critiquen el govern del seu país, que és ja el segon comprador mundial d’armament. «Hi ha esdeveniments que mai no es poden esborrar de la memòria col·lectiva de la humanitat i, tanmateix, hi ha qui sembla entestat a oblidar», coincideixen.
«Dos supervivents d’Hiroshima i Nagasaki recorden les explosions», a El País , 25 de juny de 2004
WEBS D'AMPLIACIÓ DEL DESEMBARCAMENT DE NORMANDIA
Google Arts and Culture: El desembarcament de Normandia: Dia D.
Fotos: El passat i el present units en els escenaris del Desembarcament. Huffingtonpost
Commemoració dels 70 anys del Desembarcament. El País.
Recreació del Desembarcament:
WEB AMPLIACIÓ DE LA BOMBA ATÒMICA A HIROSHIMA I NAGASAKI
Powerpoint en anglès amb imatges: El preu de la pau.
Documental de la BBC : La cara oculta de Hiroshima:
La història de l'avió de la mort que va llançar la bomba: L'avió de la mort. Paseando por la Historia.
DOCUMENTALS D'AMPLIACIÓ:
LA II GUERRA MUNDIAL EN COLORS
"LA NUEVE": La història dels republicans espanyols que van alliberar París.
Per saber més podeu sobre " la Nueve" podeu consultar aquest enllaç: "La Nueve", la història dels republicans que van alliberar París. Hisoriata.
CINEMA I HISTÒRIA:
Trailer de l' El Hundimiento:
Els últims dies de Hitler en el seu búnker ordenant a la desesparada la defensa d' Alemanya.
erlín, abril de 1945. El Tercer Reich és a punt de patir el seu enfonsament. Una aferrissada batalla inunda de sang els carrers de la ciutat. Hitler i el seu cercle de confiança s’han atrinxerat en el búnquer del Führer. Amb ells hi ha Traudl Junge, la secretària personal de Hitler. A l’exterior, la situació és dantesca. Malgrat que Berlín i els seus habitants ja no poden resistir més, el Führer es nega a abandonar la ciutat i a capitular. L’horrible epopeia de l’Alemanya hitleriana, que va durar dotze anys, es reflecteix en els darrers dotze dies en el búnquer: el fanatisme de masses va funcionar en els primers moments del règim i va seguir regnant fins al seu final.
Trailer de Cartas de Iwo Jima i Banderas de nuestros padres. Clint Eastwood. Visió japonesa i americana, respectivament, d'aquesta decisiva batalla:
La delgada línea roja Ambientada en la batalla de Guadalcanal:
Per últim aqui teniu l'enllaç amb moltes pel.lícules de la II Guerra Mundial amb la seva crítica i puntuació: Segunda Guerra Mundial en el cine.
5.3 UNA GUERRA TOTAL. OCUPACIÓ I VIOLÈNCIA DURANT LA GUERRA.
Característiques de la II Guerra Mundial: La guerra total. L'economia de guerra. Noves armes i noves tàctiques. Clasesdehistoria.com
Activitat 1. Comentari de cartells de propaganda.
Cartell de propaganda dels aliats, 1942-1945
Cartell de propaganda dels aliats, 1942-1945
- Descriviu els tipus de font i digueu de què tracten.
- Digueu quin és el context històric de les dades de les fonts.
- Expliqueu el contingut de les fonts.
Paral.lelament a la guerra als fronts, als països ocupats es va organitzar una guerra subterrània, duta a terme per tots aquells que no acceptaren la submissió a l'ordre alemany. És el que coneixem com a Resistència, partissans o maquis. A l'organització de la Resistència va contribuir-hi fonamentalment el sentiment patriótic humiliat, el refús ideològic de demòcrates i comunistes* de la ideologia nazi i, finalment, el treball forçós que va afavorir que molts, per tal de lliurar-se'n, s'unissin a la Resistència. La resistència es va organitzar en forma d'associacions clandestines que tenien com a missió boicotejar les instal.lacions i els serveis indispensables per als alemanys. La seva força residia en el suport que tenien de la població civil. Van dur a terme una sèrie de cops militars importants per a la victòria.
(*) Els comunistes eren en molt llocs la majoria.
- a) Què era la Resistència? b) Concreteu els països on es va organitzar. c) Com es deia la
zona on actuava? - a) Qui formava part de la Resistència?. b) Quin era el seu objectiu militar ? c) Amb quines
mesures es pretenia acabar amb la Resistència.? - Indiqueu les causes que van influir en l'organització de la Resistència.
- Quina/es ideologia/es dominaven entre la Resistència?.
- Quin penses que era l'objectiu polític final dels components de la Resistència?
- Quines conseqüències immediates va tenir aquesta organització?
- Es van complir els objectius polítics dels membres de la Resistència?. Raoneu la resposta.
França fa públics documents classificatsvdel règim de Vichy. TV3.
Després de mirar la notícia del vídeo, podeu respondre a les preguntes següents:
- Qui va dirigir el govern col.laboracionista dels nazis durant l'ocupació de França?
- Què expliquen els documents que s'han desclassificat del règim de Vichy? Què permetrà aquesta desclassificació?
- Fes una petita investigació sobre què va ser la Resistència francesa i quin paper va tenir en el desenvolupament de la guerra.
Activitat 4. La dona i la II Guerra Mundial
Visioneu el següent vídeo de tres dones que van tenir un paper important a la II Guerra Mundial:
Després del vídeo respon a les següents preguntes:
- Quins treballs clàssics tenien les dones segons la versió clàssica de la Història durant la II Guerra Mundial?
- Quines tasques van tenir al front i a la reraguarda?
- Explica per què van ser clau a la guerra cadascuna de les tres dones: Virgina Hall, Ilse Koch i Lise Borsum.
Et pot ajudar també el següent powerpoint sobre el paper de la dona a la II Guerra Mundial: El paper de la dona a la Segona Guerra Mundial. Jordi Manero.
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Defineix:
- Resistència:
- Partisans:
2. Explica per què va ser tan important la “batalla ideològica” en el desenvolupament de la Segona Guerra Mundial:
ACTIVITATS D'AMPLIACIÓ:
El diari de Tanya Sáchieva, de 14 anys.
1. Fes un resum del diari de Tanya Sáchieva, una nena de 14 anys que es considerada l'Anna Frank del front oriental a la batalla de Stalingrad. Llegiu el següent article per fer el resum:
2. Investigar sobre armament. Busca informació a Internet sobre l’armament que es va fer servir a la Segona Guerra Mundial. Pots dividir la teva investigació en aquests apartats.
• Armament aeri.
• Armament terrestre.
• Armament marítim.
3. Comprendre conceptes. Uneix cada tàctica de combat amb el seu significat
MÚSICA I HISTÒRIA: Bella Ciao
Bella Ciao és una cançó popular italiana. És un tipus d’himne de la resistència italiana antifeixista i que també va lluitar contra l’ocupació alemanya durant la Segona Guerra Mundial, en concret de la zona de Bolonya.
Primer escoltem la cançó, en la versió boníssima del grup “Modena City Ramblers“:
Teniu la lletra original en italià i la seva traducció en aquest enllaç : Bella Ciao en italià i en català. Vikipedia.
Una altra cançó de Leonard Cohen , The Partisan:
CINEMA I HISTÒRIA:
Sophie Scholl : els últims dies.
Veieu el fragment la pel.lícula Sophie Scholl: els últims dies, referent a una jove alemanya que va ser part de la Resistència contra Hitler i el seu judici:
Trailer de La vida es bella
5.4 L'HOLOCAUST JUEU
Explicació què és un Holocaust: Holocaust. Clasesdehistoria.com
Activitat 1. Comentari de text.
Llegeix el següent poema :
Primer van agafar els comunistes,
I jo novaig dir res perquè no era comunista.
Després s’emportaren als jueus,
I no vaig dir res perquè jo no era jueu.
Després van agafar els obrers,
I no vaig dir res perquè no era ni obrer ni sindicalista.
Després es van ficar amb els catòlics,
I no vaig dir res perquè jo era protestant.
I quan finalment em van venir a buscar a mi,
Ja no quedava ningú per protestar.
Martin Niemöller, pastor luterà deportat a un camp de concentració
- Analitza les idees què es posen aquí de manifest.
- Descriviu els tipus de font i digueu de què tracta.
- Digueu quin és el context històric de les dades que proporciona la font.
- Expliqueu l’origen de l’animadversió dels quatre col·lectius contraris al règim nazi a partir
del contingut de la font.
Activitat 2. Podeu obtenir més informació sobre la història de milers de jueus que van escapar de l'Holocaust travessant el Pirineu català consultant aquest vídeo de TVC Passadors: camins de llibertat :
Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:
- Com van aconseguir travessar la frontera els jueus que descriu el vídeo provinents de França i que fugien de l'Holocaust?
- Qui eren els "passadors"? A on arribaven els jueus que aconseguien travessar la frontera pel Pirineu? Tots es quedaven a Espanya? A quins altres països anaven?
Per copsar el dia a dia d'un camp de concentració, us proposo que visiteu aquest enllaç amb fotografies del camp d'extermini de Mauthausen, fetes entre el 1940 i el 1945:
Mauthausen. Crònica gràfica d'un camp de concentració / Arxiu fotogràfic. Museu d'Història de Catalunya.
- Desprès de veure l'exposició de fotos investiga perquè Francesc Boix supervivent del camp de concentració va ser important per testimoniar el que va passar amb les seves fotografies.
Camp de concentració de Mauthausen
Activitat 3. Visioneu el següent vídeo sobre la figura de Neus Català, supervivent del camp de concentració de Ravensbrück:
Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:
- Quina sensació va tenir Neus Català en tornar de visita al camp de concentració de Ravensbrück?
- Què va passar amb el seu primer marit?
- Què és important per Neus Català?
- Investiga la vida de Neus Català i fes un resum de la seva vida.
Activitat 4. El camp de concentració d'Auschwitz
- Visioneu el següent vídeo sobre el camp de concentració d'Auschwitz:
Desprès de veure el vídeo, responeu les següents preguntes:
- Quantes persones van morir a Auschwitz? Quantes eren jueves?
- Quin buscava el règim nazi amb l'extermini de la població jueva?
- Què significa la paraula "holocaust"?
- Què vol dir la frase del vídeo : " "El veritable horror es fonamenta en la burocrcàcia i en la societat que donava suport al genocidi"?
- A part dels jueus quines altres col.lectius van ser perseguits i exterminats pels nazis?
- S'ha repetit els genocidis després de la II Guerra Mundial durant la Història? A on?
Web d'ampliació d'Auschwitz: Auschwitz. Dins de l'Estat nazi. En anglès.
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Defineix els següents conceptes:
- Antisemitisme:
- Solució Final:
2. L' Amical de Mauthausen és una associació de supervivents i també d'historiadors que tenen la missió de transmetre el que va passar als camps d'extermini nazis i que no s'oblidi mai. Aquí teniu un vídeo d'un testimoni viu que anava a explicar les seves vivències pels instituts:
Amical de Mauthausen. Edu3.cat
Després de veure el vídeo respon a les següents preguntes:
- Què va ser l'holocaust?
- On estava localitzat el camp de concentració?
- D'on provenien els presoners?
- Quines eren les condicions de vida dels presoners?
- Quins mètodes feien servir en l'extermini?
- Quants presoners van aconseguir sobreviure i arribar a l'alliberament?
3. Completa el text amb aquestes paraules:
jueus – raça ària – política antisemita – solució final – gitanos – camps de concentració
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Visioneu el següent vídeo "La paradoxa de Buchenwald" d'un camp de concentració a Alemanya emès pel programa Blog d'Europa de TVC:
Després de veure el vídeo podeu respondre les següents preguntes:
- Quina peculiaritat va tenir aquest cap de concentració?
- Què va passar després l'ocupació soviètica amb el camp?
- S'ha considerat reconstruir-lo? Per què?
2. Comentari de text
Respon les següents qüestions a partir de la font què et presentem a
continuació.
Traducció:
“Les fosses eren grans, tant com la piscina de l’hotel Pines d’aquí, i venien trens i trens plens
d’hongaresos. I aquells que van morir en les cambres de gas abans de ser empesos en aquelles
tombes, eren els afortunats. Els altres van haver de saltar a les fosses mentre encara eren vius...
Els presoners que treballaven allí tiraven gasolina sobre els vius i els morts, i el greix dels
cossos cremant el tornaven a llençar a sobre seu de manera que tots es cremessin millor.”
Art Spiegleman, Maus, 1980.
- Descriviu els tipus de font i digueu de què tracta.
c. Expliqueu el contingut de la font.
L' Amical de Mauthausen és una associació de supervivents i també d'historiadors que tenen la missió de transmetre el que va passar als camps d'extermini nazis i que no s'oblidi mai. Aquí teniu un vídeo d'un testimoni viu que anava a explicar les seves vivències pels instituts:
Amical de Mauthausen. Edu3.cat
Podeu aprofundir sobre el camp de concentració de Mauthausen amb un vídeo de la visita d'uns estudiants de l'INS Manuel Vázquez Montalbán de Sant Adrià de Besòs amb uns supervivents del camp al lloc dels fets:
Un viatge contra l'oblit. Mauthausen, 2008.
Després de veure els dos vídeos respon a les següents preguntes:
- Què va ser l'holocaust?
- On estava localitzat el camp de concentració?
- D'on provenien els presoners?
- Quines eren les condicions de vida dels presoners?
- Quins mètodes feien servir en l'extermini?
- Quants presoners van aconseguir sobreviure i arribar a l'alliberament?
Activitat 4. Explicar què va ser la «solució final». Llegeix aquest text i l’apartat La ideologia del nazisme i contesta les preguntes.
Les execucions en massa per gas van començar a l’estiu del 1941 i es van prolongar fins a la tardor del 1944. Jo controlava personalment les execucions a Auschwitz [...].
Per «solució final» s’entenia l’extermini de tots els jueus d’Europa. Tenia ordre de deixar en disposició de funcionar els procediments d’extermini a Auschwitz el mes de juny del 1941. [...] Havia visitat Treblinka amb l’objectiu de veure com s’hi feia l’extermini [...].
El comandant del camp em va dir [...] que havia fet servir gas monòxid i, segons el seu parer, els seus mètodes no eren gaire eficaços. Per tant, així que es van manar construir els edifici d’extermini, vaig decidir utilitzar cicló B, àcid prússic cristal·litzat que introduíem a la cambra de gas per un petit forat. Per matar les persones que hi havia dins
de la cambra de gas, es requerien de tres a quinze minuts, segons les condicions climàtiques [...]. Normalment esperàvem mitja hora per obrir les portes i treure’n els cadàvers. Així que eren fora, el nostre comandament especial s’emparava dels anells i les dentadures d’or dels cadàvers [...].
de la cambra de gas, es requerien de tres a quinze minuts, segons les condicions climàtiques [...]. Normalment esperàvem mitja hora per obrir les portes i treure’n els cadàvers. Així que eren fora, el nostre comandament especial s’emparava dels anells i les dentadures d’or dels cadàvers [...].
De tant en tant també es feien experiments amb els presoners; entre ells, l’esterilització i experiències relatives al càncer. La majoria de persones que morien a conseqüència d’aquests experiments havien estat prèviament condemnades a mort per la Gestapo [...].
RUDOLPH F. HOSS, Declaració del comandant del camp d’Auschwitz davant el Tribunal de Nuremberg, 1945
RUDOLPH F. HOSS, Declaració del comandant del camp d’Auschwitz davant el Tribunal de Nuremberg, 1945
• Segons Hitler, quins eren considerats principalment «pobles inferiors»?
• En què consistia la «solució final»?
• Què era un camp d’extermini i quins van ser els més coneguts?
• Quants jueus van morir en aquests camps?
• Què explica el text? Explica-ho amb les teves propies paraules.
DOCUMENTAL D'AMPLIACIÓ: Los Campos de Concentración Nazi (1945)”, 1945, 60 minuts, en anglés amb subtítols, enllaç .
WEBS D'AMPLIACIÓ
Google Arts and Culture: Deportació de nens jueus a París.
Enciclopèdia de l'Holocaust: Enciclopèdia de l'Holocaust. Museu Memorial de l'Holocaust dels EUA.
Línea del temps de l'Holocaust: Línea del temps de l'Holocaust. Propaganda. En anglès.
Issuu d'Els distintius a l'Alemanya nazi i els camps de concentració nazis: Distintius a l'Alemanya nazi i els camps de concentració. Empar Gallego.
Podcast programa L'holocaust de la Cadena SER: L'holocaust. Nacho Ares. Cadena Ser.
Els ghettos: Els ghettos. Enciclopedia de l'Holocaust.
Els camps de concentració: Els camps de concentració. Enciclopèdia de l'Holocaust.
Els camps d'extermini: Els camps d'extermini nazi. L' Enciclopèdia de l'Holocaust.
La "solució final" La "solució final". L' Enciclopèdia de l'Holocaust.
El genocidi: El genocidi. L' Enciclopèdia de l' Holocaust.
La història d' Ana Frank: La història d'Anna Frank. Anne Frank House.
Vídeo de la vida d'Anna Frank del Draw my life:
Altres víctimes no jueves: Altres víctimes no jueves dels camps extermini nazi. Clio Rederis.
CINEMA I HISTÒRIA: L'HOLOCAUST AL CINEMA
Trailer de La Lista de Schlinder. Steven Spielberg.Setembre de 1939. El Tercer Reich ha envaït Polònia. A Cracòvia s’habilita una part de la ciutat com a gueto per enviar-hi els jueus com a pas previ per ser enviats als camps d’extermini. L’empresari alemany Oskar Schindler veu en aquesta situació un mitjà per enriquir-se i inicia contacte amb els caps de l’ocupació nazi per posar en marxa una fàbrica d’articles relacionats amb l’economia de guerra. La mà d’obra és jueva i procedeix dels camps de concentració. Schindler delega la gerència del negoci en el jueu Itzhak Stern, mentre que ell es dedica a les relacions públiques amb la cúpula nazi. Però a poc a poc, Schindler prendrà consciència de l’horrible crim de que és objecte el poble jueu i es proposarà protegir almenys als jueus que treballen a la seva fàbrica.
Trailer d' El pianista. Roman Polanski.
La situació dels tres milions de jueus polonesos al començament de la Segona Guerra Mundial es converteix en un malson col·lectiu que derivarà en l’extermini. Wladyslaw Szpilman, un brillant pianista jueu que treballar a la ràdio de Varsòvia, aconsegueix escapar de la deportació però ha de viure en el cor del gueto de la ciutat, on el patiment i la humiliació es fan insuportables. Aconsegueix escapar-se i gràcies a la resistència polonesa podrà amagar-se però la soledat, la malaltia i la desesperació al portaran a les portes de la mort.
Escena d' El niño del pijama de rayas
ACTIVITAT DE SÍNTESI
Després de veure de totes les activitat i enllaços, respon a les següents preguntes:
1. Què s'entén per Holocaust? A banda dels jueus, quins altres grups o minories van ser perseguits pels nazis?
2. Definiu antisemitisme.
3. Expliqueu què eren els "ghettos".
4. Quina diferència hi havia entre els camps de concentració i els camps d'extermini?
5. Què era la "Solució final"?
6. Quina era la funció de les càmeres de gas?
7. Quins van ser els principals camps d'extermini nazis?
8. Què es recollia en el programa del Partit Nazi respecte als jueus?
9. Qui va ser Anna Frank? Explica breument la seva
història i digues perquè creus que ha esdevingut un símbol de lluita i
resistència contra la desigualtat i la xenofòbia.
10. Què van jutjar els "judicis de Nuremberg"?
11. Pregunta reflexiva per generar un debat:
De quina manera creus que la humanitat va netejar la seva consciència davant del genocidi de més de 6 milions de jueus un cop acabada la II Guerra Mundial i va iniciar, alhora, un nou conflicte?
De quina manera creus que la humanitat va netejar la seva consciència davant del genocidi de més de 6 milions de jueus un cop acabada la II Guerra Mundial i va iniciar, alhora, un nou conflicte?
Avaluació de l'Activitat de Síntesi: 50 per cent les preguntes i 50 per cent el debat.
ACTIVITAT D'AUTOAVALUACIÓ
5.5 LES CONSEQÜÈNCIES DE LA II GUERRA MUNDIAL. LA CREACIÓ DE LA ONU.
Les conseqüències de la II Guerra Mundial: Les conseqüències de la II Guerra Mundial. Clasesdehistoria.
Bloc de II Guerra Mundial i les seves conseqüències: La II Guerra Mundial i les seves conseqüències. Toni Pitarch.
Els judicis de Nuremberg:
Activitat 1. Visiteu aquest enllaç de la revista Sapiens amb el testimoni del fotògraf Francesc Boix, que va retratar l'alliberament del camp de Mauthausen i va declarar al procés de Nuremberg:
Francesc Boix i el judici de Nuremberg. Revista Sapiens.
Una vegada llegit l'enllaç, podeu respondre a les preguntes següents:
- Per què va entrar Francesc Boix al servei d'indentificació del camp de Mauthausen?
- Per què és tan important el material fotogràfic que va obtenir el camp?
- Què va poder demostrar durant la seva declaració al judici de Nuremberg?
Investigueu més sobre Francesc Boix buscant informació : la seva contribució al fotoperiodisme, raons per les quals va acabar reclòs al camp d'extermini, conflictes i actes que cobrir com a fotògraf, etc....
En aquest vídeo teniu el trailer de la pel.lícula El fotògraf de Mauthausen i el trailer:
Fotografia dels Judicis de Nuremberg
Activitat 2. Podeu aprendre més sobre els tractats i els instants més importants de la història de l'ONU consultant l'enllaç següent de TVC:
Setenta anys de la ONU en un minut i mig. TVC.
Una vegada heu mirat el vídeo, podeu contestar aquestes preguntes:
- Quins són els tractats més importants que ha assolit l'ONU en els últims 70 anys?
- Quin any se signa la Declaració Universal dels Drets Humans? Busca informació sobre quins són aquests drets.
- Què és la Convenció de Ginebra? A quin col.lectiu protegeix?
- Quan se signa la Convenció sobre els Drets de l'Infant? Quins són aquests drets?
- Per a què serveix el Tribunal Penal Internacional que es crea el 1998?
- Què demana Nelson Mandela el 1993? I Malala? Busqueu informació sobre Malala i feu-ne una breu exposició a l'aula.
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Relaciona les
conferències de pau i els acords que van suposar:
– Conferència de París Tractats
de pau amb països aliats d’Alemanya.
– Conferència de Ialta Mesures
militars per accelerar el final de la guerra.
– Conferència de Potsdam La
divisió d’Alemanya i Àustria en zones d’influència.
– Conferència de Teheran Procés
als nazis i desmantellament d’indústria militar.
2. Completa les oracions amb els llocs del requadre.
Estats Units – Xina – Alemanya – França – Postdam – URSS – Berlín – San Francisco – Regne Unit
• A la Conferència de __________ , celebrada el juny de 1945, es va redactar la Carta fundacional de l’Organització de les Nacions Unides, en la que es recullen els quatre objectius de l’organització: la defensa dels drets humans, el manteniment de la pau, la lliure determinació dels pobles i la cooperació entre pobles. Les decisions més importants les pren el Consell de Seguretat, en què cinc països (______ ,__________ ,__________ , i França) tenen dret a veto.
3. Marca amb una X la resposta correcta.
a) La Segona Guerra Mundial es va iniciar arran de:
La invasió alemanya de Polònia.
L’atac japonès a Pearl Harbour.
La invasió alemanya de Rússia.
La creació del règim de Vichy.
b) L’entrada definitiva dels Estats Units en la Segona Guerra Mundial, al costat dels aliats, es va produir a causa de:
La invasió alemanya de Polònia.
L’atac japonès a Pearl Harbour.
La invasió alemanya de Rússia.
La creació del règim de Vichy.
c) Després de la Segona Guerra Mundial es va produir:
La desintegració de l’URSS.
La divisió d’Alemanya.
El final de l’OTAN.
L’enfortiment de l’URSS.
Activitat 4. Assenyala si aquestes afirmacions són certes (C) o falses (F).
La Segona Guerra Mundial ha estat el conflicte més greu de tota la història de la humanitat.
Hi van morir més de 60 milions de persones.
La guerra va ser especialment cruenta a l’est d’Europa.
L’hegemonia política mundial va passar a mans de l’URSS i els Estats Units.
Els països vencedors van decidir crear l’Organització de les Nacions Unides.
Les relacions entre els Estats Units i l’URSS es van tensar, fet que va originar la «guerra freda». L’Europa de l’est va sortir enfortida de la guerra.
La capital alemanya va quedar dividida en quatre zones d’ocupació.
Activitat 5. Sintetitzar informació.
• Repassa Les conferències de pau: Jalta i Potsdam, i resumeix la informació en el quadre següent.
• Repassa Les conferències de pau: Jalta i Potsdam, i resumeix la informació en el quadre següent.
Resumir conceptes.
• Uneix cada conferència amb els seus acords.
• Respon les preguntes següents.
a) Aquests acords estaven configurant un nou repartiment mundial del poder?
b) Entre quines dues potències quedaria dividit?
c) Com es va anomenar l’època que va començar després de la guerra?
a) Aquests acords estaven configurant un nou repartiment mundial del poder?
b) Entre quines dues potències quedaria dividit?
c) Com es va anomenar l’època que va començar després de la guerra?
Activitat 6. Organitzar esdeveniments en el temps.
• Busca la data dels següents esdeveniments claus pels canvis de fronteres i l’organització de la pau després de la Segona Guerra Mundial i situa’ls en una línia del temps.
a) Conferència de Potsdam:
b) Pacte de no-agressió germanosoviètic:
c) Pau de Paris:
d) Creació de l’ONU:
e) Conferència de Jalta:
b) Pacte de no-agressió germanosoviètic:
c) Pau de Paris:
d) Creació de l’ONU:
e) Conferència de Jalta:
Activitat 7.
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Visiteu aquest enllaç de la revista Sapiens i feu un esquema en powerpoint de les conseqüències de la II Guerra Mundial:
Conseqüències demografiques, econòmiques i polítiques de la Segona Guerra Mundial. Revista Sapiens .
2. Llegeix el fragment següent de l’historiador contemporani Josep Fontana i con-testa les preguntes plantejades sobre els Judicis de Nuremberg:
L’error més
important dels Judicis [de Nuremberg] va ser reduir la culpabilitat per les atrocitats
nazis a l’acció d’una petita cohort de líders monstruo-sos, quan la realitat és
que van ser alemanys ordinaris els que van executar, dia rere dia, centenars de
milers d’homes, dones i infants.
Fontana, Josep. Por el bien del imperio, 2011 (traducció).
- A qui atribueix l’autor la responsabilitat de les atrocitats nazis? Per què?
- Com creus que s’han de jutjar els crims contra la humanitat?
2. Observar imatges.
• Descriu qui apareix a les fotografies i quins països governaven.
• A quins dos moments de la Segona Guerra Mundial corresponen?
• A quin any es va fer la primera conferència? I la segona?
• Quins canvis hi ha entre aquestes? Per què es van produir?
4. Llegeix el text següent sobre la conferència de Postdam i respon.
La conferència ha arribat a un acord per establir un Consell de Ministres d’Afers Exteriors que representi les cinc principals potències, amb la finalitat de continuar el treball preparatori necessari per la pau i tractar totes aquelles qüestions que podrien ser adreçades al Consell per acord entre els governs que formen part d’aquest Consell.
Preàmbul de l’Acord de Potsdam, juliol de 1945
a) Creus que la conferència de Potsdam va arribar a acords de pau?
b) Quin és l’acord a què s’ha arribat segons el text?
c) Segons la teva opinió, aquest text pot deixar els problemes d’Europa per més endavant?
5. Analitzar un mapa. Observa el mapa i anota els canvis territorials que es van produir a les zones assenyalades.
Mapa de després de la II Guerra Mundial
Mapa de després de la II Guerra Mundial
a) Polònia:
b) Alemanya:
c) URSS:
d) Hongria:
e) Itàlia:
b) Alemanya:
c) URSS:
d) Hongria:
e) Itàlia:
• Respon:
a) Quina zona d’Europa va ser la més afectada pels canvis de fronteres? Per què?
b) Quins efectes van tenir en el futur aquestes divisions?
c) Quin país va sortir més beneficiat del nou repartiment?
d) Quines conseqüències humanes van tenir aquests canvis fronterers?
b) Quins efectes van tenir en el futur aquestes divisions?
c) Quin país va sortir més beneficiat del nou repartiment?
d) Quines conseqüències humanes van tenir aquests canvis fronterers?
6. Relaciona fonts històriques.
Llegeix l’apartat Les conseqüències de la guerra i observa la imatge.
• Respon:
a) Què representa la fotografia?
b) Què van trobar els aliats quan van entrar a Alemanya?
c) Què et suggereix?
• Assenyala quines afirmacions són certes (C) i quines falses (F).
❏ La guerra va deixar més de setanta milions de morts, inclosos els morts com a resultat indirecte.
❏ La guerra va ser especialment cruenta al sud d’Europa.
❏ Al Japó hi va haver més d’un milió de morts.
❏ Els aliats van anar descobrint els camps de concentració nazis, on van morir sis milions de jueus.
❏ La xarxa de comunicacions va quedar totalment destruïda a tot Europa.
• A quins països van morir igual o més nombre de civils que de militars?
7. Comprendre informació. Completa l’esquema següent sobre l’ONU.
8. Analitzar textos.
La Carta de les Nacions Unides que acabeu de signar és una sòlida estructura sobre la qual podrem edificar un món millor [...] Va ser l’esperança d’aquesta carta el que va ajudar a sostenir el valor dels pobles afligits en el transcurs dels dies més difícils de la guerra, perquè és una declaració de fe[...]: fe en el fet que la guerra no és inevitable i que és possible mantenir la pau. [...] Aquesta carta serà ampliada i millorada amb el pas del temps. [...] amb el canvi de les condicions del món seran necessaris alguns reajustaments. Però aquests reajustaments seran de pau i no de guerra. [...] N’hi va haver molts que van dubtar que es pogués arribar a un acord entre aquestes cinquanta nacions, tan diferents per la seva raça i religió, pel seu idioma i per la seva cultura. Però aquestes diferències es van esborrar amb una ferma unitat de determinació: trobar un mitjà per acabar amb les guerres. [...] La carta està dedicada a aconseguir i observar els drets humans i les llibertats fonamentals. Fins que no aconseguim aquests objectius per tots els homes, per totes les dones, de tot arreu, i sense distinció de raça, llengua o religió, no podrem tenir pau i seguretat permanents. Amb aquesta Carta, el món començarà a esforçar-se perquè arribi el moment en què es permeti que tots els éssers humans siguin dignes de viure decentment com gent lliure. [...]
HARRY TRUMAN, Discurs a la Conferència de San Francisco, 26 de juny de 1945
• Què es volia aconseguir amb la formació de l’ONU?
• Creus que, com deia Truman, es necessiten reajustaments?
CINEMA I HISTÒRIA
Trailer de Judgment at Nuremberg (Vencedores o vencidos). El 1948, tres anys després del final de la Segona Guerra Mundial, Dan Haywood (Spencer Tracy), magistrat nord-americà jubilat, arriba a la ciutat de Nüremberg per encarregar-se de la difícil tasca de jutjar a quatre jutges nazis per la seva complicitat en l’aplicació de les polítiques d’esterilització i eugenèsia del Tercer Reich. Davant el tribunal, l’advocat defensor i el fiscal defensaran les seves posicions sobre si els jutges nazis eren coneixedors o no de l’extermini que estava realitzant el govern alemany, amb un seguit de testimonis que van viure els horrors. Mentrestant, el món ja és en plena guerra freda, el govern nord-americà pressiona el jutge per convertir el judici en un tràmit i començar a oblidar el passat, perquè, com ells diuen, necessiten Alemanya en la seva rivalitat contra la URSS.
AUTOAVALUACIÓ / ACTIVITAT DE REFORÇ
Personatges de la II Guerra Mundial. Clio Rediris.
VÍDEOS SINTESI DE LA II GUERRA MUNDIAL
Academia Play.
La Cuna de Halicarnaso