dimarts, 7 de juny del 2011

UNITAT DIDÀCTICA 7. TRANSICIÓ, DEMOCRÀCIA I AUTONOMIA.

 UNITAT DIDÀCTICA 7: TRANSICIÓ, DEMOCRÀCIA I AUTONOMIA

ACTIVITAT INICIAL

Activitat 1. Començarem aquest tema escoltant la cançó que va esdevenir himne de la Transició, sobretot de cara a les eleccions generals de 1977. Es tracta de Libertad sin ira, del grup Jarcha:


Una vegada que heu vist l'audiovisual, podeu respondre les preguntes següents:

- Els cantants de Jarcha van vestits i pentinats seguint els cànons estètics de l'època. Com vestien els homes i les dones de la Transició? Com es pentinaven? T'agrada el seu estil? S'assembla a l'actual?
- Els anys de la Transició estava de moda la cançó protesta. Creus que aquesta podria considerar-s'hi?
- Quin és el missatge principal de la cançó? Creus que va ser un tema trencador el 1977?
- Les autoritats van prohibir la cançó quan aquesta va sortir. Per què creus que ho van fer?
- Per què creus que aquest tema es va convertir en un himne de la Transició?
- Finalment, que t'ha semblat la cançó? Exposa la teva opinió personal al respecte.

Activitat 2.
Explica  en dues linees  el que saps  sobre:
  • 23 F
  • A. Suárez
  • ETA


Cronologia de la Transició i de la Democràcia



8.1 PER QUÈ EL FRANQUISME NO VA SOBREVIURE FRANCO?


Evolució de l'atur a Espanya.

Variació dels preus al consum a Espanya.

Repressió policial






VÍDEO. La transición democrática (1975-1979). en castellà, 28 minuts


1.- L' immobilisme i el trencament democràtic. (00:00 - 09:54)




Activitat 1. Visioneu aquest vídeo sobre la repressió policial durant la transició :




Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:

- Què va passar a Vitòria el 3 de març de 1976?
- Qui era el ministre que va ordenar aquesta massacre?
- Quants morts va haver-hi i quants ferits de bala?
- Quina frase final va dir el ministre Fraga per justificar els fets i amenaçar per endevant?


Activitat 2.  En aquesta activitat comprovareu com, després de la mort de Franco, era imparable el desmantellament de la dictadura  visionant aquestes imatges, a partir del minut 1:30 i fins al final de la gravació. Corresponen a la ciutat de Granollers, situada al Vallès Oriental. Van ser gravades el 18 de juny de 1977, tres dies després de les primeres eleccions democràtiques:



Després de visionar les imatges, responeu les següents preguntes:

- Què fan els ciutadans que apareixen a les imatges? Descriu l'edat, el sexe i la forma de vestir dels que participen a la mobilització.
- Quins símbols porten? Havien estat permesos durant la dicadura franquista?
- Creus que tenen por? O més aviat l'acció es desenvolupa en un ambient festiu?
- A quins carrers se'ls hi canvia el nom? Quins nous noms reben? En quina llengua estan escrits?
- Quin simbolisme creus que té aquesta acció?

ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Com va afectar la crisi del petroli a l'economia espanyola?
2.Marca amb una X els factors que van afavorir que el règim franquista desaparegués després de la mort de Franco:

La crisi econòmica de l’any 1973.           
Les mesures preses per Franco el 1974.  
L’aïllament internacional de la dictadura.  
Les propostes del president Arias Navarro.
La voluntat de canvi polític de Joan Carles I.
Les protestes obreres a favor de la democràcia.
El testament de Franco proposant un altre règim.
La creació de la Junta i la Plataforma Democràtica.

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Comentari de taula dades                                                      
  1. Situeu la taula en el seu context històric.
  2. Descriviu la taula.
  3. Comenteu les causes d'aquesta situació.
  4. Expliqueu la situació de l'economia espanyola                                     Font: Anuario El País, 1983

anys

nombre de vagues

1970

1547

1971

542

1972

853

1973

743

1974

1730

1975

2807
1976 3662
1977 1194
1978 1128
1979 2680
                          
2. Visiona el següent vídeo sobre la manifestació del febrer de 1976 a Barcelona i explica’n les reivindicacions. Així mateix, descriu la reacció dels grisos i la repercussió a la premsa nacional i internacional del succés:



MÚSICA I HISTÒRIA: Campanades a mort, Lluís Llach, 1976.




8.2 LA TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA (1975-1977)


Powerpoints de la Transició i la democràcia:








VÍDEO. La transición democrática (1975-1979), en castellà, 28 minuts,

2.- La reforma democràtica. (09:54 - 23:15)

3.- El sistema de partits i les eleccions de 1977. (23:15 - 25:55)


La legalització del Partido Comunista de España (PCE) l'abril del 1977.

Eleccions generals del 1977 a Espanya.



Eleccions del 1977 a Catalunya.



El president Tarradellas, des del balcó de la Generalitat, el dia del seu retorn a Catalunya.



Activitat 1. Comentari de text.
Observeu la font i responeu les preguntes.



a) Comenta de quin tipus de font és i de què tracta.
b) Digues quin és el context històric de la font.
c) Comenta DUES idees que conté la font.
d) En què va consistir la Llei de reforma política? Per què parlem de desmantellament del franquisme?



Activitat 2. Per saber més sobre la mobilització popular a favor del restabliment de l'autogovern català podeu consultar aquest vídeo:


Visioneu fins el minut 5:45 de l'audiovisual. Després responeu les següents preguntes:

- Què va succeir l'11 de setembre de 1976 a Sant Boi de Llobregat? Per què va ser una manifestació històrica?
- Quines banderes pots observar onejant per sobre els caps dels manifestants a Sant Boi? Què reclamaven?
- Per què aquest acte es va realitzar a Sant Boi, en comptes de Barcelona?
- Què va succeir la diada de l'any següent, el 1977? Què reclamaven els manifestants?
- Van ser oïdes les reivindicacions desl manifestacions per part del Govern espanyol?
- Quin ambient es va respirar a les manifestacions de 1976 i 1977, de lluita o bé festiu?
- Observa els manifestants de 1976 i 1977. Descriu el seu sexe, edat, i forma de vestir. Creus que van ser dues concentracions massives i transversals?

ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Contesta les preguntes següents sobre la transició democràtica:

- Què va comportar l’aprovació de la Llei per a la reforma política?
- Què destacaries dels resultats electorals de juny del 1977?
- Quines polítiques de consens va impulsar el govern de Suàrez entre 1976 i 1979? Amb quina finalitat?

2. Completa aquest text amb les dates i les paraules del requadre:




ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Observeu el gràfic següent sobre les eleccions de 1977 i responeu les qüestions:




  1. Situeu el gràfic en el seu context històric (on i quan el situeu, època històrica a la que pertany)
  2. A quines eleccions es refereix? A quina institució? Com es diuen les persones que ocupen els escons?
  3. Comenteu els trets ideològics de les dues forces guanyadores.
2. Investigar. Busca a Internet la biografia d’Adolfo Suárez i completa la fitxa


8.3 ELS PRIMERS GOVERNS DEMOCRÀTICS (1977-1982)

VÍDEO. La transición democrática (1975-1979), en castellà, 28 minuts

4.- La Constitució de 1978. (25:55 - 28:03)

VÍDEO. La España democrática (1979-2004), en castellà, 32 minuts, només els primers minuts.


1- Els governs de UCD. (00:00 - 10:12)
2- L' Estat de les Autonomies. (10:02 - 12:05)


Powerpoint :
La España actual (per Manolo Ibáñez), 57 diapos, en castellà, enllaç

La conflictivitat laboral.


El cop d'Estat del 23 de febrer del 1981.


El sistema polític espanyol





Activitat 1.  Comentari de fotografia.



a) Identiqueu el tipus de foto i de què tracta
b) Digues quin és el context històric de la font.
c) Descriu la font.
d) Qui s'oposava a la democràcia? Quines actuacions van portar a terme? Què hi pretenien?

Activitat 2. Visiona aquest vídeo sobre el cop d’Estat del 23-F i respon les preguntes:


- Descriu les fases del cop d’Estat al Congrés dels Diputats i a la ciutat de València
- Per què el rei tenia a la seva mà l’èxit o el fracàs del cop d’Estat?
- Quins arguments utilitza el rei per impedir el cop d’Estat?

En aquests vídeos i enllaços podeu veure una altra versió dels fets no oficial on si que es parla de la implicació del rei en el 23F.




Activitat 3. Observeu el mapa següent i contesteu les qüestions.

L′Espanya de les autonomies


  1. Descriviu el mapa, indiqueu quines són les comunitats històriques i expliqueu per què es denominen així.
  2. Expliqueu  les característiques de l'Estat autonòmic espanyol.
  3. Comenteu els trets fonamentals de la transició espanyola a la democràcia de 1977 a 1982.


ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Defineix els següents conceptes i identifica els personatges

23-F:
Adolfo Suárez:
Comitè de les Regions:
2. Respon a les preguntes següents:
  1. Quin tipus d'Estat estableix la Constitució de 1978?
  2. Quins presidents de govern va haver-hi entre 1975-1982?
3. Què destacaries dels resultats electorals de juny del 1977?
4. Quines polítiques de consens va impulsar el govern de Suárez entre 1976 i 1979? Amb quina finalitat?
5. Marca amb una X la resposta correcta:


6. Completa aquest quadre sobre l'organització del poder polític a Espanya segonsla Constitució:



ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

Activitat 1. La Constitució de 1978 encara és vigent als nostres dies i és el resultat del pacte conjunt de tots els partits polítics. Per què creus que era
necessari un gest així en plena transició democràtica?


Activitat 2. Visioneu aquest vídeos del programa 30 minuts de TVC, titulat "Café para todos"un intent d'aigualir les reivindicacions de les comunitats
anomenades històriques -Catalunya, el País Basc i Galícia- ampliant l'accés a l'autonomia a totes les regions que ho demanessin.


Desprès de visionar el video, responeu les preguntes següents:

- Quin va ser l'origen de la reordenació de l'Estat en diset Comunitats Autònomes?
- Com es dividia l'Estat espanyol a la dictadura de Franco?
- Què va ser el "Café para todos"?
- Quina situació econòmica i política hi havia a l'Estat espanyol el 1976?
- Qui era el president de govern a principis del 1976?
- Què es demanava a les maifestacions a Barcelona?
- Què diferenciava Catalunya a la resta de comunitats?
- El juliol d 1976 quin canvi de govern va fer el rei?
- Què es va aprovar que va suposar un gran canvi?
-Què es va legalitzar la Setmana Santa de 1977?
- Qui estava exiliat a França? Què es demanava des de Catalunya?
- Quins resultats van haver a Catalunya a les eleccions generals de 1977? Eren diferents a la resta d'Espanya? Per què?
- Com va ser la primera entrevista entre Suárez i Tarradellas? Com va acabar? Quin acord es va arribar? Què es va  restablir?
- Suárez què promet després de restablir la Generalitat?
- Què va fer el ministre de les Regions?
- Després del retorn de Tarradellas a Catalunya, què es desferma a altre comunitats?
- Coincidiran comunitats històriques amb comunitats autonómiques? Què passava amb Navarra?  I amb Madrid?
- Quines dues vies d'accés a les comunitats autònomes preveia la Constitució de 1978? Què va ser l'article 151?
- Què van aconseguir Navarra i Euskadi? Ho va aconseguir Catalunya? Per què?
- Suárez, un cop aprovat els Estatuts de Catalunya i Euskadi, què va pretendre amb altres comunitats?
- Què va reclamar Andalusia? Com va acabar?

Activitat 3. Per ampliar els coneixements sobre el cop d'Estat del 23-F, podeu consultar l'enllaç següent:


Després de visionar les imatges de la ciutat de València durant el cop d'Estat, responeu les següents preguntes:

Què es veu a les imatges? Quins vehicles circulen pels carrers de València? Descriu el soroll que fan.
- Circulaven peatons o altres vehicles no militars pels carrers?
- Quins sentiments o sensacions et desperta el vídeo?
- Imagina't que vius en aquell carrer de la ciutat de València i pots mirar per la finestra el què està passant. Creus que haguéssis tingut por? T'hagués envaït la incertesa?
- Què va succeïr el 23-F? Va triomfar el cop d'Estat?




VÍDEOS I WEBS D'AMPLIACIÓ

VÍDEO. “Puc prometre i prometo”: Adolfo Suárez, en 6 vídeos”, ara.cat, 21/03/2014.

DOSSIER. El 23F, per RTVE, amb vídeos de testimonis i reportatges, enllaç

El 23F en 23 imatges: El 23F en 23 imatges. aguaron.net

La vida dels protagonistes del 23F 30 anys després: La vida dels protagonistes del 23F 30 anys després. 20 Minutos.

Altres intents de cop d'Estat frustats durant la Transició i poc coneguts: Els altres 23F: La Transició que mai t'han contat. La Sexta Columna.

VÍDEO SÍNTESI DEL 23F:  El 23F en 10 minuts. Memoria de Pez.



MÚSICA I HISTÒRIA

Dansa del sabre, LA TRINCA, Cançó humorística del 23F






CINEMA I HISTÒRIA

  • 23-F: la película (Chema de la Peña, 2011), tràiler

ACTIVITAT DE SÍNTESI I D'AUTOAVALUACIÓ DEL 3 PRIMERS APARTATS



8.4 LES MOBILITZACIONS POPULARS


Manifestació de l'11 de setembre del 1977 a Barcelona.


Full de mà amb les reivindicacions del sector de la construcció.


Les primeres Jornades Catalanes de la Dona.


Acció reivindicativa dels veïns del barri del Guinardó, Barcelona, 1974.


Activitat 1. Podeu obtenir més informació sobre les mobilitzacions feministes que es van produir durant la transició consultant l'enllaç següent:


Després de visionar el vídeo podeu respondre les preguntes següents:

- Quins fets van desencadenar la mobilització de les dones a la transició?
- Què denuncien les does que apareixen al reportatge? Quines situacions volen canviar?
- Quin tipus de dones van participar a les mobilitzacions feministes a la transició? Descriu l'edat de les participants, la forma de vestir, i indica quin nivell socioeconòmic creus que tenen.
- Quines consignes es poden llegir a les pancartes que apareixen al reportatge?
- Què en penses de les reclamacions que van efectuar les dones a la transició?
- Quina rellevència creus que han tingut en l'actual situació de la dona les mobilitzacions feministes que van tenir lloc en la transició?

Activitat 2. Visioneu aquest vídeo sobre les Jornades Libertàries, celebrades el juliol de 1977 al Parc Güell de Barcelona:



Després de veure el vídeo, responeu les següents preguntes:

- Quin gran miting es va celebrar el 2 de juliol de 1977? A on? Quanta gent va aplegar? Quin sindicat la va organitzar? Com es va iniciar el miting?
- Després d'aquest miting, què es va celebrar a Barcelona el mateix mes? Quins temes es van tractar?
- Quines diferències hi havia entre el miting de Montjuïc i les Jornades Llibertàries? On es va celebrar? Quines actuacions es van fer?
- D'on provenien els participants? Quanta gent va participar? Qui va organitar aquestes jornades?
- Què coincidia amb les posicions anarquistes?

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Comentari de text.

Llegiu el text següent:


                               ¡No contrate a ninguna mujer!

  " Sabemos que la mujer percibe un salario inferior al hombre, lo que reduce los costos de su empresa. Sin embargo, no olvide que la mujer ha de permanecer en el hogar, esforzándose por crear un ambiente placentero y agradable".

 font: http://roble.pntic.mec.es/cgee0016/4esohistoria/quincena11/index_quincena11.htm

 

  1. L'autor del text estava preocupat pel fet que "la mujer percibe un salario inferior al hombre"?. Raona la resposta
  2. A qui es dirigeix?
  3. Quina és la idea fonamental?
  4. Quines raons es donaven per afirmar tal cosa?
  5. A quina època correspon el text?. Raona la resposta
  6. A quina mentalitat correspon aquest raonament?. Argumenta la resposta.


8.5  ELS GOVERNS DE LA DEMOCRÀCIA



VÍDEO. La España democrática (1979-2004), en castellà, 32 minuts


 3- Els governs  del PSOE. (12:05 - 22:47)
 4- Els governs del PP. (22:47 - 31:38)

Eleccions al congrés





Manifestació del moviment dels Indignats a Barcelona, 2011.

Activitat 1. Comentari de text.

Analitza el text a partir de les preguntes següents:

“La crisi general, juntament, amb la nostra estructura econòmica deficient, llegada del passat,
ens enfronta avui a quatre desequilibris fonamentals: l’atur [...] la inflació [...], el dèficit de la
balança de pagaments [...] i el dèficit de les administracions públiques. [...] Treballarem amb
tenacitat per aplanar els obstacles que encara s’oposen a la nostra integració plena a les
comunitats europees [...]”

Discurs d’investidura de Felipe González, 1982.

a) Digues el tipus de font i de què tracta.
b) Comenta el context històric.
c) Comenta DUES idees del text.
d) Quan va arribar el PSOE al poder i amb quin missatge ho va fer? Quines línees d'actuació dels
governs socialistes?

Activitat 2. Comentari de text.

Llegiu el text i responeu les qüestions:

                Un taller clandestí és una instal.lació  d'allò més simple. Un local de 30 a 40 metres quadrats amagat en un soterrani, camuflat en un garatge o a la planta baixa o simulant un traster en un pati interior (...) Un grup de 15 a 20 treballadores i unes quantes màquines de cosir antigues, adquirides mitjançant l'oportuna subhasta d'una empresa tancada precipitadament. Escassa ventilació, absència de llum natural, asfixia a l'estiu i doble jersei a l'hivern completen el panorama.
                 La major part dels integrants d'aquest exèrcit underground són dones que han anat a parar al treball subterrani després de la crisi o el tancament de les eves antigues empreses legals (...).
Moltes treballen fins i tot amb les mateixes màquines d'antany. I no són pas poques les que es troben sota les ordres dels mateixos capatassos d'aleshores, els quals actuen ara de petits patrons.

                                                                                                                               El PAIS. 28 d'octubre de 1984

  1. Explica el paper de l'economia oculta a l'Espanya dels anys 80.
  2. Quina incidència té en el mercat laboral?.
  3. Comenteu la situació política espanyola en l'època del document.
  4. Explica què són els decrets de recorvensió industrial.
ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Comenteu els principals problemes polítics del primer govern socialista.

2. Indica el partit governant i el president en cadascun d’aquests períodes de la democràcia espanyola:

 

president

partit governant

1982-1996

 

 

1996-2004

 

 

2004-2011

 

 

2011-2016

 

 


3. Completa les frases amb les paraules i les dates del requadre:





ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Vídeo de Monarquia o República del Sense Ficció de TVC. Potser avui en dia una mica desfasat pels últims escàndols de la monarquia dels darrers anys però es poden contrastar els dos models: la monarquia o la república. Un recorregut pels arguments de dos models d'estat. Per molts, vivim el període democràtic més llarg i sòlid de la història de l'estat espanyol i la monarquia de Joan Carles I ha estat decisiva per consolidar-lo. El compromís del rei emèrit amb la democràcia i el seu paper clau en episodis com el 23-F han fet de la monarquia una institució ben valorada, per molts inqüestionable i fins no fa gaire intocable. Per altres és un model anacrònic i caduc. Una República seria una model més just. Documental emès al programa "Sense Ficció" de TV3, el febrer del 2012.


Fes una redacció defensant un model o un altre.

2. Comenteu la taula següent sobre els assassinats comesos per ETA:

anys

víctimes

1968

2

1972

1

1974

18

1976

16

1978

65

1980

93

1982

41

1984

32

1986

41


VÍDEO : L'ATEMPTAT D'ETA A VIC
Programa realitzat i emès per TV3 en complir 20 anys de l'atemptat de Vic, titulat "La ciutat dels Sants", comès per ETA a la caserna de la Guàrdia Civil.


CINEMA I HISTÒRIA

La pelota vasca (Julio Medem, 2003), sobre la situació del País Basc abans del fi de la violència.

Trailer: Enllaç



8.6 LA CATALUNYA AUTONÒMICA


Competències legislatives i executives.


Les institucions de Catalunya.


Eleccions al parlament el 1992 i el 2010.



Eleccions al parlament el 2015.


Manifestació a Barcelona de l'11 de setembre del 2014.


 Activitat 1. Observeu les dades següents i contesteu les qüestions.                                                                   Eleccions al Parlament de Catalunya (1980)

Partit

escons

CiU

43

PSC -PSOE

33

PSUC

25

CC-UCD

18

ERC

14

Partido Socialista Andaluz

2

Altres

-

TOTAL

135

                                                                          Participació: 61,4% del cens

  1. Descriviu les dades i situeu-les en el seu context històric.
  2. Identifiqueu els 3 partits més votats, citeu alguns dels seus dirigents principals i indiqueu la característica ideològica més important.
  3. Què és un Parlament?
  4. Amb quin tipus d'Estat relaciones aquest quadre.



Activitat 2. Podeu obtenir informació sobre les campanyes de normalització lingüística endegades per la Generalitat de Catalunya consultant aquest enllaç:


Després de veure l'audiovisual fins el minut 4:47, podeu contestar les preguntes següents:

- Quin objectiu perseguien les Lleis de Normalització Lingüística aprovades pel Govern de la Generalitat?
- En quina situació es trobava la llengua catalana durant el franquisme? Creu que era necessari fer campanyes per promocionar el seu ús?
- Observa els tres anuncis. Descriu què passa en cada un d'ells. Quin missatge trasmet cadascun?
- Creus que avui en dia els aspectes als que es fa referència en els tres anuncis s'han normalitzat en català?
- Creus que les campanyes de normalització lingüística han tingut èxit a nivell global? Quin creus que és actualment l'estat de l'ús del català?

ACTIVITAT DE REFORÇ

LA TRANSICIÓ A CATALUNYA
1.
Nomena els principals esdeveniments de la Transició a Espanya i a Catalunya.




2- Respon les preguntes següents:

- Explica com es va reinstaurar la Generalitat  de Catalunya l'any 1977 ? Qui va signar el decret? Qui va ser nomenat president de la Generalitat? Per què?

3. Busca informació sobre Josep Tarradellas i fes una biografia.


4. Investigar. • Entra a la pàgina: Preàmbul de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya. Generalitat de Catalunya i llegeix el preàmbul .
De quin any és aquest text? De quin any era l’anterior? Què vol dir que es va aprovar en referèndum?    
Investiga si l'Estatut actual és el mateix del que es va aprovar per referéndum i va ser ratificat per les Corts espanyoles.

ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Visioneu el següent vídeo sobre la història de Terra Lliure, grup armat, titulat Terra Lliure, punt final:


Després de veure el vídeo, responeu les preguntes següents:

- De quan a quan va durar Terra Lliure? Quantes accions armades va fer? Quants ferits i morts va ocasionar? Van resultar alguns activistes morts?
- Com va acabar l'organitació armada?
- Com va començar Terra Lliure? Quina durada tenia un comando armat? On es posaven els artefactes?

2. Comentari de text:

Apunts de la vida social i econòmica de la Catalunya de 1979

 

                Per aquell temps, el salari mínim interprofessional era de 692 pessetes diàries, la mensualitat mitjana d'un informàtic sumava 45.000 pessetes, i un pis de 130 metres costava uns tres milions. Aquell any van sortir al carrer els models Seat 124-2000, només en vermell, i el Seat Ritmo, però el cotxe més desitjat per la joventut i les senyores amb possibles era el Ford Fiesta, que valia 400.000 pessetes.

                Era quan es va inaugurar l'estació de Sants i es va crear Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, primera entitat de dret públic de l'autogovern.

                Es va tancar el mercat de Born, va obrir un videoclub a cada cantonada, Sony va llançar el seu primer walkman i els ninots més venuts al Corte Inglés van ser Barbie i el Increïble Hulk. Llavors es va descobrir un frau al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, ​​que va comprar terrenys inexistents per valor de 1.100 milions de pessetes. Els bisbes predicaven contra l'avortament i els socialistes van guanyar fins avui la majoria de les alcaldies catalanes.


JOAQUIM ROGLAN. LA VANGUARDIA 24/10/2004 

Qüestions:
  1. Situa el context històric del document.
  2. Comenta les característiques de la societat catalana en aquesta època.
  3. Què significa autogovern?. Comenta les institucions que hi corresponen.


8.7 CANVI ECONÒMIC I SOCIAL A PARTIR DEL 1985


Evolució del PIB a Espanya.


Estrangers regularitzats




Recepcions i aportacions d'Espanya a la UE.



Convergència d'Espanya amb la UE.



Activitat 1. Per conéixer més detalls sobre la incorporació d'Espanya a l'OTAN, consulteu el vídeo de l'enllaç següent:

    

 Una vegada heu visionat el vídeo, podreu dur a terme les activitats següents:

- Quin referèndum va tenir lloc el 1986? Què es va sotmetre a l'aprovació dels espanyols?
- Per què una part important de la ciutadania i els partits polítics es van posicionar a favor del no?
- Quin partit va convocar el referéndum? Què opina actualment Felipe González d'aquells comicis? Què et sembla a tu?
- Quins van ser els resultats del referéndum? Creus que el si va guanyar, tal i com deien les notícies de l'època, per una "cómoda majoria"?
- Què creus que hauria passat si el resultat hagués estat diferent? Quines haguéssin estat les conseqüències d'una sortida d'Espanya de l'OTAN? 
 
Activitat 2.
1. Indiqueu quan es va incorporar Espanya a la UE i les avantatges que va comportar.


Activitat 3. Visiona aquest vídeo sobre la violència de gènere i respon les preguntes següents:


- Què és la violència estructural? Què vol dir?
- Quines dues parts té la violència de gènere? Quina és la part més gran?
- Quins exemples es posen com a violència invisible? Per què passa això?
- Com és l'educació? S'educa en igualtat?
- On trobem les desigualtats de gènere?
- En què s'encarrega la violència de gènere? Quines conseqüències enté en la societat? Perjudica a tothom?




ACTIVITAT DE REFORÇ

1. Completa les afirmacions escrivint una de les opcions:

      Espanya va firmar el Tractat d’Adhesió a la Comunitat Econòmica Europea el ................................................

A. 1977.                                                     B. 1981.                                                   C. 1985.

      La integració a la Unió Europea va requerir una reestructuració de l’economia i ..............................................

A. L’administració local.                              B. La moneda.                                         C. Legislació.

      Espanya ha estat, des de la seva adhesió a la CEE, la beneficiària més gran de .............................................

A. Fons de Cohesió.                                   B. Fons de Reestructuració.                      C. Fons Europeus.



ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ

1. Analitzar una notícia de premsa. Llegeix aquest article de premsa i respon les preguntes següents:

Espanya continua progressant econòmicament per damunt de la mitjana de la Unió Europea (UE). Ja són 13 anys de creixement continuat i, els deu últims, amb taxes superiors al 3 per cent. Tanmateix, Brussel·les i el Banc d’Espanya (BE) avisen el govern que el país pot estar vivint un miratge. [...] el taló d’Aquiles de l’economia espanyola és la caiguda de la productivitat. A més de l’endeutament de les famílies, [...], la manca de competitivitat i l’altíssim dèficit exterior, fan un panorama gens encoratjador de cara al futur, segons els experts. Al mateix temps Espanya superarà en renda per capita Itàlia [...], França i Alemanya. I, per tercer any consecutiu, té superàvit en els seus comptes públics i el deute se situa per sota del 40 per cent del PIB, cosa que fa que Espanya tingui una de les economies més sanejades d’Europa. Què ha dut Espanya a gaudir d’una bonança econòmica com aquesta? L’explicació del miracle econòmic espanyol es troba, sobretot, en la immigració; en l’arribada de quatre milions d’immigrants en menys de sis anys. En el seu Informe d’Envelliment 2006, Brussel·les arriba a la conclusió que la millora de la productivitat de l’economia espanyola és la clau per evitar que el 2050 la despesa pública per a les jubilacions arribi al 15,7 per cent del PIB, només superat per Luxemburg i Portugal a la zona euro. [...]
«Envejable creixement econòmic espanyol: un miratge?», a www.forumlibertas.com, 27 de novembre de 2006. Adaptat.


• Què vol dir «el taló d’Aquiles»? Explica amb les teves paraules quins són.
• Què vol dir «miratge»? Et sembla que la situació econòmica és bona?
• Quin és el miracle de l’economia?

2. Analitzar un gràfic. Observa i contesta



• Quina edat té l’immigrant que ve a l’Estat espanyol?
• A quin grup d’edat hi ha més població?
• A quina franja d’edat hi ha més immigrants de la Unió Europea?
• A quina franja d’edat hi ha més població africana?
• Què et sembla que vol dir aquesta diferència. Vénen a fer el mateix aquests dos col·lectius?

8.8 CONSTRUCCIÓ I CRISI DE L'ESTAT DEL BENESTAR

Manifestació a favor de la sanitat i de l'educació públiques.

Els impostos a Espanya.

Despesa en protecció social.

Ingressos per cotitzacions socials.

 
La despesa social a Espanya i a la UE-28 en % del PIB.


Despesa sanitària pública a Espanya.


Activitat 1. Comentari d'imatge.
Comenta la imatge a partir de les preguntes següents:

- Què hi veig?
- Què interpreto?
- Quina conclusió en trec?

Activitat 2. Comentari de taula de dades.
Qüestions sobre la taula següent: Taxa de creixement del PIB a Espanya (%)


1973 7,8
1975 0,5
1977 2,8
1979 0,05
1981 -0,2
1983 2,2
1985 2,6
1987 5,6
1989 1,7
1991 2,2


  1. Què és el PIB?
  2. Situeu la taula en el seu context històric.
  3. Descriviu la taula
  4. Comenteu les causes d'aquesta situació.
  5. Quines manifestacions es donaven com a conseqüència?.


Activitat 3. Per conéixer més detalls sobre el sistema de salut públic, visioneu la notícia que figura a l'enllaç següent fins
el minut 3:30:


- Una vegada heu visionat el vídeo, heu de respondre les preguntes següents:

- Quina novetat explica la notícia? Quin és el cost dels plans de medicació dels pacients que apareixen a les imatges?
- Quna és l'opinió dels pacients sobre la inclusió del preu del tractament a la recepta? Què et sembla a tu aquesta
iniciativa?
- Quina part del tractament ha de pagar el pacient? Quina part corre a càrrec el sistema sanitari?
- Hem de pagar per nar al centre d'atenció primària per ser visitats pel metge o per la infermera?
- Que el sistema de salut sigui públic, vol dir que és gratuït? Com contribuïm els ciutadans a sufragar les despeses del
sistema públic de salut?
- Què et sembla que l'educació, la sanitat, etc.. siguin públiques? Creus què és important' Per què?




ACTIVITATS DE REFORÇ
  1. Quins canvis demogràfics succeixen ?
  2. Quins canvis socials hi ha hagut en aquests anys?
  3. Explica què s'entèn per Estat del Benestar i des de quan existeix a l'Estat espanyol.
  4. Recorda el que vas estudiar sobre la crisi econòmica del petroli: explica les causes i les conseqüències.
  5. Construir frases. Relaciona les dues columnes i forma cinc frases veritables.


ARTICLES D'AMPLIACIÓ

ARTICLE: “Las siete grandes protestas sindicales”,subtítol: “Desde 1978 las organizaciones
sindicales han recurrido a las huelgas generales para expresar su descontento por las
reformas laborales del Gobierno”, diari El País, 10/02/2012. Vagues de 1978, 1985, 1988,
1992, 1994, 2002 i 2010, enllaç

ARTICLE d’opinió d’Arturo González: “La crisis explicada para niños”, enllaç

GRÀFIC. La gran mentida:Tots som culpables de la crisi”, enllaç

CRISI. Vicenç Navarro: “L’origen de la crisi”, vídeo i article, juliol 2013, enllaç

VIDEO D'AMPLIACIÓ

Vídeo crític sobre la situació de la crisi econòmica i política de l'Estat  espanyol durant la darrera dècada: Simiocràcia d' Aleix Saló:





MITJANS DE COMUNICACIÓ a Espanya segons la seva ideologia (per profesorfrancisco), 1 imatge, enllaç
https://image.slidesharecdn.com/prensa-francisco-ayen-120213153445-phpapp02/85/prensa-franciscoayen-1-320.jpg?cb=1329147318


CINEMA I HISTÒRIA

Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002), sobre la reconversió industrial i les seves conseqüències socials.
Una ciutat industrial de Galícia. Principis del segle XXI. Després del traumàtic tancament patronal d’una empresa naval, 200 treballadors han estat acomiadats. Aquesta és la història d’un grup d’aquests homes, aturats, desesperats…, que cada dia recorren els carrers de la ciutat intentant trobar vies de sortida a la seva situació. En el bar d’un d’ells fan tertúlia i es barregen records i projectes; comparteixen frustracions i esperances. En el seu calendari cap dia és feiner. Una història dramàtica, un conte tràgic explicat amb un vocabulari dolç i amb espai per a l’humor i l’esperança. Una història sobre la gent del poble, sempre vulnerable i feble; sobre la vida quotidiana dels qui pateixen l’atur, dels qui viuen la vida en diumenge, dels que passen els dilluns sota el sol.



8.9  ELS CORRENTS ARTÍSTICS DEL SEGLE XX A ESPANYA I A CATALUNYA

Activitat 1.  Per conéixer més detalls sobre Miquel Barceló, un dels artistes espanyols amb més projecció internacional,
consulteu l'enllaç següent:


Una vegada que heu vist el vídeo, heu de respondre les preguntes següents:

- Quina obra ha realitzat Miquel Barceló a la Biblioteca Nacional de París? Quin títol l'hi ha donat? Per què?
- Quant de temps ha necessitat per realitzar aquesta obra? Què vol dir què és efímera?
- Quins materials ha utilitzat per pintar els vidres de la Biblioteca? Què ha utilitzat per pintar-los?
- Quina importància té la llum en aquesta obra?
- Quina iconografia apareix en aquesta obra de Miquel Barceló?
- Què et sembla el mural de Barceló? T'agrada? Quins sentiments et desperta?

Activitat 2. 

Consulta la web del Teatre Museu Dalí i respon les preguntes:
Teatre Museu Dalí






        - Com es titula aquesta obra? Entre quin període es realitzà?
         - A quin estil pertany?
         - Quina estructura té el quadre? Què representa cada part?

ACTIVITAT DE SÍNTESI DE LA UNITAT

1. Marca amb una X la resposta correcta:



2. Ordena crononològicament aquests esdeveniments sobre la transició:





VÍDEOS SINTESI DE LA TRANSICIÓ I DE LA DEMOCRÀCIA

A toda leche



PER AL DEBAT. SÍNTESI FINAL



AVALUACIÓ FINAL TREBALL DE SÍNTESI
1. Expliqueu què va passar en la sessió d'investidura de Calvo Sotelo com a president del govern i feu la següent activitat:

Enquesta sobre el 23 F

Com a model, us proposem el següent guió:

  • Amb l'objectiu de saber si es va passar por degut al cop d'Estat del 23 F, realitza una enquesta a 25 persones que hagin viscut i recordin el 23 de febrer de 1981 i fes-los les preguntes següents:
  1. Què va sentir al vespre, quan se'n van assebentar?
  2. Què va pensar que passaria?
  3. Què recorda del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobés?.

  • En acabar, resumeix els resultats (agrupant-los per edat i sexe):
          1. Què van sentir la majoria de persones quan se'n van assabentar?
          2. Què van pensar que passaria?
          3. Què recorden del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobaven.


  • Analitza aquests resultats i estableix conclusions en relació a l'objectiu plantejat.


















































-