UNITAT DIDÀCTICA 7. TRANSICIÓ, DEMOCRÀCIA I AUTONOMIA.
UNITAT DIDÀCTICA 7: TRANSICIÓ, DEMOCRÀCIA I AUTONOMIA ACTIVITAT INICIAL
Activitat 1. Començarem aquest tema escoltant la cançó que va esdevenir himne de la Transició, sobretot de cara a les eleccions generals de 1977. Es tracta de Libertad sin ira, del grup Jarcha:
Una vegada que heu vist l'audiovisual, podeu respondre les preguntes següents:
- Els cantants de Jarcha van vestits i pentinats seguint els cànons estètics de l'època. Com vestien els homes i les dones de la Transició? Com es pentinaven? T'agrada el seu estil? S'assembla a l'actual? - Els anys de la Transició estava de moda la cançó protesta. Creus que aquesta podria considerar-s'hi? - Quin és el missatge principal de la cançó? Creus que va ser un tema trencador el 1977? - Les autoritats van prohibir la cançó quan aquesta va sortir. Per què creus que ho van fer? - Per què creus que aquest tema es va convertir en un himne de la Transició?
- Finalment, que t'ha semblat la cançó? Exposa la teva opinió personal al respecte.
Activitat 2.
Explica en dues linees el que saps sobre:
23 F
A. Suárez
ETA
Cronologia de la Transició i de la Democràcia
8.1 PER QUÈ EL FRANQUISME NO VA SOBREVIURE FRANCO?
Després de veure el vídeo responeu les següents preguntes:
- Què va passar a Vitòria el 3 de març de 1976?
- Qui era el ministre que va ordenar aquesta massacre?
- Quants morts va haver-hi i quants ferits de bala?
- Quina frase final va dir el ministre Fraga per justificar els fets i amenaçar per endevant?
Activitat 2. En aquesta activitat comprovareu com, després de la mort de Franco, era imparable el desmantellament de la dictadura visionant aquestes imatges, a partir del minut 1:30 i fins al final de la gravació. Corresponen a la ciutat de Granollers, situada al Vallès Oriental. Van ser gravades el 18 de juny de 1977, tres dies després de les primeres eleccions democràtiques:
Després de visionar les imatges, responeu les següents preguntes: - Què fan els ciutadans que apareixen a les imatges? Descriu l'edat, el sexe i la forma de vestir dels que participen a la mobilització. - Quins símbols porten? Havien estat permesos durant la dicadura franquista? - Creus que tenen por? O més aviat l'acció es desenvolupa en un ambient festiu? - A quins carrers se'ls hi canvia el nom? Quins nous noms reben? En quina llengua estan escrits? - Quin simbolisme creus que té aquesta acció?
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Com va afectar la crisi del petroli a l'economia espanyola?
2.Marca amb una X els
factors que van afavorir que el règim franquista desaparegués després de la mort
de Franco:
La crisi
econòmica de l’any 1973.
Les mesures preses per Franco el 1974.
L’aïllament internacional
de la dictadura.
Les propostes del president Arias Navarro.
La
voluntat de canvi polític de Joan Carles I.
Les
protestes obreres a favor de la democràcia.
El
testament de Franco proposant un altre règim.
La creació
de la Junta i la Plataforma Democràtica.
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Comentari de taula dades
Situeu la taula en el seu context històric.
Descriviu la taula.
Comenteu les causes d'aquesta situació.
Expliqueu la situació de l'economia espanyola Font: Anuario El País, 1983
anys
nombre de vagues
1970
1547
1971
542
1972
853
1973
743
1974
1730
1975
2807
1976
3662
1977
1194
1978
1128
1979
2680
2. Visiona el següent vídeo sobre la manifestació del febrer de 1976 a Barcelona i explica’n
les reivindicacions. Així mateix, descriu la reacció dels grisos i la
repercussió a la premsa nacional i internacional del succés:
3.- El sistema de partits i les eleccions de 1977. (23:15 - 25:55)
La legalització del Partido Comunista de España (PCE) l'abril del 1977.
Eleccions generals del 1977 a Espanya.
Eleccions del 1977 a Catalunya.
El president Tarradellas, des del balcó de la Generalitat, el dia del seu retorn a Catalunya.
Activitat 1. Comentari de text. Observeu la font i responeu les preguntes.
a) Comenta de quin tipus de font és i de què tracta.
b) Digues quin és el context històric de la font.
c) Comenta DUES idees que conté la font.
d) En què va consistir la Llei de reforma política? Per què parlem de desmantellament del franquisme?
Activitat 2. Per saber més sobre la mobilització popular a favor del restabliment de l'autogovern català podeu consultar aquest vídeo:
Visioneu fins el minut 5:45 de l'audiovisual. Després responeu les següents preguntes:
- Què va succeir l'11 de setembre de 1976 a Sant Boi de Llobregat? Per què va ser una manifestació històrica? - Quines banderes pots observar onejant per sobre els caps dels manifestants a Sant Boi? Què reclamaven? - Per què aquest acte es va realitzar a Sant Boi, en comptes de Barcelona? - Què va succeir la diada de l'any següent, el 1977? Què reclamaven els manifestants? - Van ser oïdes les reivindicacions desl manifestacions per part del Govern espanyol? - Quin ambient es va respirar a les manifestacions de 1976 i 1977, de lluita o bé festiu? - Observa els manifestants de 1976 i 1977. Descriu el seu sexe, edat, i forma de vestir. Creus que van ser dues concentracions massives i transversals?
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Contesta les preguntes següents sobre la transició democràtica:
- Què
va comportar l’aprovació de la Llei per a la reforma política?
- Què destacaries dels resultats electorals de juny del 1977?
- Quines polítiques de consens va impulsar el govern de Suàrez entre 1976 i 1979? Amb quina finalitat?
2. Completa aquest text amb les dates i les paraules del requadre:
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Observeu el gràfic següent sobre les eleccions de 1977 i responeu les qüestions:
Situeu el gràfic en el seu context històric (on i quan el situeu, època històrica a la que pertany)
A quines eleccions es refereix? A quina institució? Com es diuen les persones que ocupen els escons?
Comenteu els trets ideològics de les dues forces guanyadores.
2. Investigar. Busca a Internet la biografia d’Adolfo Suárez i completa la fitxa
Activitat 3. Observeu el mapa següent i contesteu les qüestions.
L′Espanya de les autonomies
Descriviu el mapa, indiqueu quines són les comunitats històriques i expliqueu per què es denominen així.
Expliqueu les característiques de l'Estat autonòmic espanyol.
Comenteu els trets fonamentals de la transició espanyola a la democràcia de 1977 a 1982.
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Defineix els següents conceptes i identifica els personatges
23-F: Adolfo Suárez: Comitè de les Regions:
2. Respon a les preguntes següents:
Quin tipus d'Estat estableix la Constitució de 1978?
Quins presidents de govern va haver-hi entre 1975-1982?
3. Què
destacaries dels resultats electorals de juny del 1977?
4. Quines
polítiques de consens va impulsar el govern de Suárez entre 1976 i 1979? Amb
quina finalitat?
5. Marca amb una X la resposta correcta:
6. Completa aquest quadre sobre l'organització del poder polític a Espanya segonsla Constitució:
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
Activitat 1.La Constitució de 1978 encara és vigent als nostres dies i és el resultat del pacte conjunt de tots els partits polítics. Per què creus que era
necessari un gest així en plena transició democràtica?
Activitat 2. Visioneu aquest vídeos del programa 30 minuts de TVC, titulat "Café para todos"un intent d'aigualir les reivindicacions de les comunitats
anomenades històriques -Catalunya, el País Basc i Galícia- ampliant l'accés a l'autonomia a totes les regions que ho demanessin.
Desprès de visionar el video, responeu les preguntes següents:
- Quin va ser l'origen de la reordenació de l'Estat en diset Comunitats Autònomes?
- Com es dividia l'Estat espanyol a la dictadura de Franco?
- Què va ser el "Café para todos"?
- Quina situació econòmica i política hi havia a l'Estat espanyol el 1976?
- Qui era el president de govern a principis del 1976?
- Què es demanava a les maifestacions a Barcelona?
- Què diferenciava Catalunya a la resta de comunitats?
- El juliol d 1976 quin canvi de govern va fer el rei?
- Què es va aprovar que va suposar un gran canvi?
-Què es va legalitzar la Setmana Santa de 1977?
- Qui estava exiliat a França? Què es demanava des de Catalunya?
- Quins resultats van haver a Catalunya a les eleccions generals de 1977? Eren diferents a la resta d'Espanya? Per què?
- Com va ser la primera entrevista entre Suárez i Tarradellas? Com va acabar? Quin acord es va arribar? Què es va restablir?
- Suárez què promet després de restablir la Generalitat?
- Què va fer el ministre de les Regions?
- Després del retorn de Tarradellas a Catalunya, què es desferma a altre comunitats?
- Coincidiran comunitats històriques amb comunitats autonómiques? Què passava amb Navarra? I amb Madrid?
- Quines dues vies d'accés a les comunitats autònomes preveia la Constitució de 1978? Què va ser l'article 151?
- Què van aconseguir Navarra i Euskadi? Ho va aconseguir Catalunya? Per què?
- Suárez, un cop aprovat els Estatuts de Catalunya i Euskadi, què va pretendre amb altres comunitats?
- Què va reclamar Andalusia? Com va acabar?
Activitat 3. Per ampliar els coneixements sobre el cop d'Estat del 23-F, podeu consultar l'enllaç següent:
Després de visionar les imatges de la ciutat de València durant el cop d'Estat, responeu les següents preguntes:
- Què es veu a les imatges? Quins vehicles circulen pels carrers de València? Descriu el soroll que fan. - Circulaven peatons o altres vehicles no militars pels carrers? - Quins sentiments o sensacions et desperta el vídeo? -
Imagina't que vius en aquell carrer de la ciutat de València i pots
mirar per la finestra el què està passant. Creus que haguéssis tingut
por? T'hagués envaït la incertesa? - Què va succeïr el 23-F? Va triomfar el cop d'Estat?
Manifestació de l'11 de setembre del 1977 a Barcelona.
Full de mà amb les reivindicacions del sector de la construcció.
Les primeres Jornades Catalanes de la Dona.
Acció reivindicativa dels veïns del barri del Guinardó, Barcelona, 1974.
Activitat 1. Podeu obtenir més informació sobre les mobilitzacions feministes que es van produir durant la transició consultant l'enllaç següent:
Després de visionar el vídeo podeu respondre les preguntes següents:
- Quins fets van desencadenar la mobilització de les dones a la transició? - Què denuncien les does que apareixen al reportatge? Quines situacions volen canviar? - Quin tipus de dones van participar a les mobilitzacions feministes a la transició? Descriu l'edat de les participants, la forma de vestir, i indica quin nivell socioeconòmic creus que tenen. - Quines consignes es poden llegir a les pancartes que apareixen al reportatge? - Què en penses de les reclamacions que van efectuar les dones a la transició?
- Quina rellevència creus que han tingut en l'actual situació de la dona les mobilitzacions feministes que van tenir lloc en la transició?
Activitat2. Visioneu aquest vídeo sobre les Jornades Libertàries, celebrades el juliol de 1977 al Parc Güell de Barcelona:
Després de veure el vídeo, responeu les següents preguntes:
- Quin gran miting es va celebrar el 2 de juliol de 1977? A on? Quanta gent va aplegar? Quin sindicat la va organitzar? Com es va iniciar el miting?
- Després d'aquest miting, què es va celebrar a Barcelona el mateix mes? Quins temes es van tractar?
- Quines diferències hi havia entre el miting de Montjuïc i les Jornades Llibertàries? On es va celebrar? Quines actuacions es van fer?
- D'on provenien els participants? Quanta gent va participar? Qui va organitar aquestes jornades?
- Què coincidia amb les posicions anarquistes?
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Comentari de text.
Llegiu el text següent:
¡No contrate a ninguna mujer!
" Sabemos que la mujer percibe un salario
inferior al hombre, lo que reduce los costos de su empresa.
Sin embargo, no olvide que la mujer ha de permanecer en el hogar,
esforzándose por crear un ambiente placentero y agradable".
Manifestació del moviment dels Indignats a Barcelona, 2011.
Activitat 1. Comentari de text.
Analitza el text a partir de les preguntes següents:
“La crisi general, juntament, amb la nostra estructura econòmica deficient, llegada del passat, ens enfronta avui a quatre desequilibris fonamentals: l’atur [...] la inflació [...], el dèficit de la balança de pagaments [...] i el dèficit de les administracions públiques. [...] Treballarem amb tenacitat per aplanar els obstacles que encara s’oposen a la nostra integració plena a les comunitats europees [...]”
Discurs d’investidura de Felipe González, 1982.
a) Digues el tipus de font i de què tracta.
b) Comenta el context històric.
c) Comenta DUES idees del text.
d) Quan va arribar el PSOE al poder i amb quin missatge ho va fer? Quines línees d'actuació dels
governs socialistes?
Activitat 2. Comentari de text.
Llegiu el text i responeu les qüestions:
Un taller clandestí és una
instal.lació d'allò més simple. Un local de 30 a 40 metres quadrats
amagat en un soterrani, camuflat en un garatge o a la planta baixa o
simulant un traster en un pati interior (...) Un grup de 15 a 20
treballadores i unes quantes màquines de cosir antigues, adquirides
mitjançant l'oportuna subhasta d'una empresa tancada precipitadament.
Escassa ventilació, absència de llum natural, asfixia a l'estiu i doble
jersei a l'hivern completen el panorama.
La major part dels integrants d'aquest exèrcit underground són
dones que han anat a parar al treball subterrani després de la crisi o
el tancament de les eves antigues empreses legals (...).
Moltes treballen fins i tot amb les mateixes màquines d'antany. I
no són pas poques les que es troben sota les ordres dels mateixos
capatassos d'aleshores, els quals actuen ara de petits patrons.
El PAIS. 28 d'octubre de 1984
Explica el paper de l'economia oculta a l'Espanya dels anys 80.
Quina incidència té en el mercat laboral?.
Comenteu la situació política espanyola en l'època del document.
Explica què són els decrets de recorvensió industrial.
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Comenteu els principals problemes polítics del primer govern socialista.
2. Indica el partit governant i el
president en cadascun d’aquests períodes de la democràcia espanyola:
president
partit
governant
1982-1996
1996-2004
2004-2011
2011-2016
3. Completa les frases amb les paraules i les dates del requadre:
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Vídeo de Monarquia o República del Sense Ficció de TVC. Potser avui en dia una mica desfasat pels últims escàndols de la monarquia dels darrers anys però es poden contrastar els dos models: la monarquia o la república. Un recorregut pels arguments de dos models d'estat. Per molts, vivim el
període democràtic més llarg i sòlid de la història de l'estat espanyol i
la monarquia de Joan Carles I ha estat decisiva per consolidar-lo. El
compromís del rei emèrit amb la democràcia i el seu paper clau en episodis com
el 23-F han fet de la monarquia una institució ben valorada, per molts
inqüestionable i fins no fa gaire intocable. Per altres és un model anacrònic i caduc. Una República seria una model més just. Documental emès al programa
"Sense Ficció" de TV3, el febrer del 2012.
2. Comenteu la taula següent sobre els assassinats comesos per ETA:
anys
víctimes
1968
2
1972
1
1974
18
1976
16
1978
65
1980
93
1982
41
1984
32
1986
41
VÍDEO : L'ATEMPTAT D'ETA A VIC
Programa realitzat i emès per TV3 en complir 20 anys de l'atemptat de Vic, titulat "La ciutat dels Sants", comès per ETA a la caserna de la Guàrdia Civil.
Manifestació a Barcelona de l'11 de setembre del 2014.
Activitat 1. Observeu les dades següents i contesteu les qüestions.
Eleccions al Parlament de Catalunya (1980)
Partit
escons
CiU
43
PSC -PSOE
33
PSUC
25
CC-UCD
18
ERC
14
Partido Socialista Andaluz
2
Altres
-
TOTAL
135
Participació: 61,4% del cens
Descriviu les dades i situeu-les en el seu context històric.
Identifiqueu els 3 partits més votats, citeu alguns dels
seus dirigents principals i indiqueu la característica ideològica més
important.
Què és un Parlament?
Amb quin tipus d'Estat relaciones aquest quadre.
Activitat 2. Podeu obtenir informació sobre les campanyes de normalització lingüística endegades per la Generalitat de Catalunya consultant aquest enllaç:
Després de veure l'audiovisual fins el minut 4:47, podeu contestar les preguntes següents:
- Quin objectiu perseguien les Lleis de Normalització Lingüística aprovades pel Govern de la Generalitat? - En quina situació es trobava la llengua catalana durant el franquisme? Creu que era necessari fer campanyes per promocionar el seu ús? - Observa els tres anuncis. Descriu què passa en cada un d'ells. Quin missatge trasmet cadascun? - Creus que avui en dia els aspectes als que es fa referència en els tres anuncis s'han normalitzat en català? - Creus que les campanyes de normalització lingüística han tingut èxit a nivell global? Quin creus que és actualment l'estat de l'ús del català?
ACTIVITAT DE REFORÇ
LA TRANSICIÓ A CATALUNYA 1. Nomena els principals esdeveniments de la Transició a Espanya i a Catalunya.
- Explica com es va reinstaurar la Generalitat de Catalunya l'any 1977 ? Qui va signar el decret? Qui va ser nomenat president de la Generalitat? Per què?
3. Busca informació sobre Josep Tarradellas i fes una biografia.
Després de veure el vídeo, responeu les preguntes següents:
- De quan a quan va durar Terra Lliure? Quantes accions armades va fer? Quants ferits i morts va ocasionar? Van resultar alguns activistes morts?
- Com va acabar l'organitació armada?
- Com va començar Terra Lliure? Quina durada tenia un comando armat? On es posaven els artefactes?
2. Comentari de text:
Apunts de la
vida social i econòmica de la Catalunya de 1979
Per
aquell temps, el salari mínim interprofessional era de 692 pessetes diàries, la
mensualitat mitjana d'un informàtic sumava 45.000 pessetes, i un pis de 130
metres costava uns tres milions. Aquell any van sortir al carrer els models
Seat 124-2000, només en vermell, i el Seat Ritmo, però el cotxe més desitjat per
la joventut i les senyores amb possibles era el Ford Fiesta, que valia 400.000
pessetes.
Era
quan es va inaugurar l'estació de Sants i es va crear Ferrocarrils de la
Generalitat de Catalunya, primera entitat de dret públic de l'autogovern.
Es
va tancar el mercat de Born, va obrir un videoclub a cada cantonada, Sony va
llançar el seu primer walkman i els ninots més venuts al Corte Inglés van ser Barbie
i el Increïble Hulk. Llavors es va descobrir un frau al Consorci de la Zona
Franca de Barcelona, que va
comprar terrenys inexistents per valor de 1.100 milions de pessetes. Els bisbes
predicaven contra l'avortament i els socialistes van guanyar fins avui la
majoria de les alcaldies catalanes.
JOAQUIM ROGLAN. LA VANGUARDIA 24/10/2004
Qüestions:
Situa el context històric del document.
Comenta les característiques de la societat catalana en aquesta època.
Què significa autogovern?. Comenta les institucions que hi corresponen.
8.7 CANVI ECONÒMIC I SOCIAL A PARTIR DEL 1985
Evolució del PIB a Espanya.
Estrangers regularitzats
Recepcions i aportacions d'Espanya a la UE.
Convergència d'Espanya amb la UE.
Activitat 1. Per conéixer més detalls sobre la incorporació d'Espanya a l'OTAN, consulteu el vídeo de l'enllaç següent:
Una vegada heu visionat el vídeo, podreu dur a terme les activitats següents: - Quin referèndum va tenir lloc el 1986? Què es va sotmetre a l'aprovació dels espanyols? - Per què una part important de la ciutadania i els partits polítics es van posicionar a favor del no? - Quin partit va convocar el referéndum? Què opina actualment Felipe González d'aquells comicis? Què et sembla a tu? - Quins van ser els resultats del referéndum? Creus que el si va guanyar, tal i com deien les notícies de l'època, per una "cómoda majoria"? - Què creus que hauria passat si el resultat hagués estat diferent? Quines haguéssin estat les conseqüències d'una sortida d'Espanya de l'OTAN?
Activitat 2.
1. Indiqueu quan es va incorporar Espanya a la UE i les avantatges que va comportar.
Activitat 3. Visiona aquest vídeo sobre la violència de gènere i respon les preguntes següents:
- Què és la violència estructural? Què vol dir?
- Quines dues parts té la violència de gènere? Quina és la part més gran?
- Quins exemples es posen com a violència invisible? Per què passa això?
- Com és l'educació? S'educa en igualtat?
- On trobem les desigualtats de gènere?
- En què s'encarrega la violència de gènere? Quines conseqüències enté en la societat? Perjudica a tothom?
ACTIVITAT DE REFORÇ
1. Completa les afirmacions escrivint una de les opcions:
–Espanya va
firmar el Tractat d’Adhesió a la Comunitat Econòmica Europea el ................................................
A. 1977. B.
1981. C.
1985.
–La integració
a la Unió Europea va requerir una reestructuració de l’economia i ..............................................
A. L’administració local. B. La moneda. C.
Legislació.
–Espanya ha
estat, des de la seva adhesió a la CEE, la beneficiària més gran de .............................................
A. Fons de Cohesió. B.
Fons de Reestructuració. C.
Fons Europeus.
ACTIVITAT D'AMPLIACIÓ
1. Analitzar una notícia de premsa. Llegeix aquest article de premsa i respon les preguntes següents:
Espanya continua progressant econòmicament per
damunt de la mitjana de la Unió Europea (UE). Ja
són 13 anys de creixement continuat i, els deu últims,
amb taxes superiors al 3 per cent. Tanmateix,
Brussel·les i el Banc d’Espanya (BE) avisen el govern
que el país pot estar vivint un miratge.
[...] el taló d’Aquiles de l’economia espanyola
és la caiguda de la productivitat. A més de
l’endeutament de les famílies, [...], la manca
de competitivitat i l’altíssim dèficit exterior, fan
un panorama gens encoratjador de cara al futur,
segons els experts.
Al mateix temps Espanya superarà en renda per
capita Itàlia [...], França i Alemanya. I, per tercer any
consecutiu, té superàvit en els seus comptes públics i
el deute se situa per sota del 40 per cent del PIB,
cosa que fa que Espanya tingui una de les economies
més sanejades d’Europa.
Què ha dut Espanya a gaudir d’una bonança
econòmica com aquesta? L’explicació
del miracle econòmic espanyol es troba, sobretot,
en la immigració; en l’arribada de quatre
milions d’immigrants en menys de sis
anys.
En el seu Informe d’Envelliment 2006, Brussel·les
arriba a la conclusió que la millora de la productivitat
de l’economia espanyola és la clau per evitar que el
2050 la despesa pública per a les jubilacions arribi
al 15,7 per cent del PIB, només superat per
Luxemburg i Portugal a la zona euro. [...]
«Envejable creixement econòmic espanyol:
un miratge?», a www.forumlibertas.com,
27 de novembre de 2006.
Adaptat.
• Què vol dir «el taló d’Aquiles»? Explica amb les teves paraules quins són.
• Què vol dir «miratge»? Et sembla que la situació econòmica és bona?
• Quin és el miracle de l’economia?
2. Analitzar un gràfic. Observa i contesta
• Quina edat té l’immigrant que ve a l’Estat espanyol?
• A quin grup d’edat hi ha més població?
• A quina franja d’edat hi ha més immigrants de la Unió Europea?
• A quina franja d’edat hi ha més població africana?
• Què et sembla que vol dir aquesta diferència. Vénen a fer el mateix aquests dos col·lectius?
8.8 CONSTRUCCIÓ I CRISI DE L'ESTAT DEL BENESTAR
Manifestació a favor de la sanitat i de l'educació públiques.
Els impostos a Espanya.
Despesa en protecció social.
Ingressos per cotitzacions socials.
La despesa social a Espanya i a la UE-28 en % del PIB.
Despesa sanitària pública a Espanya.
Activitat 1. Comentari d'imatge.
Comenta la imatge a partir de les preguntes següents:
- Què hi veig? - Què interpreto?
- Quina conclusió en trec?
Activitat 2. Comentari de taula de dades.
Qüestions sobre la taula següent: Taxa de creixement del PIB a Espanya (%)
1973
7,8
1975
0,5
1977
2,8
1979
0,05
1981
-0,2
1983
2,2
1985
2,6
1987
5,6
1989
1,7
1991
2,2
Què és el PIB?
Situeu la taula en el seu context històric.
Descriviu la taula
Comenteu les causes d'aquesta situació.
Quines manifestacions es donaven com a conseqüència?.
Activitat 3. Per conéixer més detalls sobre el sistema de salut públic, visioneu la notícia que figura a l'enllaç següent fins
Vídeo crític sobre la situació de la crisi econòmica i política de l'Estat espanyol durant la darrera dècada: Simiocràcia d' Aleix Saló:
MITJANS DE COMUNICACIÓ a Espanya segons la seva ideologia (per profesorfrancisco), 1 imatge, enllaç
CINEMA I HISTÒRIA
Los lunes al sol (Fernando León de Aranoa, 2002), sobre la reconversió industrial i les seves conseqüències socials.
Una ciutat industrial de Galícia. Principis del segle XXI. Després del
traumàtic tancament patronal d’una empresa naval, 200 treballadors han
estat acomiadats. Aquesta és la història d’un grup d’aquests homes,
aturats, desesperats…, que cada dia recorren els carrers de la ciutat
intentant trobar vies de sortida a la seva situació. En el bar d’un
d’ells fan tertúlia i es barregen records i projectes; comparteixen
frustracions i esperances. En el seu calendari cap dia és feiner. Una
història dramàtica, un conte tràgic explicat amb un vocabulari dolç i
amb espai per a l’humor i l’esperança. Una història sobre la gent del
poble, sempre vulnerable i feble; sobre la vida quotidiana dels qui
pateixen l’atur, dels qui viuen la vida en diumenge, dels que passen els
dilluns sota el sol.
8.9 ELS CORRENTS ARTÍSTICS DEL SEGLE XX A ESPANYA I A CATALUNYA
Activitat 1. Per conéixer més detalls sobre Miquel Barceló, un dels artistes espanyols amb més projecció internacional,
IMPRESCINDIBLE. Article sobre la Història d’Espanya: “Demasiados retrocesos”, anàlisi fet pel Catedràtic d’Història Contemporània Josep Fontana, 24/02/2012.
DOCUMENTAL. “Monarquia o República“, TV3-Televisió de Catalunya, 15/02/2012, 1h 16 min.
Amb l'objectiu de saber si es va passar por degut al
cop d'Estat del 23 F, realitza una enquesta a 25 persones que hagin
viscut i recordin el 23 de febrer de 1981 i fes-los les preguntes
següents:
Què va sentir al vespre, quan se'n van assebentar?
Què va pensar que passaria?
Què recorda del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobés?.
En acabar, resumeix els resultats (agrupant-los per edat i sexe):
1. Què van sentir la majoria de persones quan se'n van assabentar?
2. Què van pensar que passaria?
3. Què recorden del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobaven.
Analitza aquests resultats i estableix conclusions en relació a l'objectiu plantejat.