ACTIVITAT INICIAL
Activitat 1. Començarem aquest tema escoltant la cançó que va esdevenir himne de la Transició, sobretot de cara a les eleccions generals de 1977. Es tracta de Libertad sin ira, del grup Jarcha:
Una vegada que heu vist l'audiovisual, podeu respondre les preguntes següents:
- Els cantants de Jarcha van vestits i pentinats seguint els cànons estètics de l'època. Com vestien els homes i les dones de la Transició? Com es pentinaven? T'agrada el seu estil? S'assembla a l'actual?
- Els anys de la Transició estava de moda la cançó protesta. Creus que aquesta podria considerar-s'hi?
- Quin és el missatge principal de la cançó? Creus que va ser un tema trencador el 1977?
- Les autoritats van prohibir la cançó quan aquesta va sortir. Per què creus que ho van fer?
- Per què creus que aquest tema es va convertir en un himne de la Transició?
- 23 F
- A. Suárez
- ETA

Evolució de l'atur a Espanya.




Després de visionar les imatges, responeu les següents preguntes:
- Què fan els ciutadans que apareixen a les imatges? Descriu l'edat, el sexe i la forma de vestir dels que participen a la mobilització.
- Quins símbols porten? Havien estat permesos durant la dicadura franquista?
- Creus que tenen por? O més aviat l'acció es desenvolupa en un ambient festiu?
- A quins carrers se'ls hi canvia el nom? Quins nous noms reben? En quina llengua estan escrits?
- Quin simbolisme creus que té aquesta acció?
1. Com va afectar la crisi del petroli a l'economia espanyola?
- Situeu la taula en el seu context històric.
- Descriviu la taula.
- Comenteu les causes d'aquesta situació.
- Expliqueu la situació de l'economia espanyola Font: Anuario El País, 1983
anys |
nombre de vagues |
1970 |
1547 |
1971 |
542 |
1972 |
853 |
1973 |
743 |
1974 |
1730 |
1975 |
2807 |
1976 | 3662 |
1977 | 1194 |
1978 | 1128 |
1979 | 2680 |
La legalització del Partido Comunista de España (PCE) l'abril del 1977.


Eleccions del 1977 a Catalunya.

El president Tarradellas, des del balcó de la Generalitat, el dia del seu retorn a Catalunya.

Observeu la font i responeu les preguntes.
Visioneu fins el minut 5:45 de l'audiovisual. Després responeu les següents preguntes:
- Què va succeir l'11 de setembre de 1976 a Sant Boi de Llobregat? Per què va ser una manifestació històrica?
- Quines banderes pots observar onejant per sobre els caps dels manifestants a Sant Boi? Què reclamaven?
- Per què aquest acte es va realitzar a Sant Boi, en comptes de Barcelona?
- Què va succeir la diada de l'any següent, el 1977? Què reclamaven els manifestants?
- Van ser oïdes les reivindicacions desl manifestacions per part del Govern espanyol?
- Quin ambient es va respirar a les manifestacions de 1976 i 1977, de lluita o bé festiu?
- Observa els manifestants de 1976 i 1977. Descriu el seu sexe, edat, i forma de vestir. Creus que van ser dues concentracions massives i transversals?

- Situeu el gràfic en el seu context històric (on i quan el situeu, època històrica a la que pertany)
- A quines eleccions es refereix? A quina institució? Com es diuen les persones que ocupen els escons?
- Comenteu els trets ideològics de les dues forces guanyadores.




- Descriviu el mapa, indiqueu quines són les comunitats històriques i expliqueu per què es denominen així.
- Expliqueu les característiques de l'Estat autonòmic espanyol.
- Comenteu els trets fonamentals de la transició espanyola a la democràcia de 1977 a 1982.
Adolfo Suárez:
Comitè de les Regions:
- Quin tipus d'Estat estableix la Constitució de 1978?
- Quins presidents de govern va haver-hi entre 1975-1982?
Activitat 3. Per ampliar els coneixements sobre el cop d'Estat del 23-F, podeu consultar l'enllaç següent:
Després de visionar les imatges de la ciutat de València durant el cop d'Estat, responeu les següents preguntes:
- Què es veu a les imatges? Quins vehicles circulen pels carrers de València? Descriu el soroll que fan.
- Circulaven peatons o altres vehicles no militars pels carrers?
- Quins sentiments o sensacions et desperta el vídeo?
- Imagina't que vius en aquell carrer de la ciutat de València i pots mirar per la finestra el què està passant. Creus que haguéssis tingut por? T'hagués envaït la incertesa?
- Què va succeïr el 23-F? Va triomfar el cop d'Estat?
DOSSIER. El 23F, per RTVE, amb vídeos de testimonis i reportatges, enllaç
Manifestació de l'11 de setembre del 1977 a Barcelona.

Full de mà amb les reivindicacions del sector de la construcció.

Les primeres Jornades Catalanes de la Dona.

Acció reivindicativa dels veïns del barri del Guinardó, Barcelona, 1974.

Després de visionar el vídeo podeu respondre les preguntes següents:
- Quins fets van desencadenar la mobilització de les dones a la transició?
- Què denuncien les does que apareixen al reportatge? Quines situacions volen canviar?
- Quin tipus de dones van participar a les mobilitzacions feministes a la transició? Descriu l'edat de les participants, la forma de vestir, i indica quin nivell socioeconòmic creus que tenen.
- Quines consignes es poden llegir a les pancartes que apareixen al reportatge?
- Què en penses de les reclamacions que van efectuar les dones a la transició?
¡No contrate a ninguna mujer!
" Sabemos que la mujer percibe un salario
inferior al hombre, lo que reduce los costos de su empresa.
Sin embargo, no olvide que la mujer ha de permanecer en el hogar,
esforzándose por crear un ambiente placentero y agradable".
font: http://roble.pntic.mec.es/cgee0016/4esohistoria/quincena11/index_quincena11.htm
- L'autor del text estava preocupat pel fet que "la mujer percibe un salario inferior al hombre"?. Raona la resposta
- A qui es dirigeix?
- Quina és la idea fonamental?
- Quines raons es donaven per afirmar tal cosa?
- A quina època correspon el text?. Raona la resposta
- A quina mentalitat correspon aquest raonament?. Argumenta la resposta.
VÍDEO. La España democrática (1979-2004), en castellà, 32 minuts
Eleccions al congrés




ens enfronta avui a quatre desequilibris fonamentals: l’atur [...] la inflació [...], el dèficit de la
balança de pagaments [...] i el dèficit de les administracions públiques. [...] Treballarem amb
tenacitat per aplanar els obstacles que encara s’oposen a la nostra integració plena a les
comunitats europees [...]”
Discurs d’investidura de Felipe González, 1982.
Un taller clandestí és una instal.lació d'allò més simple. Un local de 30 a 40 metres quadrats amagat en un soterrani, camuflat en un garatge o a la planta baixa o simulant un traster en un pati interior (...) Un grup de 15 a 20 treballadores i unes quantes màquines de cosir antigues, adquirides mitjançant l'oportuna subhasta d'una empresa tancada precipitadament. Escassa ventilació, absència de llum natural, asfixia a l'estiu i doble jersei a l'hivern completen el panorama.
La major part dels integrants d'aquest exèrcit underground són dones que han anat a parar al treball subterrani després de la crisi o el tancament de les eves antigues empreses legals (...).
Moltes treballen fins i tot amb les mateixes màquines d'antany. I no són pas poques les que es troben sota les ordres dels mateixos capatassos d'aleshores, els quals actuen ara de petits patrons.
El PAIS. 28 d'octubre de 1984
- Explica el paper de l'economia oculta a l'Espanya dels anys 80.
- Quina incidència té en el mercat laboral?.
- Comenteu la situació política espanyola en l'època del document.
- Explica què són els decrets de recorvensió industrial.
2. Indica el partit governant i el president en cadascun d’aquests períodes de la democràcia espanyola:
|
president |
partit governant |
1982-1996 |
|
|
1996-2004 |
|
|
2004-2011 |
|
|
2011-2016 |
|
|
anys |
víctimes |
1968 |
2 |
1972 |
1 |
1974 |
18 |
1976 |
16 |
1978 |
65 |
1980 |
93 |
1982 |
41 |
1984 |
32 |
1986 |
41 |
Competències legislatives i executives.





Activitat 1. Observeu les dades següents i contesteu les qüestions. Eleccions al Parlament de Catalunya (1980)
Partit |
escons |
CiU |
43 |
PSC -PSOE |
33 |
PSUC |
25 |
CC-UCD |
18 |
ERC |
14 |
Partido Socialista Andaluz |
2 |
Altres |
- |
TOTAL |
135 |
Participació: 61,4% del cens
- Descriviu les dades i situeu-les en el seu context històric.
- Identifiqueu els 3 partits més votats, citeu alguns dels
seus dirigents principals i indiqueu la característica ideològica més
important.
- Què és un Parlament?
- Amb quin tipus d'Estat relaciones aquest quadre.
Després de veure l'audiovisual fins el minut 4:47, podeu contestar les preguntes següents:
- Quin objectiu perseguien les Lleis de Normalització Lingüística aprovades pel Govern de la Generalitat?
- En quina situació es trobava la llengua catalana durant el franquisme? Creu que era necessari fer campanyes per promocionar el seu ús?
- Observa els tres anuncis. Descriu què passa en cada un d'ells. Quin missatge trasmet cadascun?
- Creus que avui en dia els aspectes als que es fa referència en els tres anuncis s'han normalitzat en català?
- Creus que les campanyes de normalització lingüística han tingut èxit a nivell global? Quin creus que és actualment l'estat de l'ús del català?
LA TRANSICIÓ A CATALUNYA
1. Nomena els principals esdeveniments de la Transició a Espanya i a Catalunya.
4. Investigar. • Entra a la pàgina: Preàmbul de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya. Generalitat de Catalunya i llegeix el preàmbul .
Apunts de la vida social i econòmica de la Catalunya de 1979
Per aquell temps, el salari mínim interprofessional era de 692 pessetes diàries, la mensualitat mitjana d'un informàtic sumava 45.000 pessetes, i un pis de 130 metres costava uns tres milions. Aquell any van sortir al carrer els models Seat 124-2000, només en vermell, i el Seat Ritmo, però el cotxe més desitjat per la joventut i les senyores amb possibles era el Ford Fiesta, que valia 400.000 pessetes.
Era quan es va inaugurar l'estació de Sants i es va crear Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, primera entitat de dret públic de l'autogovern.
Es va tancar el mercat de Born, va obrir un videoclub a cada cantonada, Sony va llançar el seu primer walkman i els ninots més venuts al Corte Inglés van ser Barbie i el Increïble Hulk. Llavors es va descobrir un frau al Consorci de la Zona Franca de Barcelona, que va comprar terrenys inexistents per valor de 1.100 milions de pessetes. Els bisbes predicaven contra l'avortament i els socialistes van guanyar fins avui la majoria de les alcaldies catalanes.JOAQUIM ROGLAN. LA VANGUARDIA 24/10/2004
Qüestions:
- Situa el context històric del document.
- Comenta les característiques de la societat catalana en aquesta època.
- Què significa autogovern?. Comenta les institucions que hi corresponen.
Evolució del PIB a Espanya.

Estrangers regularitzats


Recepcions i aportacions d'Espanya a la UE.

Convergència d'Espanya amb la UE.

Una vegada heu visionat el vídeo, podreu dur a terme les activitats següents:
- Quin referèndum va tenir lloc el 1986? Què es va sotmetre a l'aprovació dels espanyols?
- Per què una part important de la ciutadania i els partits polítics es van posicionar a favor del no?
- Quin partit va convocar el referéndum? Què opina actualment Felipe González d'aquells comicis? Què et sembla a tu?
- Quins van ser els resultats del referéndum? Creus que el si va guanyar, tal i com deien les notícies de l'època, per una "cómoda majoria"?
- Què creus que hauria passat si el resultat hagués estat diferent? Quines haguéssin estat les conseqüències d'una sortida d'Espanya de l'OTAN?
1. Completa les afirmacions escrivint una de les opcions:
– Espanya va firmar el Tractat d’Adhesió a la Comunitat Econòmica Europea el ................................................
A. 1977. B. 1981. C. 1985.
– La integració a la Unió Europea va requerir una reestructuració de l’economia i ..............................................
A. L’administració local. B. La moneda. C. Legislació.
– Espanya ha estat, des de la seva adhesió a la CEE, la beneficiària més gran de .............................................
A. Fons de Cohesió. B. Fons de Reestructuració. C. Fons Europeus.
Espanya continua progressant econòmicament per damunt de la mitjana de la Unió Europea (UE). Ja són 13 anys de creixement continuat i, els deu últims, amb taxes superiors al 3 per cent. Tanmateix, Brussel·les i el Banc d’Espanya (BE) avisen el govern que el país pot estar vivint un miratge. [...] el taló d’Aquiles de l’economia espanyola és la caiguda de la productivitat. A més de l’endeutament de les famílies, [...], la manca de competitivitat i l’altíssim dèficit exterior, fan un panorama gens encoratjador de cara al futur, segons els experts. Al mateix temps Espanya superarà en renda per capita Itàlia [...], França i Alemanya. I, per tercer any consecutiu, té superàvit en els seus comptes públics i el deute se situa per sota del 40 per cent del PIB, cosa que fa que Espanya tingui una de les economies més sanejades d’Europa. Què ha dut Espanya a gaudir d’una bonança econòmica com aquesta? L’explicació del miracle econòmic espanyol es troba, sobretot, en la immigració; en l’arribada de quatre milions d’immigrants en menys de sis anys. En el seu Informe d’Envelliment 2006, Brussel·les arriba a la conclusió que la millora de la productivitat de l’economia espanyola és la clau per evitar que el 2050 la despesa pública per a les jubilacions arribi al 15,7 per cent del PIB, només superat per Luxemburg i Portugal a la zona euro. [...]
• Què vol dir «el taló d’Aquiles»? Explica amb les teves paraules quins són.
• Quina edat té l’immigrant que ve a l’Estat espanyol?




La despesa social a Espanya i a la UE-28 en % del PIB.

Despesa sanitària pública a Espanya.

- Què interpreto?
1973 | 7,8 |
1975 | 0,5 |
1977 | 2,8 |
1979 | 0,05 |
1981 | -0,2 |
1983 | 2,2 |
1985 | 2,6 |
1987 | 5,6 |
1989 | 1,7 |
1991 | 2,2 |
- Què és el PIB?
- Situeu la taula en el seu context històric.
- Descriviu la taula
- Comenteu les causes d'aquesta situació.
- Quines manifestacions es donaven com a conseqüència?.
- Quins canvis demogràfics succeixen ?
- Quins canvis socials hi ha hagut en aquests anys?
- Explica què s'entèn per Estat del Benestar i des de quan existeix a l'Estat espanyol.
- Recorda el que vas estudiar sobre la crisi econòmica del petroli: explica les causes i les conseqüències.
- Construir frases. Relaciona
les dues columnes i forma cinc frases veritables.

- IMPRESCINDIBLE. Article sobre la Història d’Espanya: “Demasiados retrocesos”, anàlisi fet pel Catedràtic d’Història Contemporània Josep Fontana, 24/02/2012.
- DOCUMENTAL. “Monarquia o República“, TV3-Televisió de Catalunya, 15/02/2012, 1h 16 min.
- CURTMETRATGE. “Historia de España for dummies“, del blog Los Moñacos, 26/09/2012, 24 minuts.
- ARTICLE. Samuel García Arencibia: “Esquema de caracterización del Estado regresivo en construcción”, uns apunts subjectius dels canvis que s’observen en les polítiques actuals a Europa, 01/09/2011.
Enquesta sobre el 23 F
Com a model, us proposem el següent guió:
- Amb l'objectiu de saber si es va passar por degut al cop d'Estat del 23 F, realitza una enquesta a 25 persones que hagin viscut i recordin el 23 de febrer de 1981 i fes-los les preguntes següents:
- Què va sentir al vespre, quan se'n van assebentar?
- Què va pensar que passaria?
- Què recorda del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobés?.
- En acabar, resumeix els resultats (agrupant-los per edat i sexe):
1. Què van sentir la majoria de persones quan se'n van assabentar?
2. Què van pensar que passaria?
3. Què recorden del dia 24 al matí, a la feina o al lloc on es trobaven.
- Analitza aquests resultats i estableix conclusions en relació a l'objectiu plantejat.