dimecres, 5 d’agost del 2020

OBJECTIUS D'APRENENTATGE, CONTINGUTS I CRITERIS D'AVALUACIÓ DE TOTES LES UNITATS DIDÀCTIQUES

UNITAT DIDÀCTICA 1. DEL SEGLE XVIII AMB LA CRISI DE L'ANTIC RÈGIM A LES REVOLUCIONS LIBERALS I NACIONALS DEL SEGLE XIX.

1a part: El segle XVIII: La crisi d'Antic Règim.
 
 OBJECTIUS D'APRENENTATGE
 

·    Identificar les principals pensadors de la Il.lustració i les seves propostes

·   Conèixer els fets que van desencadenar la Guerra de Successió al tron espanyol. Comprendre el procés de centralització del poder polític de la monarquia absoluta de Felip V i analitzar les conseqüències dels Decrets de Nova Planta.

· Conèixer, analitzar i explicar els principals moviments artístics del s.XVIII.

Dimensió histórica. C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica.Per exemple analitzar la línea del temps del segle XVIII o  redactar les característiques de l’Antic Règim a partir d’un esquema de l’estructura política, econòmica i social de l’Antic Règim o diferenciar classes socials dels privilegiats i no privilegiats segons el visionat d’un vídeo.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex: Comentar un text sobre la monarquia de Lluís XIV.

C4. Identificar i valorar la  identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. . Ex: Valorar les conseqüències per a Catalunya la derrota de1714 després de visionar dos videos del setge  a Barcelona.

 

 

CONTINGUTS 

- Definir conceptes principals de l'Antic Règim.
- Triar els esdeveniments més importants del segle XVIII en una línea del temps.
- Diferenciar les característiques de les classes socials dels privilegiats i no privilegiats segons el tall de dues pel.lícules.
- Elaborar una redacció de les característiques polítiques, econòmiques i socials de l'Antic Règim segons un esquema.
- Redactar les característiques del sistema parlamentari anglès i fer un article d'opinió sobre la revolució anglesa del segle XVII.
- Respondre a unes qüestions d'un comentari de text sobre la Declaració de la Independència dels EUA.
- Elaborar un powerpoint sobre les característiques de la revolució americana.
- Definir les característiques de la ll.lutració i del Depotisme Il.lustrat segons un vídeo.
- Descobrir el paper de les dones il.lustrades amb un enigma.
- Triar els esdeveniments més important de la Guerra de Successió segons una cronologia.
- Respondre a les preguntes sobre el setge de Barcelona de 1714 segons diversos vídeos.
- Localitzar els enclaus més important del setge de Barcelona de 1714 amb l'ajuda de Google Maps.
- Respondre diferents qüestions de la Guerra de Successió al tron espanyol en treball cooperatiu.
- Definir les característiques de l'art del segle XVIII a Espanya amb l'ajuda d'un vídeo.
- Elaborar un diagrama de les característiques del parlamentarisme en treball cooperatiu.
- Elaborar un debat sobre la Revolució Americana amb l'ajuda d'un guió del professor en treball cooperatiu.


CRITERIS D'AVALUACIÓ
 

   Identificació dels pensadors il•lustrats més importants i síntesi de les principals idees del seu pensament.

   Anàlisi del context de la fallida de la monarquia absoluta al segle XVIII: el despotisme il•lustrat i el parlamentarisme anglès.

   Valoració de la importància de la revolució americana: la independència de les colònies i la Constitució dels EUA.

   Valoració de les conseqüències que va tenir per a Catalunya la Guerra de Successió.

   Les etapes de la Revolució Francesa: la monarquia constitucional (1789-1792), la república democràtica (1792-1794) i la república burgesa (1794-1799).

   Anàlisi i interpretació d'un mapa d'Europa del 1811 per estudiar l'expansió dels exèrcits francesos dirigits per Napoleó.

   Descripció dels canvis territorials imposats pel Congrés de Viena mitjançant el comentari d'un mapa de l'Europa del 1815

   Comentari dels objectius de cada una de les revolucions liberals.

   Explicació i comparació de les unificacions d’Itàlia i d’Alemanya.

   El moviment romàntic. El romanticisme pictòric i els seus pintors
 

·     Constatar que coneixen les característiques de l’Antic Règim, en els seus sentits polític, econòmic i social.

·     Assegurar-se que identifiquen les causes que van donar lloc a la crisi de l’Antic Règim i les seves conseqüències.

·     Comprovar que reconeixen la importància de la burgesia en la societat de la època i el seu paper com a motor del canvi.

·     Verificar que exposen els principals canvis que va introduir la Il·lustració a la mentalitat de l’època i la repercussió que va tenir a tots els nivells.

·     Esbrinar si expliquen els principals fets que van tenir lloc a Gran Bretanya durant les revolucions del segle XVIII i els canvis que van suposar.

·     Observar que reconeixen la rellevància de la Declaració d’Independència dels Estats Units d’Amèrica i la redacció de la constitució.

·     Veure si identifiquen el llegat que va deixar la Il·lustració a l’Espanya i la Catalunya de l’època .

·     Constatar que coneixen la situació de Catalunya durant la Guerra de Successió i el seu posterior creixement.

    Confirmar que esmenten les característiques principals de l’estil Rococó i del Barroc i les saben identificar en observar diverses obres artístiques.

1.1 Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. Per exemple analitzar la línea del temps del segle XVIII.

1.2 Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències. Ex: redactar  a partir d’un esquema de l’estructura política, econòmica i social de l’Antic Règim.

1.3 Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat històrica. Ex: diferenciar classes socials dels privilegiats i no privilegiats segons el visionat d’un vídeo.

2.2 Formular-se preguntes i plantejar hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i analitzar fonts de diferent tipologia —de manera pautada— per construir una explicació històrica. Ex: Comentar un text sobre la monarquia de Lluís XIV.

4.3. Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric. Ex: Valorar les conseqüències per a Catalunya la derrota de1714 després de visionar dos videos del setge  a Barcelona.

 

·  

2a part: La revolució francesa i les revolucions liberals i nacionals del segle XIX.
 
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
 

·  Conèixer i descriure els esdeveniments principals de la Revolució Francesa i les causes que la van impulsar

·    Analitzar el context polític i econòmic de l´Europa de la Restauració, així com les diverses mesures dutes a terme per restablir l´Antic Règim.

·   Conèixer el contingut ideològic i polític del liberalisme i del nacionalisme.

·   Diferenciar les característiques de les diferents revolucions liberals.

·   Entendre els processos d´unificació política d´Alemanya i d´Itàlia.

· Analitzar les característiques artístiques de les obres estudiades en cada moviment: Romanticisme i Realisme.

 

CONTINGUTS

- Definir conceptes principals de les revolucions burgueses.
- Sintetitzar les principals revolucions liberals i nacionals del segle XIX amb l'ajuda d'un vídeo.
- Analitzar les causes de la Revolució Francesa amb l'ajuda d'un vídeo.
- Nomenar les diferents etapes de la Revolució Francesa i les seves característiques amb l'ajuda d'un vídeo, powerpoints i cronologia.
- Valorar el paper de les dones a la Revolució Francesa i comparar la Declaració de Drets de l'Home i e Ciutadà amb la proposta d'Olympe de Gauges de la Declaració de Drets de la Dona i la Ciutadania.
- Debatir sobre fets de la Revolució Francesa segons el rol de cadascuna de les opcions ideològiques de la Revolució.
- Diferenciar les diferents fases de l'Imperi Napoleònic i els països satèl.lits i els conquerits amb l'ajuda de vídeos i mapes.
- Respondre a dos comentaris de text sobre l'ideari de Napoleó i un quadre sobre la coronació de Napoleo com a emperador.
- Comparar el paper de la dona a la Revolució Francesa amb el mateix a l'època napoleònica segons el Codi Civil Napoleònic.
- Analitzar un mapa i definir les característiques d'Europa després del Congrés de Viena amb l'ajuda d'un mapa.
- Diferenciar les diferents onades revolucionàries liberals i nacionals del segle XIX amb l'ajuda d'un enllaç.
- Respondre qüestions de les unificacions italianes i alemanyes amb l'ajuda de diversos mapes, vídeos i presentacions.
- Respondre qüestions sobre el Romanticisme i el quadre La llibertat guiant el poble de Delacroix amb l'ajuda de vídeos.
- Buscar símbols de la Revolució Francesa en un treball cooperatiu
- Comparar les figures de Robespierre i Napoleó en un treball cooperatiu.
 
CRITERIS D'AVALUACIÓ
 

·     Verificar si coneixen les causes que van donar lloc a la Revolució francesa i les seves conseqüències.

·     Constatar que saben situar cronològicament i explicar les diferents etapes en què es divideix la Revolució francesa.

·     Observar que reconeixen la rellevància de Napoleó i desenvolupen les fases del seu govern i les seves aportacions principals.

·     Comprovar que expliquen la creació dels nous estats europeus (Grècia, Bèlgica, Alemanya i Itàlia) com a conseqüència del que va succeir a França.

Confirmar que coneixen les característiques dels moviments artístics nascuts de la caiguda de l’Antic Règim: el Romanticisme, el Realisme i el Modernisme.

Avaluació: Prova d’avaluació escrita de la unitat didáctica i entrega de la carpeta d’aprenentatge.

 

UNITAT DIDÀCTICA 2: LA INDUSTRIALITZACIÓ I LES SEVES CONSEQÜÈNCIES: L'IMPERIALISME I LA I GUERRA MUNDIAL

  OBJECTIUS D'APRENENTATGE


Dimensió histórica. C1.Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat histórica. . Ex: Identificar els avenços tècnics de la Revolució Industrial i els sectors industrials pioners, i reconèixer les causes de la conflictivitat laboral del moviment obrer o explicar les causes de la I Guerra Mundial en les diferents aliances i països.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex.: Descriure l'aparició i l'actuació dels moviments obrers a Catalunya i a Espanya.

C4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. Ex.: Descriure l'aparició i l'actuació dels moviments obrers a Catalunya i a Espanya.

Dimensió artística. C10. Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers. Ex: Reconèixer les obres d'art principals i identificar els autors pertanyents al Modernisme i a l’Impressionisme.

 

CONTINGUTS

1a. part: La Revolució Industrial a Europa i la industrialització a Espanya i Catalunya el segle XIX

- Definir les diferents revolucions paral.leles a la Revolució Industrial segons un vídeo
- Definir diferents conceptes de la Revolució Industrial.
- Veure les relacions entre la Revolució Industrial i les seves conseqüències: colonialisme i I Guerra Mundial segons un vídeo.
- Elaborar un llistat d'invents tecnològics que van sorgir arran de la Revolució Industrial i veure les causes perquè es va iniciar a Gran Bretanya i no en un altre lloc segons un vídeo.
- Respondre qüestions sobre la Revolució Agrícola i les Enclosure Acts segons una il.lustració i un text.
- Elaborar un gràfic amb dades donades amb una taula de la Revolució Agrícola.
- Diferenciar les diferents fases de la industrialització a Europa el segle XIX gràcies a un mapa i un enllaç.
- Explicar el funcionament de la màquina de vapor de James Watt i la locomotora de vapor de Stephenson amb l'ajuda de diferents animacions.
- Respondre qüestions sobre l'expansió del ferrocarril tant a Gran Bretanya com a Catalunya segons diversos vídeos.
- Explicar les característiques del sistema capitalista.
- Explicar les condicions de treball de vida de la classe treballadora el segle XIX amb l'ajuda d'un vídeo i un enllaç amb fotografies.
- Diferenciar les dues branques del moviment obrer: el marxisme i l'anarquisme de Bakunin segons un esquema.
- Respondre preguntes sobre el moviment obrer a Espanya i Catalunya amb l'ajuda d'un enllaç.
- Respondre a un qüestionari sobre un vídeo Catalunya, fàbrica d'Espanya.
- Respondre qüestions sobre les colònies tèxtils a Catalunya gràcies a diversos vídeos i una il.lustració.
- Respondre a un qüestionari del Quadern de Treball de la Sortida a la Colònia Güell i la Cripta de Gaudí a Santa Coloma de Cervelló. Treball cooperatiu.
- Analitzar les característiques del postimpressionime de Van Gogh i del quadre La Càrrega de Ramon Casas i del Modernisme, amb l'ajuda de diferents vídeos.
- Elaboració d'un infograma d'un tema de la Industralització a escollir.

2a. part: Les conseqüències de la industrialització: L'Imperialisme i la I Guerra Mundial.

- Respondre qüestions sobre les causes de l'imperialisme gràcies a un enllaç.
- Elaborar un discurs imperialista i la seva contrapartida en grup.
- Comparar el colonialisme i l'imperialisme amb diferències i semblances segons un vídeo.
- Classificar els diferents tipus de colònies segons diferents enllaços.
- Elaborar dos posters de l'Imperi francès i de l'Imperi britànic.
- Comentar dos textos de l'ocupació a l'Àfrica i un mapa dels imperis colonials el 1914.
- Respondre qüestions sobre les conseqüències del colonialisme amb l'ajuda de diversos enllaços.
- Elaboració d'un intinerari per l'Imperi Britànic o el Francès en grup.
- Comentar un text sobre la Conferència de Berlín de 1885.
- Respondre qüestions sobre la Pau Armada i les causes de la guerra abans de la I Guerra Mundial segons un vídeo.
- Elaboració d'un debat entre partidaris de la Triple Aliança i partidaris de la Triple Entesa en grup.
- Diferenciar les diferents fases de la I Guerra Mundial gràcies a diferents vídeos.
- Valorar el rol de les dones a la reraguarda de la I Guerra Mundial amb un vídeo i un comentari de text.
- Analitzar seqüències del film Senders de Glòria i la guerra de trinxeres.
- Valorar les conseqüències de la I Guerra Mundial segons un vídeo.
- Valorar el Tractat de Versalles i les conseqüències demogràfiques, socials, econòmiques i político-territorials després de la I Guerra Mundial segons diferents enllaços i imatges.
- Comparació entre mapes de abans i després de la I Guerra Mundial a Europa.
- Analitzar la revolució de 1905 com a precedent de la Revolució Russa segons un vídeo.
- Identificar les diferents causes de la Revolució Russa segons diferents powerpoints.
- Anàlisi d'escenes de la pel.lícula El cuirassat Potempkin.
- Comentari d'una imatge de la Revolució Russa.
- Comparar si  l'ideari de Marx es van complir a la Revolució Russa en grup. 

CRITERIS D'AVALUACIÓ
 

1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes  i  les conseqüències. Ex: : Identificar els avenços tècnics de la Revolució Industrial i els sectors industrials pioners, i reconèixer les causes de la conflictivitat laboral del moviment obrer.

1.3 Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, esta-blir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat històrica. Ex: Explicar les causes de la I Guerra Mundial en les diferents aliances i països.

2.3 Plantejar-se preguntes i hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i seleccionar i analitzar diferents fonts per interpretar el passat. Ex: Descriure l'aparició i l'actuació dels moviments obrers a Catalunya i a Espanya.

4.1. Situar històricament els trets que identifiquen els individus i les societats, i descriure’ls. Ex: Descriure l'aparició i l'actuació dels moviments obrers a Catalunya i a Espanya.

10.1 Comparar algunes expressions culturals pròpies amb la d’altres cultures, per fomentar el respecte a la diversitat i construir una identitat personal i col·lectiva. Ex: Reconèixer les obres d'art principals i identificar els autors pertanyents al Modernisme i a l’Impressionisme.



UNITAT DIDÀCTICA 3:   EL PERÍODE D'ENTREGUERRES (1919-1939)

 OBJECTIUS D'APRENENTATGE

Dimensió histórica. C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat histórica. Ex.: Analitzar les causes que van provocar el crac borsari del 1929 i el desencadenament de la depressió econòmica generalitzada.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex: Analitzar un comentari de text de les conseqüències del crack del 29 per a la població.

C4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. Ex. Descriure els factors que expliquen l'ascens al poder dels règims totalitaris a Alemanya i a Itàlia.

Dimensió artística i cultural. C9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn. Ex.: Distingir les primeres avantguardes artístiques del segle XX. Joan Miró.

Dimensió ciutadana. C11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. Ex: Conèixer les característiques principals del règim feixista italià i de la dictadura nazi
 
CONTINGUTS
- Analitzar les conseqüències de la I Guerra Mundial per Alemanya segons un vídeo.
- Identificar les característiques dels "feliços anys vint" als EUA gràcies a diversos vídeos.
- Elaboració d'una redacció d'un esquema de les crisis dels règims democràtics liberals i l'ascens del feixisme segons diversos enllaços.
- Respondre qüestions sobre la Gran Depressió segons un vídeo.
- Analitzar seqüències del film Temps Moderns de Charles Chaplin.
- Comentar un text sobre el Crack del 29.
- Analitzar una imatge sobre el feixisme italià.
- Respondre qüestions sobre les característiques del règim feixista italià de Mussolini segons un enllaç.
- Analitzar les causes de l'aparició del nazisme a Alemanya segons un enllaç.
- Interpetrar un gràfic que relaciona el número d'aturats amb l'ascens del nazisme a Alemanya.
- Comentar una imatge relacionada amb el nazisme.
- Analitzar i debatir els 25 punts del programa del Partit Nazi el 1920 amb diversos enllaços.
- Analitzar el fim El gran dictador de Charles Chaplin.
- Analitzar el paper de la dona sota el nazisme segons un enllaç.
- Realitzar un treball sobre la pel.lícula La ola.
- Obtenir informació sobre l'arribada al poder de Stalin a l'URSS segons un vídeo.
- Comentar un text sobre la situació de la pagesia a l'URSS.
- Analitzar el paper de Joan Miró dins el Surrealisme segons un vídeo.
- Comparar el feixisme i el nazisme amb les seves semblances i diferències en grup.
 
CRITERIS D'AVALUACIÓ

Constatar que expliquen les mesures implantades per Stalin per assegurar el desenvolupament econòmic i el control social de l'URSS.

Observar si saben determinar la veracitat d'una sèrie d'afirmacions sobre les escoles de l'art abstracte.

Descobrir si expliquen els objectius i els èxits dels moviments sufragistes de les primeres dècades del segle XX.

Analitzar els vídeos del film El Gran Dictador i Temps Moderns i el gràfic Relació votants del Partit Nazi amb xifres de l'atur.

Anàlisi de la taula la depressió als EUA (1929=100).

Verificar que elaboren un esquema sobre les causes que van desencadenar la Gran Depressió.

Veure si reconeixen els esdeveniments previs a la revolució d'Octubre del 1917 i les primeres mesures adoptades pels bolxevics després de la presa de poder.

Comprovar si expliquen els principis en els quals es basava la dictadura feixista de Benito Mussolini.

Observar si reconeixen els elements principals de la ideologia nacionalsocialista i les mesures que va dur a terme el III Reich per defensar el seu model de societat.

 

UNITAT DIDÀCTICA 4: DEL SEGLE XIX A LA GUERRA CIVIL A CATALUNYA I ESPANYA: TEMPS DE CONFRONTACIÓ

OBJECTIUS D'APRENENTATGE
 

Dimensió històrica. C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. Ex: Analitzar la situació socioeconòmica i política d'Espanya en el primer terç del segle XX.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex: Identificar les causes de la revolta popular de la Setmana Tràgica.

C4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. Ex: Analitzar la proclamació de la Segona República Espanyola i la República Catalana, així com les reformes iniciades amb una atenció especial a l’Estatut d’Autonomia.

Dimensió ciutadana.C11.  Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. Ex: Valorar les conseqüències de la guerra per a la població civil i comprendre la situació política i econòmica d'Espanya en finalitzar el conflicte.

C13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones. Ex  Assumir la importància dels drets humans com a mitjà per eradicar situacions d'injustícia com els bombardejos.


CONTINGUTS
1a. part: El segle XIX  a Catalunya i a Espanya.

- Comentar un text sobre les Abdicacions de Baiona.
- Contestar qüestions sobre la Guerra del Francés amb l'ajuda d'una imatge del Timbaler d'El Bruc.
- Elaborar una infografia sobre la Constitució de Cadis en grup.
- Analitzar dos quadres de Goya: La família de Carles IV i El 2 de maig de 1808, amb l'ajuda de dos vídeos.
- Respondre qüestions sobre la I Guerra Carlina amb l'ajuda de dos vídeos i mapes diferenciant entre carlins i isabelins.
- Redactar i opinar sobre la Llei que impedia regnar a les dones i analitzar les seves conseqüències.
- Analitzar la Revolució de 1868 i el Govern provisional amb l'ajuda d'un vídeo.
- Comentar un text sobre la Constitució de 1869 i un altre sobre el cantonalisme.
- Comentar un text sobre el Manifest de Sandhurst amb els principis de la Restauració borbònica.
- Comentar una caricatura sobre la corrupció i la manipulació electoral de la Restauració borbònica.
- Contestar qüestions sobre la Guerra de Cuba de 1898 i les seves conseqüències gràcies a un vídeo i a una caricatura.
- Comentari de text sobre el Memorial de Greuges de 1885.
- Respondre qüestions sobre el catalanisme polític del segle XIX amb l'ajuda d'un vídeo.

2a part: Temps de confrontació a Catalunya i Espanya, de la crisi de la Restauració a la Guerra Civil.

- Respondre preguntes de la crisi de la Restauració borbònica gràcies a un vídeo.
- Conèixer els motius de la Setmana Tràgica amb l'ajuda de fotografies d'un enllaç.
- Conèixer l'impacte de la I Guerra Mundial en la societat i economia espanyola i el paper de l'Estat espanyol durant la guerra gràcies a un enllaç.
- Investigar el paper de la Mancomunitat de Catalunya i la creació de la xarxa de biblioteques populars amb l'ajuda d'un vídeo.
- Analitzar la conflictivitat social entre 1917 i 1923, amb la vaga de la Canadenca i el pistolerisme gràcies a diversos enllaços i un vídeo.
- Contestar qüestions sobre la dictadura de Primo de Rivera segons un vídeo.
- Analitzar les conseqüències de la repressió de la dictadura amb la cultura i la  llengua catalana i la catalanitat amb l'ajuda d'un vídeo sobre la repressió al F.C.Barcelona.
- Respondre preguntes sobre els motius de la caiguda de la dictadura de Primo de Rivera amb l'ajuda d'un vídeo.
- Analitzar els motius de la proclamació de la II República a Espanya i a Catalunya, i la tasca del govern provisional gràcies a diversos vídeos.
- Analitzar el dret sufragi femení a la II República i el seu debat visionant fragment d'un film: Clara Campoamor, la dona oblidada.
- Aprofundir sobre les diferents reformes del Bienni progressista o reformista, la cultural i la agrària per exemple, gràcies a diferents vídeos.
- Contestar preguntes sobre la proclamació de la República Catalana  al principi de la II República, les disputes entre Francesc Macià i Lluís Companys i les negociacions per aprovar la Generalitat republicana amb l'ajuda de diferents vídeos.
- Interpetrar els resultats electorals amb una taula de les primeres eleccions al Parlament català durant la II República.
- Comparar les eleccions generals de 1933 i les de 1936  amb la victòria de les forces dretanes inagurant el Bienni Negre i la victòria del Front Popular, respectivament durant la II República a Espanya i a Catalunya amb l'ajuda de diferents gràfics.
- Comentar un text sobre un discurs de Lluís Companys i els fets d'octubre de 1934.
- Analitzar el preludi i les causes de la Guerra Civil espanyola amb l'ajuda d'un vídeo.
- Conèixer l'esclat de la Guerra Civil i l'inici de la revolució social a Catalunya gràcies a un vídeo.
- Interpetrar els fets del bombardeig de Gernika i les seves conseqüències segons un vídeo.
- Respondre qüestions sobre la Batalla de l'Ebre amb l'ajuda de diferents vídeos.
- Conèixer el paper dels refugis antiaeris durant la Guerra Civil amb diferents vídeos.
- Contestar preguntes sobre els bombardeigs de l'aviació del bàndol franquista contra la població catalana amb l'ajuda de diferents vídeos.
- Realització d'un treball sobre la pel.lícula La lengua de las mariposas.
 

CRITERIS D'AVALUACIÓ

1.2 Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències. Ex: Analitzar la situació socioeconòmica i política d'Espanya en el primer terç del segle XX.

2.1 Formular-se una pregunta sobre un fet o fenomen històric i analitzar algunes fonts  de manera pautada pe r donar-hi resposta. Ex: Identificar les causes de la revolta popular de la Setmana Tràgica.

4.2. Analitzar els rols dels individus i els grups so-cials en els canvis històrics. Ex: Analitzar la proclamació de la Segona República Espanyola i la República Catalana, així com les reformes iniciades amb una atenció especial a l’Estatut d’Autonomia.

11.1. Identificar les característiques de les princi-pals formes d’organització social i econò-mica per formar-se una opinió i construir un pensament crític. . Ex: Valorar les conseqüències de la guerra per a la població civil i comprendre la situació política i econòmica d'Espanya en finalitzar el conflicte.

13.1. Denunciar situacions de discriminació i agressió per ajudar a identificar-ne les cau-ses i les conseqüències i iniciar processos de solució. Ex  Assumir la importància dels drets humans com a mitjà per eradicar situacions d'injustícia com els bombardejos.



UNITAT DIDÀCTICA 5 : LA II GUERRA MUNDIAL I LES SEVES CONSEQÜÈNCIES: LA GUERRA FREDA I LA DESCOLONITZACIÓ.

 
 
 OBJECTIUS D'APRENENTATGE

Dimensió histórica.C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat histórica. Ex: Identificar les ofensives més importants de la II Guerra Mundial.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex: Conèixer l'evolució dels Estats Units i l'URSS durant la Guerra Freda, i analitzar les causes que expliquen la polarització del món en dos blocs antagònics.

C3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. Ex: Comprendre les conseqüències de la descolonització: l'aparició del concepte de Tercer Món i els problemes econòmics i socials dels països que l’engloben.

Dimensió ciutadana. C11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. ). Ex: Conèixer els factors que, després de la Segona Guerra Mundial, van permetre els Estats Units convertir-se en el líder del món capitalista.

C13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones. Ex: Conèixer l’extermini de jueusi la persecució d’altres col·lectius.

 
 CONTINGUTS
1a part: La II Guerra Mundial.

- Crear un mapa mental de les causes de la II Guerra Mundial mitjançant l'aplicació Popplet i diferents vídeos.
- Respondre qüestions sobre l'expansió territorial de l'Alemanya nazi i del Tercer Reich gràcies a un vídeo i de mapes.
- Comentar un text sobre la declaració de guerra del Japó.
- Desenvolupar les diferents fases de la II Guerra Mundial amb diferents vídeos i mapes de les fases.
- Comentar cartells de propaganda de la II Guerra Mundial dels dos bàndols.
- Comentar un text de la Resistència al nazisme.
- Contestar preguntes sobre el règim col.laboracionista de Vichy amb l'ajuda d'un vídeo.
- Analitzar el paper de la dona a la II Guerra Mundial amb un vídeo i un powerpoint.
- Identificar que va ser l'Holocaust i els camps de concentració nazi amb diferents enllaços i vídeos.
- Analitzar el paper de Neus Català i Francesc Boix com a supervivents dels camps de concentració nazi amb l'ajuda de diferents vídeos i enllaços.
- Trobar informació sobre el Judici de Nuremberg amb l'ajuda de diversos enllaços i vídeos.
- Respondre preguntes sobre la creació de l'ONU amb l'ajuda d'un vídeo.

2a part: Les conseqüències de la II Guerra Mundial: la Guerra Freda i la descolonització.

- Concretar les mesures que les conseqüències que es van derivar dels acords presos al final de la II Guerra Mundial gràcies a un vídeo.
- Obtenir informació de les conseqüències de la divisió de blocs i l'orígen de la Guerra Freda amb l'ajuda d'un vídeo.
- Comentar un text del president nord-americà Truman i la política exterior dels EUA, i un altre de Jdanov sobre la política exterior soviètica.
-Concretar quins països europeus es van beneficiar més del Pla Marshall i en què va consistir gràcies a un mapa.
- Respondre preguntes sobre la divisió d'Alemanya durant la Guerra Freda  i la construcció del mur de Berlín mitjançant enllaços i mapes.
- Conèixer el conflicte de la Guerra de Corea  i les repercusions avui en dia amb l'ajuda d'un vídeo i mapes.
- Conèixer el conflicte de la Guerra de Vietnam mitjançant un enllaç.
- Contestar qüestions sobre la descolonització dels imperis gràcies a un vídeo.
- Analitzar el que va suposar la Conferència de Bandung pel procés de descolonització amb un vídeo i un mapa.
- Respondre preguntes sobre la descolonització a l'Àfrica per mitjà d'un mapa.
- Conèixer el conflicte àrab-israelià i analitzar les conseqüències avui en dia gràcies a un vídeo i uns mapes.
- Comentar una caricatura sobre la descolonització i el neocolonialisme.

3a. part: Capitalisme i comunisme: dos sistemes enfrontats.

- Obtenir informació del teló d'acer mitjançant un vídeo i un esquema.
- Comentar la discriminació racial que era objecte la població negra els anys 50 i 60 als EUA gràcies a una fotografia.
- Contestar preguntes sobre la cursa espacial entre els EUA i l'URSS amb dos vídeos.
- Cercar informació de la història i la construcció de la Comunitat Econòmica Europea, precedent de la Unió Europea mitjançant a un vídeo.
- Diferenciar les diferents fases dels països en la seva adhesió a la CEE fins a l'Europa dels Quinze amb l'ajuda d'un mapa.
- Sintetitzar els principals òrgans decisius i del.liberatius i les seves funcions de la Unió Europea mitjançant un esquema.
- Analitzar les característiques de l'estil de vida nord-americà i la societat de consum gràcies a un enllaç.
- Comentari de text sobre l'estil de vida nord-americà.
- Respondre qüestions sobre la crisi del petroli dels anys 70 per mitjà un vídeo.
- Obtenir informació de les característiques de l'Estat del Benestar gràcies a un vídeo.
- Obtenir informació sobre la desigualtat a l'Estat espanyol pel que fa al gènere i la feina domèstica.
- Reflexionar sobre la situació de la dona en el món actual i explicar les desigualtats que encara existeixen entre homes i dones.
- Buscar informació sobre la Xina de Mao Zedong.
- Comentar una fotografia sobre la Primavera de Praga de 1968.
- Conèixer les reformes de Gorbaitxov a l'URSS els anys 80 amb un vídeo i un enllaç.
- Respondre preguntes de la Perestroika mitjançant un vídeo.
 
 
CRITERIS D'AVALUACIÓ

1.1 .Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. Ex: Identificar les ofensives més importants de la II Guerra Mundial

2.2.Formular-se preguntes i plantejar hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i analitzar fonts de diferent tipologia —de manera pautada— per construir una explicació histórica. Ex: Conèixer l'evolució dels Estats Units i l'URSS durant la Guerra Freda, i analitzar les causes que expliquen la polarització del món en dos blocs antagònics.

3.2.Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades. . Ex: Comprendre les conseqüències de la descolonització: l'aparició del concepte de Tercer Món i els problemes econòmics i socials dels països que l’engloben.

11.1.Identificar les característiques de les principals formes d’organització social i econòmica per formar-se una opinió i construir un pensament crític. Ex: Conèixer els factors que, després de la Segona Guerra Mundial, van permetre els Estats Units convertir-se en el líder del món capitalista.

13.1. Denunciar situacions de discriminació i agressió per ajudar a identificar-ne les cau-ses i les conseqüències i iniciar processos de solució. . Ex: Conèixer l’extermini de jueusi la persecució d’altres col·lectius.





UNITAT DIDÀCTICA 6: LA DICTADURA FRANQUISTA A CATALUNYA I A ESPANYA (1939-1975)
 
OBJECTIUS D'APRENENTATGE
 

Dimensió histórica.C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. Ex: Caracteritzar l’evolució econòmica del franquisme i les seves fases.

C4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. Ex: Comprendre la condició de les dones durant el franquisme o Enumerar les característiques de la dictadura franquista, prenent consciència d’alguns dels perjudicis que comportà per a Catalunya.

Dimensió ciutadana.C11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític. Ex.: què va ser el franquisme i caracteritzar els suports que va rebre.

 
CONTINGUTS

- Analitzar les característiques del règim franquista fins la dècada dels anys 50 mitjançant un vídeo.
- Explicar els fonaments del franquisme  i de l'Estat totalitari franquista amb dos vídeos.
- Obtenir informació de la repressió franquista tant a Espanya com a Catalunya gràcies a diferents videos.
- Conèixer el període d'autaquia i de racionament a la postguerra mitjançant dos vídeos.
- Comentar una imatge d'una cartilla de racionament.
- Analitzar els rols femení i masculí durant el franquisme amb vídeos de la publicitat dels anys 60.
- Comentar els consells que donava la Secció Femenina de la Falange segons la Guía de la Buena Esposa.
- Respondre preguntes sobre les millores econòmiques a partir de la dècada dels anys 50 segons un vídeo.
- Exposar les principals idees del Plan de Estabilización Económica i el desenvolupament dels anys 60 mitjançant dos vídeos.
- Contestar preguntes de l'atemptat a Carrero Blanco i la fi del règim segons un vídeo.
- Elaborar una taula sobre les comunitats emissores i un altra de receptores de l'emigracio dels anys 60 amb l'ajuda d'un vídeo. Fer el mateix a l'emigració exterior.
- Analitzar el fenòmen de la Nova Cançó amb diferents enllaços i vídeos.
- Conèixer la resistència al franquisme i els maquis segons diversos vídeos.
- Comentar un quadre sobre la conflictivitat laboral espanyola.
- Realització d'un treball sobre la pel.lícula Las trece rosas.
 
CRITERIS D'AVALUACIÓ
 

1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. Ex: Caracteritzar l’evolució econòmica del franquisme i les seves fases.

4.2. Analitzar els rols dels individus i els grups socials en els canvis històrics. Ex: Comprendre la condició de les dones durant el franquisme o Ex: Comprendre la condició de les dones durant el franquisme.

11.1. Identificar les característiques de les principals formes d’organització social i econòmica per formar-se una opinió i construir un pensament crític. Ex: Analitzar què va ser el franquisme i caracteritzar els suports que va rebre.

 


UNITAT DIDÀCTICA 7: TRANSICIÓ, DEMOCRÀCIA I AUTONOMIA

OBJECTIUS D'APRENENTATGE
 

Dimensió històrica. C1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat histórica. Ex: Conèixer els resultats de les eleccions democràtiques del juny del 1977 i l'evolució dels governs d'UCD, fins a l'intent colpista del 23-F.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. Ex: Explicar l’evolució política catalana des del restabliment de l’autonomia a l’actualitat.

C4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics. Ex: Analitzar els grans canvis de la societat espanyola i catalana de les darreres dècades.

Dimensió artística. C9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn. . Ex: Conèixer els corrents artístics del s. XX a Espanya i a Catalunya.



 
 
CONTINGUTS
- Analitzar la repressió policial durant la Transició mitjançant un vídeo.
- Respondre qüestions del desmantellament de la dictadura gràcies a un vídeo.
- Comentar un text de la Llei per a la Reforma Politica.
- Contestar preguntes sobre la mobilització popular a favor del restabliment de l'autogovern català amb l'ajuda d'un vídeo.
- Comentari de text sobre una fotografia del 23-F.
- Analitzar el cop d'Estat del 23-F mitjançant diferents vídeos i enllaços.
- Comentar un mapa sobre l'Estat de les autonomies.
- Respondre preguntes sobre les mobilitzacions feministes durant la Transició gràcies a un vídeo.
- Contestar preguntes sobre les Jornades Llibertàries de 1977 a Barcelona segons un vídeo.
- Comentari de text sobre la investidura de Felipe González.
- Comentari de text sobre la situació econòmica i social a l'Estat espanyol els anys 80.
- Analitzar els resultats d'una taula de les primeres eleccions al Parlament de Catalunya el 1980, una vegada recuperada la Generalitat.
- Obtenir informació sobre les campanyes normalització lingüística endegades per la Generalitat amb l'ajuda d'un vídeo.
- Conèixer els detalls de la incorporació d'Espanya a l'OTAN i a la CEE segons diversos vídeos.
- Analitzar la violència de gènere amb un video.
- Comentari d'una taula sobre l'evolució de les despeses socials de l'Estat a Espanya dels anys 80 fins el 2011.
- Comentari d'una taula de dades de creixement del PIB a l'Estat espanyol de 1973 a 1991.
- Conèixer detalls sobre la despesa del sistema de salut públic amb l'ajuda d'un vídeo.
- Contestar qüestions sobre l'obra pictòrica de Miquel Barceló segons un vídeo.
- Comentar un quadre de Salvador Dalí a través de la pàgina web del Teatre Museu Dalí.
- Realitzar una enquesta sobre el 23-F.

CRITERIS D'AVALUACIÓ
 

1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències.. Ex: Conèixer els resultats de les eleccions democràtiques del juny del 1977 i l'evolució dels governs d'UCD, fins a l'intent colpista del 23-F.

2.1. Formular-se una pregunta sobre un fet o fenomen històric i analitzar algunes fonts —de manera pautada— per donar-hi resposta. Ex: Explicar l’evolució política catalana des del restabliment de l’autonomia a l’actualitat.

4.1. Situar històricament els trets que identifiquen els individus i les societats, i descriure’ls. . Ex: Analitzar els grans canvis de la societat espanyola i catalana de les darreres dècades.

9.1. Contextualitzar i difondre elements del patri-moni cultural passat i present i de l’entorn proper, per afavorir-ne la conservació i salvaguarda. Ex: Conèixer els corrents artístics del s. XX a Espanya i a Catalunya.



 
 
UNITAT DIDÀCTICA 8: EL MÓN ACTUAL
 
 
 OBJECTIUS D'APRENENTATGE


Dimensió histórica.C1.  Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica. Ex: Identificar els principals conflictes bèl·lics del final del segle XX a Europa, l'Àsia i l'Àfrica, així com el paper del terrorisme en el panorama internacional.

C2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat. . Ex: Comprendre les causes que expliquen les desigualtats entre centre i perifèria.

C3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals. Ex: Reconèixer les característiques del nou ordre internacional i les causes que han fet dels Estats Units l'única superpotència mundial.

Dimensió cultural i artística. C9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn. Ex.: Valorar l’art a món actual: l’art digital i un art eclèctic i divers.

Dimensió ciutadana. C13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones. Ex: Prendre consciència dels problemes de les dones al tercer món.

 

 
 
CONTINGUTS

- Comentar una imatge sobre l'atemptat contra les Torres Bessones el 11-S de 2001.
- Comentar una fotografia sobre Lech Walesa i el Sindicat Solidaritat.
- Comentar notícies sobre el final de la Guerra Freda: la política de bloc en crisi i la reunificació alemanya.
- Obtenir informació sobre les actuals operacions de mantiment de la pau per part de l'ONU al món segons un mapa. Exposició oral en grup.
- Respondre preguntes sobre l'atemptat contra les Torres Bessones a Nova York el 11-S de 2001 segons dos vídeos.
- Contestar qüestions sobre la reunificació alemanya segons un vídeo.
- Exposar els coneixements sobre la guerra de Bòsnia i la masacre de Srebrenica amb l'ajuda d'un enllaç.
- Nomenar les diferents ampliacions de països de la Unió Europea segons un mapa.
- Nomenar les principals institucions europees i les seves funcions mitjançant un enllaç.
- Comentari d'una imatge sobre la pesseta i comparar la introducció de l'euro amb les seves aventatges i inconvenients.
- Comentari d'una fotografia sobre les polítiques d'austeritat a Europa i el paper d'Angela Merkel.
- Analitzar la crisi de 2008 i les seves conseqüències mitjançant un vídeo.
- Exposar els coneixements sobre el conflicte entre Israel i Palestina segons un enllaç i fotografies.
- Comentari de text sobre el moviment dels indignats.
- Trobar els conflictes actuals més importants d'avui en dia segons mapes i un enllaç.
- Analitzar la violència de gènere avui en dia segons un vídeo.
- Trobar les causes de les migracions d'avui en dia mitjançant un enllaç.
- Comentari d'una imatge sobre els refugiats sirians segons un enllaç.
- Analitzar les últimes tendències i moviments artístics sobre el videoart amb un vídeo i l'art urbà segons un enllaç.
- Comentar diversos aspectes de la globalització segons una il.lustració.
- Comentar els avenços tecnòlogics últims com el cotxe automàtic mitjançant un enllaç.
- Respondre preguntes sobre el Big Data i les noves tecnologies segons un vídeo.

CRITERIS D'AVALUACIÓ UNITAT 8


1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. Ex: Identificar els principals conflictes bèl·lics del final del segle XX a Europa, l'Àsia i l'Àfrica, així com el paper del terrorisme en el panorama internacional.

2.1. Formular-se una pregunta sobre un fet o fenomen històric i analitzar algunes fonts —de manera pautada— per donar-hi resposta. Ex: Comprendre les causes que expliquen les desigualtats entre centre i perifèria.

3.3. Interpretar la historicitat del present i analitzar les decisions que es prenen ara, per actuar sobre el futur. Ex: Reconèixer les característiques del nou ordre internacional i les causes que han fet dels Estats Units l'única superpotència mundial.

9.3. Justificar quins elements del patrimoni cultural han arribat als nostres dies, argumentar-ne la conservació i valorar quin patrimoni cultural present deixem com a llegat a les generacions futures. . Ex.: Valorar l’art a món actual: l’art digital i un art eclèctic i divers.

13.1. Denunciar situacions de discriminació i agressió per ajudar a identificar-ne les causes i les conseqüències i iniciar processos de solució. Ex: Prendre consciència dels problemes de les dones al tercer món.




CRITERIS D'AVALUACIÓ DE TOTES LES UNITATS DIDÀCTIQUES


COMPETÈNCIES BÀSIQUES
1. Situar en l’espai i en el temps els principals esdeveniments, fets i processos de la Història
Contemporània al món, a Europa i a Catalunya per adquirir una perspectiva global de
l’evolució de la humanitat al llarg d’aquesta època.
2. Adquirir una memòria històrica i usar-la per argumentar i expressar opinions fonamentades
sobre fenòmens actuals o passats.
3. Entendre els trets de les societats actuals, la creixent pluralitat i el seu caràcter evolutiu.
4. Entendre i descriure els processos socials i culturals que es produeixen al llarg de l’Edat
Contemporània i els principals elements de canvi.
5. Conèixer els diferents sistemes d’organització política i els elements de canvi al llarg dels
segles XVIII al XX.
6. Assenyalar els trets principals de l’art del segle XVIII, XIX i XX i adquirir habilitats de
pensament estètic, així com actituds per gaudir de l’art i respectar el patrimoni artístic i
cultural.
7. Realitzar i interpretar mapes temàtics i històrics, així com altres procediments propis de les
Ciències Socials: eixos cronològics, gràfics, piràmides de població....
8. Treballar amb fonts, tant primàries com secundàries. I aprendre a fer un bon comentari, ja
sigui d’una font o d’una obra d’art del període treballat.
9. Emprar habitualment els recursos tecnològics disponibles i processar de forma adequada la
informació.
10. Assolir una autonomia progressiva en les estratègies d’aprenentatge i estudi.
11. Seleccionar i organitzar la informació i integrar-la a través de resums, esquemes, mapes
conceptuals....
12. Realitzar treballs en grup amb una actitud cooperativa, constructiva, crítica i tolerant.
13. Ser conscients dels lligams entre present i passat. I que el present és fruit del passat, i que
tot fet històric està relacionat amb més d’una causa.
14. Conèixer els nous centres de poder, el sistema econòmic actual i prendre consciència dels
conflictes actuals del món.

L’avaluació ha de ser contínua i tindrà en compte el progrés de l’alumnat, l’adquisició de les competències bàsiques i les mesures de reforç.

            Cada trimestre es realitzaran com a mínim dos proves escrites. Aquestes poden ser de diversos tipus: test, complementació d’un mapa conceptual incomplert, preguntes obertes i/o tancades.

            A segon cicle de l’ESO l’alumnat  ha de realitzar una carpeta d’aprenentatge de les activitats  que serà supervisat i avaluat pel professor/a de la matèria en qualsevol moment del trimestre.

4t ESO

Ø  La major part de la qüalificació: Continguts (proves escrites).

Ø  Una part de la qüalificació: Activitats realitzades a l’aula, carpeta d’aprenentatge d’activitats, treballs, quadern de treball de la sortida….

Ø  Una menor part de la qüalificació: Actitud.

QUALIFICACIONS

Segons l’Ordre d’Avaluació  ENS/108 de 2018 de 4 de juliol  per expressar els resultats dels aprenentatges dels alumnes i el grau d’assoliment de les competències s’utilitzen qualificacions qualitatives, que són:

Ø              no assoliment (NA),

Ø   assoliment satisfactori (AS)

Ø   assoliment notable (AN)

Ø   assoliment excel•lent (AE)

Recuperacions de les avaluacions no superades:

Recuperació final:

L’alumnat que no superi una avaluació o més avaluacions, al final de curs realitzarà una prova escrita i lliurarà els dossiers del trimestre o trimestres no superats. 

Recuperació  extraordinària:

L’alumnat que no hagi superat la matèria al llarg del curs haurà de lliurar un dossier d’activitats i realitzar una prova escrita. La nota obtinguda a prova escrita serà el resultat de: la meitat nota dossier i l’altra meitat nota. La nota màxima  serà un  AS.

Carpeta d’aprenentatge.

Per a aprovar la matèria és imprescindible elaborar la carpeta d’aprenentatge que ha d'incloure portada (on s'ha d'incloure nom de l'àrea, nom i cognom de l'alumne/a, nom i cognom del professor/a, noms dels  temes i avaluació), índex i paginació.